Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Formularz SD Z2. Zgłaszanie i rozliczanie darowizny

Formularz SD Z2 służy do zgłoszenia i rozliczenia darowizny, należy więc złożyć go w urzędzie skarbowym.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Pixabay.com/Domena publiczna)
Zgłoszenia darowizny należy dopełnić w określonym przez przepisy terminie

Każda osoba, która otrzymała darowiznę i należy do I grupy podatkowej może nie zapłacić podatku od darowizny. Jeśli darowizna przekracza ustawowy limit (dla tej grupy jest to 9637 zł) trzeba zgłosić tę darowiznę w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania darowizny. Darowiznę zgłasza się, składając wniosek SD-Z2. SD-Z2 to zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych.

Formularz SD-Z2 składa się do właściwego urzędu skarbowego. Przypomnijmy kilka szczegółów dotyczących umowy darowizny. Umowa związana z darowizną musi być przygotowana w formie pisemnej. W niektórych przypadkach, np. gdy mamy do czynienia z darowizną nieruchomości, to darowizna musi być potwierdzona aktem notarialnym. W sytuacji, gdy umowa darowizny zostanie przygotowana jako akt notarialny, to obdarowany nie musi już zgłaszać tego do urzędu skarbowego. Wszystko dlatego, że formalności w tym wypadku dokonuje notariusz. Darowizny nie trzeba zgłaszać, jeśli wartość takiej darowizny (w przypadku I grupy podatkowej) nie jest wyższa niż kwota wolna od podatku. W tej sytuacji to 9637 zł. Do limitu tego trzeba wliczyć wszystkie otrzymane od tej samej osoby w ciągu 5 lat darowizny.

Jak wypełnić formularz SD Z2?

W lewym górnym rogu wpisujemy swój NIP lub PESEL i datę nabycia darowizny. Trzeba też podać datę, w której powstał obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy liczymy od momentu, gdy darowizna została przekazana. Jeśli np. podatnik otrzymał w ciągu kilku lat niewielkie darowizny, to fakt otrzymania darowizny powinien być zgłoszony wtedy, gdy przekroczony jest limit dla I grupy podatkowej. Podatnik zgłasza fakt otrzymania darowizny dopiero w dacie otrzymania określonej darowizny.

Formularz SD Z2 – miejsce i cel składania zgłoszenia

W formularzu SD Z2 trzeba wpisać dane urzędu skarbowego, który jest właściwy ze względu na przedmiot darowizny. Jeśli mamy do czynienia z darowizną nieruchomości albo użytkowania wieczystego, to urzędem właściwym będzie ten, który obsługujący miejsce położenia nieruchomości. Jeśli zgłaszamy inne darowizny, to zgłoszenie trzeba przekazać do urzędu, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania.

We wniosku SD Z2 podajemy też dane osoby obdarowanej, a także dane i adres darczyńcy. Potem przekazujemy dane o rzeczy, która została przekazana w darowiźnie. W formularzu należy też zaznaczyć, czy do darowizny przygotowano umowę pisemną. Jeśli umowy nie ma, ale darowizna została przekazana, to trzeba dodać informacje np. w wyciągu z rachunku bankowego lub innym dokumencie potwierdzającym przekazanie majątku.

Przy zgłaszaniu darowizny nie trzeba dodawać dokumentów, które potwierdzają przekazanie darowizny. Jednak w sytuacji, gdy urząd skarbowy wezwie do pokazania takiego potwierdzenia, trzeba je przedstawić.

Na koniec formularza wypełnia się też rubrykę dotyczącą przedmiotu darowizny. Jeśli przekazane zostały pieniądze, to wpisujemy "środki pieniężne". Jeśli w darowiźnie przekazano ruchomość, to trzeba wpisać wartość rynkową. Wyceny rynkowej dokonuje się na dzień powstania obowiązku podatkowego, czyli na dzień otrzymania darowizny.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz