Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Rękojmia za wady. Na czym polega?

0
Podziel się:

Rękojmia w dużej mierze stosowana jest razem z gwarancją. Niestety jest to połączenie błędne, bo oba pojęcia mają ze sobą niewiele wspólnego.

Rękojmia za wady może dotyczyć wad fizycznych lub prawnych towaru
Rękojmia za wady może dotyczyć wad fizycznych lub prawnych towaru (pixabay.com / jarmoluk / CC0)

Definicja rękojmi

Gwarancja może, ale nie musi być udzielona przez przedsiębiorcę. Jeśli zdecyduje się na to, ustawowy czas gwarancji to 2 lata. Może on ten czas skrócić lub wydłużyć. Należy to do jego prywatnej decyzji.

Rękojmia to sposób chronienia konsumenta, gdy odpowiedzialność za wady przerzuca się na sprzedawcę. Odpowiedzialność związana z rękojmią trwa dwa lata. I właśnie tyle czasu ma konsument, by stwierdzić, że produkt ma wadę fizyczną. Jeśli chodzi o nieruchomości, to rękojmia wynosi 5 lat.

W sytuacji, gdy w czasie zakupu kupujący jest świadomy wady produktu, to i tak sprzedawca nie jest zwolniony z odpowiedzialności związanej z rękojmią. W sytuacji, gdy produkt kupuje konsument, to sprzedawca może skrócić swoją odpowiedzialność, ale nie może ona być krótsza niż 12 miesięcy.

Gwarancja a rękojmia

W ramach gwarancji i rękojmi istnieje zupełnie inna odpowiedzialność za towar. W przypadku sprzedawcy ta odpowiedzialność istnieje zawsze w ramach rękojmi. W przypadku producenta odpowiedzialność pojawia się dopiero wtedy, gdy dołączy gwarancję do produktu.

Odpowiedzialność związana z rękojmią jest znacznie korzystniejsza z perspektywy kupca. Wszystko dlatego, że zakres rękojmi określony jest przez prawo. Przedsiębiorca nie ma możliwości zmienić ustaleń i warunków rękojmi. To inaczej niż w sytuacji obowiązywania gwarancji. Wtedy jej zakres może być całkowicie dowolny.

Korzystanie z rękojmi za wady

Jeśli klient reklamuje produkt, korzystając z rękojmi, to trzeba uznać, że wada istniała jeszcze zanim towar został sprzedany. Wtedy to klient musi udowodnić, że taka wada faktycznie istniała od początku, a nie powstała z powodu niewłaściwego użytkowania.

Sprzedawca jest odpowiedzialny za rzecz, którą sprzedaje – zarówno za jej wady fizyczne, jak i prawne.

Wady fizyczne polegają na tym, że np. nie mają określonych właściwości. Może to się wiązać z zawyżeniem parametrów albo też były użyte inne materiały. Może też zdarzyć się, że zmniejszy się wartość takiej rzeczy albo jej użyteczność. Może też się np. zdarzyć, że produkt nie jest kompletny. Może w nim brakować np. oprogramowania do komputera albo dokumentacji.

Wady prawne polegają przede wszystkim na tym, że np. rzecz nie należy do sprzedającego, ale np. własnością osoby trzeciej. Sprzedana rzecz może być też np. obciążana hipoteką.

Rękojmia oparta jest na tym, że w przypadku umów konsumenckich domniemywa się, że wada istniała już momencie sprzedaży rzeczy. Rękojmia ma więc chronić nabywcę. Wszystko dlatego, że jeśli klient kupuje on jakąś rzecz, to nie zawsze może sprawdzić, czy taka rzecz nie ma żadnej wady.

Poza tym specyfika wielu produktów zakłada, że można je sprawdzić dopiero wtedy, gdy produkt będzie używany albo wprowadzony w ruch.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)