Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
e-podpis
21.07.2009 12:32

E-podpis obowiązkowy. Kosztuje 32 mln rocznie

Firmy zatrudniające powyżej pięciu osób muszą używać go w korespondencji z ZUS-em. Certyfikat roczny kosztuje 130 złotych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Extra Ketchup/CC/Flickr)

Od dziś firmy zatrudniające ponad pięć osób muszą w korespondencji z ZUS-em używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Na koniec czerwca z zarejestrowanych w ZUS certyfikatów korzystało 95 procent zobowiązanych do tego firm. To prawie milion płatników.

Większość z nich jednak nie zdecydowała się na zakup i używanie własnego e-podpisu. Zdecydowali się raczej na pośrednictwo biur rachunkowych.

Jak mówi rzecznik prasowy ZUS, Przemysław Przybylski, obecnie w ZUS zarejestrowane jest 245 tys. unikalnych certyfikatów kwalifikowanych. Ponieważ drogą elektroniczną rozlicza się 922 tys. płatników, oznacza to, że większość firm korzysta z pośrednictwa firm zewnętrznych.

Biorąc pod uwagę, że certyfikat musi być aktualizowany co roku, a jego odnowienie w każdej z trzech oferujących na naszym rynku e-podpis firm kosztuje 130 zł netto, oznacza to dla przedsiębiorców roczny koszt rzędu 32 milionów złotych - biorąc tylko pod uwagę tych, którzy nie korzystają z biur rachunkowych.

Rzesza przedsiębiorców, rozliczających się przez pośredników jest jeszcze większa: to około 680 tysięcy firm. Miesięczny koszt zlecenia księgowości i dokumentacji ZUS-owskiej biuru rachunkowemu to dla niewielkiej firmy ok. 200 złotych miesięcznie. Firmy zapłacą więc za to ponad 1,5 miliarda.

ZOBACZ PORADNIK MONEY.PL - JAK UŻYWAĆ E-PODPISU:

Tagi: e-podpis, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, baza wiedzy, prawo, najważniejsze, msp, czołówki
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz