Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Protokół zniszczenia. Kiedy należy go przygotować i jak powinien wyglądać?

0
Podziel się:

Prowadząc działalność handlową, należy liczyć się z ryzykiem zniszczenia lub uszkodzenia towarów. Taką sytuację trzeba bardzo dokładnie udokumentować. Jak to zrobić?

Protokół zniszczenia jest wykorzystywany podczas dokumentowania sytuacji zniszczenia lub uszkodzenia towaru
Protokół zniszczenia jest wykorzystywany podczas dokumentowania sytuacji zniszczenia lub uszkodzenia towaru (Idutko, shutterstock.com)

Prowadząc działalność, bierzemy na siebie ryzyko, że towar, którym handlujemy, zostanie zniszczony lub uszkodzony. Taką sytuację trzeba bardzo dokładnie udokumentować. Zobacz, jak sporządzić protokół zniszczenia towaru.

Ustalenie przyczyny zniszczenia towarów

Zanim przygotujemy protokół zniszczenia towaru, trzeba ustalić przyczynę jego zniszczenia. Jeśli zniszczenie nie było spowodowane winą przedsiębiorcy, może on wartość takich zniszczonych albo straconych towarów wpisać w kosztach uzyskania przychodu. Najważniejsze, żeby dokładnie udokumentować takie zdarzenie. W tym celu należy sporządzić protokół zniszczenia towaru. Będzie on równocześnie dokumentem, który jest podstawą dla zaksięgowania transakcji w księdze przychodów i rozchodów.

Jeśli towary zostały zniszczone z powodu niedbałości, to wartość utraconego przez to towaru nie może być wliczona w koszty uzyskania przychodu.

Protokół zniszczenia towaru – elementy

W protokole zniszczenia towaru muszą się znaleźć następujące elementy:

  • numer dokumentu;
  • data, kiedy protokół został sporządzony;
  • dane osoby, która protokół sporządziła;
  • data zaistnienia straty;
  • przyczyna zniszczenia;
  • nazwa, ilość i wartość zniszczonego towaru;
  • łączna kwota zniszczonych towarów;
  • podpis osoby sporządzającej protokół.

Jak przeksięgować zniszczone towary w KPiR?

Bardzo istotne jest, by podać dokładne dane osoby odpowiedzialnej za przygotowanie dokumentu (imię, nazwisko, zajmowane stanowisko).

.................................. .....................................
(imię i nazwisko, nazwa) (miejscowość i data sporządzenia)

....................................

....................................

(adres)

..........................................

(NIP)

PROTOKÓŁ ZNISZCZENIA TOWARU

nr ................

Towary zakupione w ramach prowadzonej działalności, wymienione w załączniku nr.1 dnia .............................. roku uległy zniszczeniu i nie nadają się do wykorzystania w firmie.

Powodem zniszczenia towarów było.................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

Suma wartości zniszczonych towarów/materiałów:.............................................................

Słownie: ....................................................................................................................

Protokół sporządzony przez............................................ (imię i nazwisko) będącego ............... (stanowisko)

Zatwierdzam:

.......................................

(podpis)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)