Notowania

Plan finansowy. Przygotowanie i wskaźniki operacyjne

Plan finansowy pozwala przewidzieć dochody i wydatki przedsięwzięcia biznesowego. Dzięki temu znacznie łatwiej sprawdzić, czy firma ma szansę osiągnąć rentowność.

Podziel się
Dodaj komentarz
(pixabay.com / CC0)
Przygotowując plan finansowy, należy zwrócić uwagę na wskaźniki operacyjne

Żaden biznesplan nie może istnieć bez dobrego planu finansowego. Plan finansowy to kluczowy dokument nie tylko na początku działalności, ale i w momencie, gdy firma już istnieje. Bieżące planowanie finansów pozwala minimalizować zagrożenia, które pojawiają się w firmie. Plan finansowy, który będzie stworzony, wymaga skoordynowania planów strategicznych w innych dziedzinach. Chodzi tu np. np. o produkcję czy marketing.

Jak stworzyć plan finansowy?

Plan finansowy ma 5 kroków. Po pierwsze trzeba przygotować sprawozdanie finansowe, które zawiera przewidywania dotyczące przyszłości firmy. Taki punkt wyjścia jest konieczny do tego, by ocenić, w jaki sposób realizowany jest plan operacyjny. Chodzi tu o zyski, a także inne wskaźniki, które określają kondycję firmy. Żeby plan finansowy był dobry, należy podjąć próbę oszacowania, ile pieniędzy będzie potrzebnych, żeby udało się dane przedsięwzięcie zorganizować. Trzeba też podać przewidywania związane ze środkami, które pojawią się w przyszłości, a które będą osiągnięte poprzez* wykonanie planu finansowego*. W takim wypadku bierzemy pod uwagę 5 lat. Kolejny element to sprawdzenie, w jaki sposób wydawane są pieniądze w firmie. Ostatni krok to wymyślenie taktyki, która przyczyni się do przeciwdziałania wszystkim problemom, które mogą zagrażać firmie, jeśli prognoza finansowa się nie sprawdzi.

Prognozę finansową można przygotować na kilka sposobów. Pierwszy to metoda z góry na dół. Opiera się ona na tym, że tworzymy obraz sytuacji finansowej firmy i wskazujemy możliwe stopnie popytu. Zaznaczamy też, ile jesteśmy w stanie w przyszłości z tego zrealizować. Prognoza w planie finansowym pozwala przewidzieć i zaplanować zadania dla działów firmy. Jeśli stworzymy prognozę według metody z dołu do góry, to mamy na myśli prognozę sprzedaży, która obejmuje konkretne działy w firmie. Takie małe plany składają się na duży, ogólny plan finansowy. Trzecią metodą jest metoda interakcyjna. To wymieszanie obu tych technik.

Wskaźniki operacyjne w planie finansowym

Każda firma powstaje po to, by generować zyski. Jednak konkurencja może sprawić, że nie zawsze uda się wygenerować oczekiwane zyski. Bardzo ważne jest tu zrozumienie sposobu, w jaki firma jest w stanie wykorzystać zasoby.

Kluczowe stają się wskaźniki operacyjne. Przygotowując plan finansowy, powinniśmy zwrócić uwagę na trzy podstawowe wskaźniki związane z rentownością: sprzedaż, majątek i kapitały własne.

Wskaźniki określające rentowność sprzedaży dotyczą stosunku wyników finansowych do tego, jak duża jest sprzedaż. Wskaźniki rentowności majątku pokazuje nam jaki zysk osiągamy w porównaniu do tego, jak duży mamy majątek. Takie wskaźniki pokazują, które aktywa wytwarzają najwięcej zysków.

Wskaźniki rentowności kapitałów własnych w przypadku planu finansowego pokazują, jaki jest stosunek między zyskiem netto a wartością kapitałów własnych, które zostały zaangażowane w biznes.

Tagi: biznes, plan finansowy, msp, poradnik seo, poradnik dla firm
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz