Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Opis stanowiska pracy – do czego jest potrzebny?

0
Podziel się:

Opis stanowiska pracy przekazywany jest pracownikowi, gdy zaczyna on pracę. W dokumencie tym zawarte są np. obowiązki wymagane od danego stanowiska. Zobacz, do czego służy opis stanowiska pracy.

Opis stanowiska pracy w jasny sposób określa obowiązki pracownika i jego miejsce w strukturze firmy
Opis stanowiska pracy w jasny sposób określa obowiązki pracownika i jego miejsce w strukturze firmy (pixabay.com / CC0)

Opis stanowiska pracy jest dokumentem zawierającym ważne informacje zarówno dla samej firmy, jak i pracownika. Pracodawca musi zapoznać pracownika z tym dokumentem. Opis stanowiska pracy zawiera np. zakres wykonywanych obowiązków na danym stanowisku.

Po co przygotowujemy opis stanowiska pracy?

Przygotowanie opisu stanowiska zajmuje sporo czasu. Opłaca się jednak przygotować taki dokument solidnie. Pozwala on bowiem sprecyzować wymagania wobec kandydatów, którzy starają się o pracę na konkretnym stanowisku, precyzuje obowiązki pracowników, dzięki czemu wiedzą, co mają robić. Opis stanowiska pracy zmniejsza zaangażowanie kierownika związane z tłumaczeniem zasad pracy.

Opis stanowiska pracy – elementy

Każdy opis stanowiska pracy musi w sposób jasny i precyzyjny określać kompetencje i oczekiwania, a także zadania związane z konkretnym stanowiskiem.

Opis taki powinien zawierać pełną nazwę stanowiska. Opis musi też zawierać cel, w jakim konkretne stanowisko powstało i czemu służy w organizacji. Dzięki opisowi stanowiska pracy można skutecznie odnaleźć się w strukturze organizacyjnej, łatwiej wskazać kierowników i podwładnych. Opis stanowiska pracy określa też miejsca, czas pracy i urządzenia, które będą wykorzystywane przez pracownika. Nie bez znaczenia jest też to, że opis stanowiska pracy określa zakres odpowiedzialności pracownika przed przełożonymi, a także przedstawia czynności, które pracownik może wykonywać.

W opisie stanowiska warto też umieścić zagrożenia, czyli wypisać wszelkie niebezpieczeństwa związane z danym stanowiskiem, określić wymagane na stanowisku kwalifikacje i umiejętności, a także cechy osobowościowe na tym stanowisku.

Zakres obowiązków wpisany do opisu stanowiska pracy powinien zawierać zadania, które wykonują pracownicy na określonym stanowisku. Nie trzeba podawać sposobu realizacji takich zadań. Czynności te muszą odpowiadać rodzajowi pracy, który jest określony w umowie o pracę.

Zaznajomienie pracownika z opisem stanowiska pracy jest dobrą metodą kontroli pracy podwładnego. Dobrze jest więc sporządzić taki opis na piśmie, tak by pracownik podpisał i przyjął do wiadomości informacje zawarte w opisie stanowiska pracy. Jeśli pracownik odmów przyjęcia i podpisania opisu stanowiska pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań koniecznych dla stanowiska, naraża się na to, że daje sygnał, że pracodawca ma uzasadnioną przyczynę, by wręczyć mu wypowiedzenie.

Pracodawca musi poinformować pracownika o:

  • zakresie obowiązków,
  • sposobie wykonywania pracy na określonym stanowisku,
  • podstawowych uprawnieniach pracownika (art. 94 ust. 1 k.p.).

Potwierdzenie, że pracownik zaznajomił się z obowiązkami, jest ważne w momencie, jeśli pracodawca chce nałożyć karę porządkową na pracownika albo zwolnić go, bo ten niewłaściwie wykonuje obowiązki.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)