Notowania

Co to jest stawka dochodu brutto?

Dochód brutto jest to wynagrodzenie razem ze wszystkimi składkami, zaliczkami na podatek dochodowy i innymi dodatkami. Kodeks pracy nie rozróżnia wynagrodzenia na brutto i netto. Przyjmuje się jednak, że mówiąc o wynagrodzeniu, zawsze mamy na myśli wynagrodzenie brutto.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Piotr Kamionka/REPORTER/EastNews)
Dochód brutto obejmuje wynagrodzenie wraz ze składkami

Podczas rozmów o pracę ważnym elementem jest negocjacja wysokości zarobków. Gdy uda nam się je ustalić, może się okazać, że kwota, którą otrzymaliśmy różni się od tej ustalonej. Jest to spowodowane tym, że w umowie o pracę podana jest stawka dochodu brutto.

Co to jest wynagrodzenie brutto?

Dochód brutto jest to wynagrodzenie razem ze wszystkimi składkami, zaliczkami na podatek dochodowy i innymi dodatkami. Mówiąc inaczej, całe wynagrodzenia, które jest potem zmniejszane o różne świadczenia. Chodzi tu przede wszystkim o zaliczkę na podatek dochodowy, także składki ZUS, które są opłacane z części wynagrodzenia pracownika. Po odjęciu tych obowiązkowych odliczeń od wynagrodzenia brutto pozostaje nam wartość wynagrodzenia netto. Jest to realna kwota, którą pracownik za wykonaną pracę otrzyma w dniu wypłaty.

Składki odprowadzane od kwoty wynagrodzenia brutto są różne. Zależną od typu umowy i wysokości wynagrodzenia.

Składka wynagrodzenia brutto odnosi się najczęściej do minimalnego miesięcznego wynagrodzenia. W 2018 roku ma ono wartość 2100 zł brutto. Kwota płacy minimalnej została ustalona jako niecałe 47 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce krajowej. W stosunku do poprzedniej wartości, jest to wzrost o ok. 5 proc.

Kwota brutto i netto w umowie o pracę

Kwota brutto to, jak już powiedzieliśmy, pensja z wszystkimi innymi obciążeniami. Są to m.in. składki do ZUS i zaliczka na podatek dochodowy. Bezpośrednio od wynagrodzenia pracownika odejmuje się składki obciążające część jego wynagrodzenia (to połowa składki emerytalnej i rentowej oraz składka chorobowa i zdrowotna w całości). Od wynagrodzenia brutto potrąca się też całą zaliczkę na podatek dochodowy.

Składka na ubezpieczenie emerytalne to 19,52 proc. Po połowie płacona jest przez przez pracownika i pracodawcę.

W przypadku ubezpieczenia rentowego składka wynosi 8 proc., z czego pracodawca płaci 6,5 proc., a pracownik 1,5 proc.

Wysokość składki na ubezpieczenie chorobowe to 2,45 proc. wynagrodzenia brutto. W całości pokrywana jest przez pracownika. Dzięki pracownik, który jest chory i nie może wykonywać pracy otrzyma zasiłek.

Składka zdrowotna to 9 proc. wynagrodzenia. Jednak żeby ją obliczyć trzeba wynagrodzenie pomniejszych o sumę składek emerytalnej, rentowej i chorobowej. Opłacenie tej składki pozwala na korzystanie państwowej służby zdrowia. Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest odliczana od podatku dochodowego.

Zaliczka na podatek dochodowy

Zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się od przychodu, czyli wynagrodzenia brutto pomniejszonego o składki na ubezpieczenie społeczne. Od przychodu odejmujemy koszty uzyskania przychodu, które zależą od tego, czy pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości. Wynik odejmowania zaokrąglamy do pełnych złotych. Wychodzi nam dochód, od którego obliczamy podatek. Od podatku odejmujemy jeszcze składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75 proc.

Wynagrodzenie brutto nie jest całkowitym kosztem, który ponosi pracodawca, zatrudniający pracownika na umowę o pracę. Żeby takie koszty obliczyć albo poznać wysokość pensji netto, czyli otrzymywanej "na rękę" można skorzystać z wygodnego kalkulatora przeliczającego brutto na netto.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz