Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Kim są anioły biznesu? Daj pomysł, oni wyłożą pieniądze

0
Podziel się:

Rzadko słyszy się o ich zasługach, bo wolą pozostawać w cieniu. Wspierają kreatywne pomysły i finansują nowe rozwiązania. Bez nich nie byłoby Google, Amazon.com czy Skype, a na polskim rynku - Wirtualnej Polski czy W biegu Cafe.

Kim są anioły biznesu? Daj pomysł, oni wyłożą pieniądze
(StudioLaMagica)

Rzadko słyszy się o ich zasługach, bo wolą pozostawać w cieniu. Wspierają kreatywne pomysły i finansują nowe rozwiązania. Bez nich nie byłoby Google'a, Amazon.com czy Skype'a, a na polskim rynku - Wirtualnej Polski czy W Biegu Cafe. Anioły biznesu to prywatni inwestorzy, którzy napędzają rozwój młodych firm.

Biznesmeni, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu efektywnej działalności gospodarczej, są gotowi przeznaczyć własne środki finansowe na dotację młodych firm. Często pod swoje skrzydła biorą przedsięwzięcia o małej i średniej skali. Najlepiej, żeby były na etapie rozwijania pomysłu, ale miały duży potencjał wzrostu.

Jak wygląda wsparcie ze strony prywatnych inwestorów?

Anioły biznesu pomagają wybranym projektom głównie na początkowym etapie działalności (np. seed lub startup). Inwestują w akcje lub udziały firm zazwyczaj przez okres od 3 do 7 lat, by potem sprzedać je pomysłodawcy przedsiębiorcy bądź przedstawić ofertę za pośrednictwem giełdy lub funduszu venture capital.

Inicjatywy finansowane w ten sposób są objęte dużym ryzykiem, dlatego szczególnym zainteresowaniem wśród inwestorów cieszą się projekty obdarzone dużą stopą zwrotu. W praktyce oznacza to, że część włożonego kapitału zwróci się w postaci dochodu.

Pieniądze to jednak nie jedyny wkład, jaki deklarują anioły biznesu. Podejmując wyzwanie, wzmacniają młode firmy i aktywnie uczestniczą w ich działalności. Oprócz kapitału niezwykle ważną formą wsparcia z ich strony jest doradztwo merytoryczne.

Doświadczenie menedżerskie, wiedza biznesowa, a nawet kontakty mają duże znaczenie dla początkujących firm, które w dłuższej perspektywie chcą umocnić swoją pozycję na rynku. Działalność pod czujnym okiem inwestora dobrze wpływa na wiarygodność marki i dobre imię biznesmena.

Które pomysły mają szansę na realizację?

Projekty biznesów podlegają ostrej selekcji. Nie każda koncepcja może liczyć na zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów. W grę wchodzą inicjatywy na wczesnym etapie rozwoju, ale sam dobry pomysł nie wystarczy.

Kandydat na biznesmena musi przedstawić biznes plan i wykazać się samodzielnością w myśleniu o przyszłości firmy. Wiarygodność i solidność to ważne cechy, które wzbudzają zaufanie u aniołów biznesu.

Do wsparcia przez inwestora kwalifikują się firmy działające na rozwijającym się rynku, najlepiej międzynarodowym. Najbardziej pożądane branże to internet, nowe technologie, telekomunikacja oraz projekty mobilne. Inwestycji nie brakuje również na polu energetyki i ochrony środowiska, biotechnologii czy oprogramowania i multimediów.

W jaki sposób nawiązać współpracę z aniołami biznesu?

Bezpośrednia komunikacja z prywatnymi inwestorami bywa utrudniona. Zazwyczaj jedyną formą kontaktu pozostaje pośrednictwo sieci, w ramach których prywatni inwestorzy łączą się, by nie ujawniać tożsamości.

Pomysł na biznes musi zatem zostać przekazany do takiej organizacji. Jeśli zdobędzie uznanie, rozpoczyna się identyfikacja projektu i pomysłodawca zostaje zaproszony na rozmowę. Podczas pitchingu (spotkania autora inicjatywy z potencjalnymi inwestorami) opowiada on o szczegółach projektu, a sam ma okazję dowiedzieć się o szansach i zagrożeniach związanych z realizacją planu.

Kiedy anioły biznesu podejmują decyzję o wspomożeniu projektodawcy, następuje etap negocjacji i podpisania umowy inwestycyjnej na dowód zawarcia transakcji. Możliwość zgłoszenia pomysłów mają zarówno początkujące firmy, jak i rozwinięte przedsiębiorstwa poszukujące środków na wdrożenie innowacji.

Ważniejszym kryterium wyboru projektów jest wyjątkowa usługa lub produkt, które są w stanie wypełnić niszę rynkową. Zespół odpowiedzialny za projekt musi zrobić wrażenie i pokazać, że posiada niezbędny potencjał i kreatywnie podchodzi do realizacji pomysłu.

Dobra prezentacja tematu wymaga perfekcyjnego przygotowania, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Sieci aniołów biznesu kierują ofertę consultingową również na tym polu. Zapraszają na szkolenia i uczą, jak skutecznie sprzedać projekt podczas jednego wystąpienia.

Sieci aniołów biznesu

Lewiatan Business Angels (LBA), Sieć Aniołów Biznesu Amber, Gildia Aniołów Biznesu czy Sieć Inwestorów Prywatnych SATUS to tylko kilka przykładów organizacji zrzeszających prywatnych inwestorów, które powstały w Polsce w ciągu kilku ostatnich lat.

Są to profesjonalne podmioty, funkcjonujące jako pośrednicy między pomysłodawcami rozwojowych projektów a aniołami biznesu. Poszukują zazwyczaj inicjatyw będących w początkowych fazach działalności po to, by budować ich gotowość inwestycyjną i rozwijać innowacyjne metody funkcjonowania.

Ponadto sieci oferują profesjonalne wsparcie w zakresie pozyskania środków finansowych od prywatnego inwestora, pomoc przy przygotowywaniu biznesplanu oraz opiekę prawną inicjatywy.

firma
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)