Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Potwierdzenie zapłaty akcyzy. Jak je uzyskać?

13
Podziel się:

Akcyza jest podatkiem naliczanym dla wybranych rodzajów produktów. Wśród nich są m.in. alkohol, wyroby tytoniowe czy samochody, które rejestrowane są po raz pierwszy w naszym kraju. Żeby zarejestrować pojazd, a także poprawnie rozliczyć inne objęte akcyzą produkty, należy mieć potwierdzenie zapłaty akcyzy.

Potwierdzenie zapłaty akcyzy umożliwia poprawne rozliczenie podatku
Potwierdzenie zapłaty akcyzy umożliwia poprawne rozliczenie podatku (Shutterstock.com)

Akcyza jest podatkiem pośrednim, podobnie jak podatek VAT. Jednak w przeciwieństwie do niego, akcyzą objęte są wybrane produkty. Najczęściej będziemy dokonywali bezpośredniego jej rozliczenia w przypadku rejestracji samochodów używanych.

Jak rozliczyć akcyzę?

Rozliczenie akcyzy prowadzą obecnie urzędy skarbowe. Jeszcze nie tak dawno zajmowały się tym urzędy celne. Wtedy wystarczyło pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy ze stron służby celnej. Aktualnie zajmują się tym urzędy skarbowe. Od 1 marca 2017 deklarację zapłaty akcyzy składa się w formie deklaracji papierowej w Urzędzie Skarbowym albo elektronicznie za pomocą systemu PUESC.

Po rozliczenia podatku akcyzowego konieczne jest wypełnienie druku AKC-U/S. Na opłacenie akcyzy mamy 30 dni od dnia sporządzenia deklaracji. Zapłaty dokonujemy na konto urzędu skarbowego.

Uzyskanie potwierdzenia zapłaty akcyzy

Żeby uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy poprzez system elektroniczny PUESC, trzeba tę akcyzę zapłacić. W przypadku dokonywania płatności elektronicznej trzeba koniecznie wybrać rodzaj przelewu jako podatkowy.

Uzyskaniem potwierdzenia zapłaty akcyzy będą zainteresowane głównie osoby, które sprowadzają je z zagranicy. Jeśli w przelewie będą podane prawidłowe dane, system ZEFIR2, który prowadzi Krajowa Administracja Skarbowa, powiąże wpłatę z odpowiednią deklaracją. Wszystko to pozwoli błyskawicznie uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy. Jeśli w przelewie będą niezgodności, to wydłuży to czas, w którym otrzymamy potwierdzenie zapłaty.

Elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy można wygenerować bezpłatnie. Jeśli będziemy chcieli taki dokument uzyskać w urzędzie skarbowym, to będziemy musieli zapłacić 17 złotych opłaty skarbowej. Po zalogowaniu się do systemu wyszukujemy odpowiednią transakcję. Możemy to zrobić po numerze VIN pojazdu albo UPO (urzędowego potwierdzenia odbioru). Istnieje możliwość wygenerowania zbiorczego wydruku, gdy chcemy załatwić sprawy akcyzy dotyczące kilku samochodów. Jeśli wszystkie dane się zgadzają, po kilku minutach w systemie będzie dostępny dokument, który potwierdza opłacenie akcyzy. Pozostaje go wydrukować i dołączyć do pozostałych dokumentów potrzebnych do rejestracji pojazdu.

Akcyza i portal ePUAP

Wszystkie inne sprawy związane z akcyzą, np. dotyczące postępowań skarbowych albo sprawy dotyczące zwrotu lub umorzenia akcyzy można załatwiać za pośrednictwem portalu ePUAP.

Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że korzystanie z systemu ePUAP nie pozwoli nam załatwić sprawy całkowicie. Wiele kwestii trzeba będzie i tak załatwić wysyłając papierowe dokumenty do urzędu skarbowego. Mało tego, często trzeba do urzędu przekazać oryginały dokumentu, a na to nie pozwala ePUAP. Możemy oczywiście załatwić te sprawy przez pełnomocnika. W takim wypadku dobrze jest udzielić konkretnego pełnomocnictwa na załatwienie spraw związanych z rozliczeniem akcyzy.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(13)
zibi
rok temu
Już drugi dzień walczę z uzyskaniem potwierdzenia i nic
Paweł
2 lata temu
Ten system to totalna porażka, żeby tam cokolwiek zrobić trzeba się nieźle namęczyć i mieć dość głęboką wiedzę o obsłudze komputera. Jednym słowem KATASTROFA
ziko
3 lata temu
Ten system taki mądry, jak ten kto go stwożył.
123
3 lata temu
TEN SYSTEM TO DRAMAT !!!
190
3 lata temu
Komuś udało się coś załatwić w PUESC?