Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Reklamacja bez paragonu. Kiedy jest możliwa?

0
Podziel się:

Warto wiedzieć, że reklamację można złożyć nawet wtedy, gdy nie mamy paragonu. Sklep, który nie chce przyjąć reklamacji z powodu tego, że nie mamy paragonu, łamie prawo konsumentów. Dowiedz się, w jaki sposób dokonać reklamacji, jeśli nie mamy paragonu.

Transakcja może zostać udokumentowana nie tylko w formie paragonu
Transakcja może zostać udokumentowana nie tylko w formie paragonu (jarmoluk / pixabay (CC0 Public Domain))

Żeby zgłosić reklamację trzeba mieć dowód zakupu towaru. Wielu sprzedawców uważa, że dowodem zakupu jest jedynie paragon. W związku z tym, gdy nie mamy paragonu, to sprzedawcy odmawiają prawa do zgłoszenia reklamacji. Według ekspertów wystarczy jednak, że przekażemy sprzedawcy inny dowód zakupu. Może to być nawet oświadczenie świadka.

Brak paragonu a reklamacja

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a także kodeks cywilny nie uzależniają możliwości złożenia reklamacji od tego, że przedstawimy paragon. Wszystko dlatego, że nie można wyłączyć ani ograniczyć prawa do reklamacji. Nie może ono być ograniczone, nawet gdy kupujący wie o tym, że towar jest niezgodny z umową.

W przypadku sprzedaży przez internet nie trzeba posiadać paragonu, by złożyć reklamację. Wcześniej większość transakcji dokonywana była wyłącznie w formie gotówkowej. Stąd dowodem zakupu stał się paragon. Aktualnie można udowodnić transakcję dokonywaną w formie elektronicznej na różne sposoby. Może to być np. wydruk z terminala, gdy płacimy kartą płatniczą, wydruk z konta bankowego, gdy dokonujemy płatności przez internet, potwierdzenie umowy przesłane mailem albo elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji.

Pisemne potwierdzenie zawarcia umowy a reklamacja

Kupujący może poprosić o to, by sprzedawca wydał mu pisemne potwierdzenie zawarcia umowy. Na takiej umowie sprzedawca oznacza swój adres, podaje datę sprzedaży, a także określa towar, który został sprzedany, ilość tego towaru i cenę. Jeśli towar sprzedawany jest na raty lub na podstawie specjalnego zamówienia, a jego wartość przekracza 2000 zł, to sprzedawca musi potwierdzić ustalenia związane z umową na piśmie. Takie potwierdzenie pozwala wystąpić z reklamacją.

Obowiązek prowadzenia kas fiskalnych

A co z paragonem fiskalnym? Paragon fiskalny musi być wydany klientowi zawsze. Obowiązek rejestrowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej, która wydaje paragon, dotyczy transakcji przeprowadzanych na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a także rolników ryczałtowych. Oczywiście istnieje grupa przedsiębiorców, którzy nie muszą korzystać z kasy fiskalnej. Chodzi tu np. o dostawę towarów, która odbywa się w formie wysyłkowej. Żeby jednak można było skorzystać ze zwolnienia z konieczności udokumentowania transakcji kasą fiskalną, zapłata za produkt musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy sprzedawcy.

Z dokumentu, który jest wydawany w przypadku takiej transakcji, musi wynikać, za jaki konkretnie towar płacimy i komu. Musi więc znaleźć się na nim nazwa i adres sprzedawcy.

W związku z tym paragon nie jest jedynym dokumentem, który pozwala udokumentować transakcję, a przez to umożliwia złożenie reklamacji. Stąd wszelkie informacje zamieszczane w sklepach o tym, że reklamacja odbywa się wyłącznie na podstawie paragonu, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie są właściwe. UOKiK kwestionuje zamieszczanie takich komunikatów na paragonach, a także w regulaminach sklepów internetowych. Jeden ze sprzedawców został za takie praktyki ukarany grzywną w wysokości prawie 1 mln zł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)