Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Pokolenie Z, czyli pokolenie nowoczesnych technologii i internetu

6
Podziel się:

Pokoleniem Z nazywa się ludzi urodzonych w latach 1990–1995. Specyfiką tego pokolenia jest to, że ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie. Pokolenie Z wszystkie informacje czerpie z Internetu.

Definicje pokolenia Z mogą się różnić między sobą, jednak określenie niezmiennie dotyczy generacji osób urodzonych w dobie rozkwitu nowoczesnych technologii i internetu
Definicje pokolenia Z mogą się różnić między sobą, jednak określenie niezmiennie dotyczy generacji osób urodzonych w dobie rozkwitu nowoczesnych technologii i internetu (violetkaipa/Shutterstock)

Pokoleniem Z nazywa się zazwyczaj ludzi urodzonych nie wcześniej niż w latach 1990–1995, chociaż definicje różnią się między sobą. Specyfiką tego pokolenia jest to, że ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie.

Pokolenie Z zwraca uwagę wielu pracodawców, ponieważ wchodzi na rynek pracy. Podejście do wykonywania obowiązków ma całkowicie inne niż wcześniejsze pokolenia. Czym charakteryzuje się pokolenie Z? Pokolenie Z nazywane jest często generacją post-millennials, pokoleniem internetowym. W porównaniu z poprzednią generacją, określaną mianem generacji Y, która dopiero uczyła się świata cyfrowego, dla pokolenia Z nowoczesne technologie to "chleb powszedni", coś, co istniało od zawsze.

Co to jest pokolenie Z?

Mówiąc o pokoleniu Z, mamy najczęściej na myśli ludzi, którzy urodzili się po 1995 r. Czasami graniczną wartością jest rok 1990.

Specyfiką tego pokolenia jest to, że ci młodzi luzie praktycznie od urodzenia związani z nowoczesną technologią. Jeśli przedstawiciel pokolenia Z czegoś nie wie, szuka odpowiedzi na to pytanie w internecie. Charakterystyczne jest więc to, że do internetu ma stały dostęp. Pokolenie Z charakteryzuje się też większą skłonnością do dyskusji na forach internetowych i mediach społecznościowych.

Charakterystyka pokolenia Z

Pokolenie Z jest badanie przez wielu specjalistów związanych z rynkiem pracy. Zauważają oni, że generacja Z była wychowana bezstresowo, jej przedstawiciele mają bardzo mało pokory i są wyjątkowo roszczeniowi. Badacze pokolenia Z podkreślają, że generacja Z potrafi wykonywać kilka rzeczy jednocześnie. Mogą więc w tym samym momencie z kimś rozmawiać, pisać wiadomości i oglądać serial. Może to być jednak sporym kłopotem, bo nie są w stanie skupić się na jednej rzeczy.

Pokolenie Z jest wyjątkowo podane na reklamę. Przedstawiciele tej generacji chcą kupować produkty wysokiej jakości i za to nie przepłacać.

Specyficzną cechą pokolenia Z jest to, że wśród tych ludzi jest bardzo wielu samotników i egoistów. Z jednej strony są to osoby kreatywne i niezależnie, z drugiej myślące realnie i nie zawsze optymistycznie.

Pokolenie Z na rynku pracy

Dla wielu ekspertów wciąż zagadką pozostaje podejście do pracy przedstawicieli generacji Z. Już teraz da się powiedzieć, że pokolenie Z może pracować gdziekolwiek. Dzięki znakomitemu rozeznaniu w świcie nowoczesnych technologii najczęściej pracują w sektorze IT, e-marketingu albo public relations.

Dla pokolenia Z bardzo ważna jest praktyczność. O użyteczności produktu świadczy fakt, że pozwala im oszczędzić czas. Pokolenie Z cechuje też częste zmienianie miejsc pracy. To spory problem dla pracodawców, którzy muszą ciągle zapewniać programy rozwojowe dla pracowników.

To, co podkreśla wielu pracodawców, to dość liberalny stosunek pokolenia Z do poufności informacji. Dzięki ciągłemu dostępowi do nowoczesnych technologii, pokolenie Z często bez odpowiedzialności potrafi udostępniać informacje, które nie powinny dotyczyć szerokiego grona.

Dla wielu pracodawców praca z przedstawicielami pokolenia Z może być wyjątkowo trudnym wyzwaniem. Nie wszyscy potrafią bowiem poradzić sobie z takimi niepokornymi pracownikami.

Według niektórych ekspertów przedstawiciele pokolenia Z w ciągu całego życia zmienią pracę nawet 17 razy. Wielu z nich chce stworzyć własny biznes. Dlaczego? Bo mają potrzebę zmieniania świata, a ich zdaniem własna firma daje możliwość stworzenia czegoś rewolucyjnego.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(6)
gość
2 lata temu
Nie wiem kto jest gorszy czy ci co są zapoznani i obeznani z technologią i szybciej zejdą z tego świata czy ci co są z lat 1970-2005 i nie po drodze im kupowanie w necie cudów na kiju i kontakty przez apki srapki emaile itp
Rzekomo X
4 lata temu
Pokolenie Z, śmiechu warte. To, że ktoś ma nos w smartfonie i jest ciągle na fb albo instagramie, nie znaczy, że jest rozwinięty technologicznie. Mamy takich w firmie, kiepscy pracownicy, można im tłumaczyć miesiącami na czym polega ich praca, nadal robią błędy jak w pierwszy dzień pracy. Sorry, ale można ich podbić w pojedynkę, będąc uzbrojonym jedynie w nóż od masła.
Miki
4 lata temu
To żart ! To pokolenie o niskim poziomie dostępu do internatu który został zlikwidowany w 2012 r. Posługują się apkami przez co mają bardzo słaby dostęp do wiedzy. Przeważnie są to zakupy w sklepach i obsługa konta w banku i to raczej przez telefon bo komputery raczej sprawiają im problemy. Ten eksperyment jak poprzednie nie wypali co zresztą widać już widać.
Jolla Kamell
4 lata temu
Pokolenie Y (Millenialsi): 1980-1996 ;-) Pokolenie Z: 1997-2010 To chyba nie jest aż tak ciężkie do zapamiętania, prawda? To informacja na przyszłość dla takich redaktorów jak Marlena Kostyńska- niedoinformowanych w pewnych sprawach...
Prawda to ten...
4 lata temu
Kto wypisuje takie bzdury?? Pokolenie Z to pokolenie ludzi urodzonych w latach od 1997 do 2010! Poprzednia generacja- Y to ludzie urodzeni w latach 1980 (lub 1984)-1997! Zapamiętajcie: pokolenie Y: 1980-1996, pokolenie Z: 1997-2010!