Notowania

Znak towarowy – jak zastrzec?

Znak towarowy może stać się jednym z najcenniejszych aktywów każdej firmy. Z naszego poradnika dowiesz się jak chronić znak towarowy, gdzie można go używać i jak dokonać rejestracji znaku towarowego.

Podziel się
Dodaj komentarz
(ESB Professional, Shutterstock)
Znak towarowy służy do identyfikacji produktów i może uzsykać dużą wartość

Co to jest znak towarowy?

Znakiem towarowym jest takie oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny, i jeśli oznaczenie to pozwala odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od drugiego. Znakiem towarowym może być określony wyraz, kompozycja, forma przestrzenna, a nawet melodia czy konkretny sygnał dźwiękowy.

Znaki towarowe stosuje się handlu, do identyfikacji produktów lub usług określonego przedsiębiorcy. Znak towarowy pozwala odróżnić produkt tego samego rodzaju u różnych przedsiębiorców. Staje się on metodą budowania wizerunku marki.

Dlaczego chronić znak towarowy?

Chroniony znak towarowy zapewnia firmie prestiż. Poprzez ochronę znaku towarowego układamy kwestie związane z własnością marki, ponieważ we wniosku rejestracyjnym wyraźnie i jednoznacznie określa, do kogo należy marka. Znak towarowy ma wartość, dlatego, jeśli firmie grozi bankructwo, można go sprzedać.

Prawo ochronne na znak towarowy pozwala przedsiębiorcy na wyłączne korzystanie z tego oznaczenia na wybranym terytorium przez okres ochronny. Wynosi on 10 lat i można go przedłużyć na kolejne 10-letnie okresy. Rejestracja znaku zmniejsza ryzyko naruszeń znaku. Jeśli one wystąpią, łatwiej dochodzić roszczeń.

Jak zarejestrować znak towarowy?

Rejestracji znaku towarowego dokonuje Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.

Wniosek można złożyć samodzielnie. Jednak przed tym, zanim to zrobimy, warto sprawdzić, czy taki znak nie jest już zastrzeżony. Możemy to zrobić w Wyszukiwarce Przedmiotów Chronionych – Bazach danych UPRP.

Jeśli nie jest, to możemy złożyć wniosek o rejestrację. Trzeba w nim dokładnie opisać znak towarowy, określić klasy towarowe i usługowe. Koniecznie będzie też opłacenie wniosku. Kwotę określa taryfikator urzędu.

Formularz można być złożony osobiście lub rzecznika patentowego. Można go wysłać pocztą lub online. Jeśli zdecydujemy się na ten ostatni sposób, trzeba będzie do tego wykorzystać oprogramowanie Urzędu Patentowego.

Ochrona niezarejestrowanego znaku towarowego

Jeśli znak nie jest chroniony, to prawo do niego ma przedsiębiorca, który zaczął go używać jako pierwszy. W przypadku konfliktów z tym związanych, spory rozstrzyga się na podstawie przepisów związanych ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji. Jak podaje definicja czyn nieuczciwej konkurencji to takie oznaczenie towarów lub usług, które może wprowadzić klientów w błąd.

Niezależnie od tego, czy znak został zarejestrowany, czy nie, jej właścicielowi i tak ma prawo do marki. W przypadku sporu o markę postępowanie jest jednak trudniejsze i dłuższe. Najpierw trzeba będzie bowiem udowodnić, że przedsiębiorca w ogóle ma prawo do marki.

Nawet jeżeli przedsiębiorca zgromadzić dowodowy potwierdzające, że ma prawo do marki, istnieje prawdopodobieństwo, że sąd uzna jedynie prawo do tej marki dla określonej kategorii produktów.

Problem taki nie istniałby, gdyby znak został zarejestrowany. W takiej sytuacji wystarczy bowiem przedstawić zaświadczenie z Urzędu Patentowego.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz