Notowania

Gwarancja rozruchowa - na czym polega?

Gwarancja rozruchowa to pojęcie często stosowane w przypadku sprzedaży produktów używanych. Czy ma jednak jakiekolwiek znaczenie prawne? Czym gwarancja rozruchowa różni się od zwykłej gwarancji?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Giuseppe Leto Barone / Flickr (CC BY-ND 2.0))
Gwarancja rozruchowa dotyczy zakupu towarów używanych

Często kupując używane produkty, można spotkać się z pojęciem gwarancji rozruchowej. Sama gwarancja jest dobrowolna. Jeśli producent lub sprzedawca chce, to z własnej woli może udzielić gwarancji dla produktu. W razie wady może wtedy zwrócić zapłaconą przez klienta kwotę, wymienić produkt lub go naprawić. Ustawowy termin gwarancji to dwa lata od zakupu. Gwarant może ustalić inny termin gwarancji.

Co to jest gwarancja rozruchowa?

W prawie nie istnieje definicja gwarancji rozruchowej. Termin ten jest pojęciem potocznym, wykształconym w handlu, szczególnie jeśli mamy do czynienia z zakupem urządzeń używanych. W przypadku gwarancji rozruchowej gwarant oświadcza, że towar będzie sprawny zazwyczaj do pierwszego uruchomienia – w celu jego sprawdzenia.

Gwarancja rozruchowa w polskim prawie

Jak już wspomnieliśmy, pojęcie "gwarancji rozruchowej" nie występuje w polskim prawie. W Kodeksie cywilnym mamy jest tylko określenie gwarancji, bez rozróżnienia na jej typy. Dlatego można przyjąć, że określenie gwarancja rozruchowa bez dokładnego doprecyzowania obowiązków gwaranta i klienta, w sytuacji, gdy rzecz kupowana nie jest taka, jaką miała być, nie ma żadnej mocy prawnej. Warto więc jeszcze przez zawarcie umowy dokładnie sprecyzować, o co chodzi w gwarancji rozruchowej.

Gwarancja rozruchowa a ochrona prawna konsumenta

Nawet jeśli sprzedający nie da gwarancji rozruchowej, to konsument i tak jest chroniony przez prawo. Towar, który kupuje, musi być zgodny z tym, co obiecywał sprzedawca. Nie może mieć też wad. Jeżeli produkt kupuje konsument, czyli osoba, która nabywa towar bez związku z działalnością gospodarczą, a sprzedawcą jest przedsiębiorca, to wszelkie uprawnienia konsumenta są zawarte w ustawie o prawach konsumenta i Kodeksie Cywilnym.

Gwarancja jest udzielana dobrowolnie przez przedsiębiorcę. Jeśli już zdecyduje się na jej udzielenie, to trzeba wiedzieć, że ustawowa gwarancja to 2 lata. Termin ten liczony jest od dnia, kupujący otrzymał rzecz. Prawem gwaranta jest skrócenie lub wydłużenie tego czasu.

Rękojmia to drugi sposób ochrony konsumenta. W tej sytuacji odpowiedzialność za ewentualne wady przerzucona jest na sprzedawcę. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi trwa przez dwa lata. Jeśli w tym czasie kupujący nie stwierdzi wady fizycznej produktu, to nie może skorzystać z rękojmi. W przypadku wad nieruchomości – okres rękojmi to 5 lat.

Jeśli kupujący wie o wadzie produktu w momencie transakcji, to zwalnia to sprzedawcę z odpowiedzialności wynikającej z rękojmi. Jeżeli kupującym jest konsument, który nabywa rzecz ruchomą, to odpowiedzialność sprzedawcy może być skrócona. Nie może to być jednak mniej niż 12 miesięcy.

Gwarancja dla przedsiębiorcy

Kiedy przedsiębiorca sprzedaje towar w związku z prowadzoną działalnością, a kupujący nie jest konsumentem, to nabywca jest chroniony przez zapisy Kodeksu cywilnego.

Kupujący może wtedy skorzystać z gwarancji, jeśli takowa została przewidziana przez gwaranta i odpowiada przepisom art. 577 k.c. lub z rękojmi. Pamiętać jednak należy, że sprzedawca może ograniczyć, a nawet wyłączyć swoją odpowiedzialność z tytułu rękojmi wobec kupujących, będących przedsiębiorcami.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz