Notowania

Kalkulator brutto – ile zarabiasz?

Płaca brutto pozwala także na wyliczenie kosztów pracodawcy, czyli sumy pieniędzy, jaką pracodawca faktycznie płaci, chcąc zatrudnić u siebie pracownika. W wyliczeniu tego pomaga kalkulator brutto.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Piotr Kamionka/REPORTER/EastNews)
Kalkulator brutto pozwala określić kosztów pracodawcy, chcącego zatrudnić pracownika

Wynagrodzenie brutto to wynagrodzenie całkowite, które wylicza się jeszcze przed odliczeniem od niego podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne, które są odliczane z kieszeni pracownika. Jego znaczenie praktyczne polega na określeniu całości pensji. W przeciwieństwie do wysokości pensji netto, wielu pracowników nie wie, ile zarabia brutto. Tymczasem ta wiedza ma zastosowanie w niektórych sytuacjach, które wymagają podania wysokości pensji jeszcze przed opodatkowaniem.

Płaca brutto pozwala także na wyliczenie kosztów pracodawcy, czyli sumy pieniędzy, jaką pracodawca faktycznie płaci, chcąc zatrudnić u siebie pracownika. W wyliczeniu tego pomaga* kalkulator brutto*. Jest to wygodne narzędzie online. Wystarczy podać podstawowe informacje, a kalkulator od ręki przygotuje kwotę faktycznie zarabianą.

Wynagrodzenie brutto – elementy

W Polsce na wynagrodzenie brutto składają się elementy takie jak wynagrodzenie netto, czyli to, co pracownik otrzymuje realnie na swoje konto "na rękę". Wliczają się do niego również składki na ubezpieczenia społeczne, przede wszystkim* ubezpieczania emerytalne i rentowe, które częściowo są opłacane przez pracownika, a także składki chorobowe i zdrowotne. Do płacy brutto dolicza się także zaliczki na podatek dochodowy* od osób fizycznych, czyli bezpośredni podatek PIT.

Koszty pracodawcy

Sama kwota brutto nie jest jednak tym, ile tak naprawdę płaci pracodawca w zamian za zatrudnienie pracownika do swojej firmy. Nie można zapominać także o innych elementach. Kwota brutto nie uwzględnia na przykład składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych przez pracodawcę.* Kalkulator brutto* * pozwala na sprawne wyliczenie tych sum.*

Koszty pracodawcy to płaca brutto, składki na ubezpieczenie społeczne (w tym ubezpieczenie emerytalne i rentowe w drugiej części opłacane przez pracodawcę oraz ubezpieczenie wypadkowe), składka na* Fundusz Pracy* – czyli fundusz mający za zadanie pomoc osobom bezrobotnym oraz składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jest to fundusz, którego zadaniem jest zabezpieczenie pracowników przed nieuczciwymi, niewypłacalnymi pracodawcami.

W celu odróżnienia wysokości pensji brutto od pensji płaconej przez pracodawcę, to drugie określa się potocznie mianem pensji brutto-brutto lub łącznym kosztem pracodawcy. Formalnie ustawodawstwo dokonało podziału na dwie części płacone przez pracodawcę oraz przez pracownika. Jednak w praktyce to wszystkie te dodatkowe elementy są opłacane przez osobę chcącą zatrudnić pracownika. Podczas rozmowy o pracę i negocjowania jej warunków, pracownik jest zainteresowany wyłącznie kwotą netto.

Kalkulator brutto. Jak wykorzystać?

Kalkulator brutto to sprytne narzędzie, które pozwala w błyskawiczny sposób wyliczyć wszystkie koszty ponoszone przez pracodawcę. W jego przypadku, aby uzyskać pełną kwotę, wystarczy podać dane takie jak kwota (brutto, netto, całkowity koszt) oraz wartość pensji. Następnie kalkulator brutto prosi o podanie kosztów uzyskania przychodu (zwykłe i podwyższone). Zwykłe koszty uzyskania przychodu obowiązują, jeżeli pracownik mieszka i pracuje w jednej miejscowości. Jeżeli dojeżdża do pracy z innej miejscowości, te koszty będą podwyższone. Kolejne elementy to składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (nie każdy jest zobowiązany do ich opłacania). Podaje się również stawkę na ubezpieczenie wypadkowe. Kalkulator brutto każe to podać, ponieważ jej wartość zależy od konkretnej branży.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz