Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Blokady kont przedsiębiorców. Będą zmiany w kontrowersyjnej ustawie

Blokady kont przedsiębiorców. Będą zmiany w kontrowersyjnej ustawie

Fot. Marcin Obara

Banki rozsyłają do klientów informacje o możliwości zablokowania kont przedsiębiorców na wniosek Krajowej Administracji Skarbowej. W przypadku blokady bank nie może poinformować o niej klienta. KAS w końcu zabiera głos i mówi o zmianach w ustawie.

Maile z informacją o możliwości blokady konta wysyła do klientów m.in. mBank. Zgodnie z obowiązującą od 30 kwietnia ustawą, na wniosek Krajowej Administracji Skarbowej banki czy SKOK-i mają obowiązek zablokowania wszystkich operacji na koncie przedsiębiorcy na 72 godziny.

- Szef KAS analizuje ryzyko wyłudzeń skarbowych, głównie karuzel VAT przy wykorzystaniu danych z systemu STIR. Jeśli takie ryzyko jest duże, może nastąpić blokada rachunku - wyjaśniają przedstawiciele KAS. - Jeżeli posiadane informacje wskazują, że podmiot może wykorzystywać działalność banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi, to blokada rachunku jest konieczna, aby temu przeciwdziałać.

W pewnych przypadkach blokada rachunku może być przedłużona nawet do 3 miesięcy. Chodzi przede wszystkim o firmy, których zobowiązania podatkowe przekraczają 10 tys. euro.

O ile sama konieczność założenia blokady w takich przypadkach nikogo nie dziwi, to sposób egzekwowania nowego prawa już tak. Zgodnie z ustawą, bank nie ma prawa poinformować klienta ani o fakcie zamrożenia rachunku, ani o jego przyczynach.

- W aktualnym stanie prawnym bank lub SKOK nie jest uprawniony do poinformowania klienta o dokonaniu blokady jego rachunku na żądanie Szefa KAS (stanowiłoby to naruszenie zakazu ujawniania informacji objętych żądaniami Szefa KAS ustanowionego w art. 305r pkt 4 Ordynacji podatkowej) - tłumaczą przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej.

Prawo do informowania klienta o zablokowaniu rachunku ma jedynie szef KAS i może to zrobić dopiero po doręczeniu decyzji banowi.

Zobacz też: Skarbówka nie ma litości, kontroluje nawet targi żywności. I wcale nie przestanie


 

Banki oficjalnie nie chcą komentować sprawy. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, instytucje obawiają się, że brak informacji o blokadach może poważnie uderzyć w ich wizerunek.

- Dopiero po 72 godz. będziemy mogli - informując klientów - odwołać się do działań KAS-u. Ale i tak trzeba będzie to zrobić w sposób ściśle regulowany i restrykcyjny. Zdecydowaliśmy się uprzedzić naszych klientów, że może być taka sytuacja, że będą mieli zablokowane konto, a bank nabierze wody w usta, bo nie będzie mógł udzielić informacji – mówi nam osoba na co dzień pracująca w jednym z czołowych polskich banków.

Przepisy ustawy budzą wątpliwość także z innego powodu. Wątpliwy jest sens spętania banków i SKOK-ów ograniczeniami w udzielaniu informacji, podczas gdy posiadacz zablokowania konta może się szybko o tym dowiedzieć, logując się przez aplikację lub po prostu online. - W dobie social mediów klient zaskoczony blokadą może nas grillować za ich pomocą. W momencie wniosku z KAS-u nie będziemy mieć żadnego ruchu – mówi nam pracownik banku.

Na pytanie, czemu ma służyć takie prawo, KAS nie odpowiada. Informuje za to, że trwają prace nad zmianą kłopotliwej ustawy.

- W procedowanej obecnie nowelizacji proponuje się, aby bank lub SKOK informował podmiot kwalifikowany o żądaniu lub dokonaniu blokady wyłącznie na jego wniosek, po uprzednim potwierdzeniu przez Szefa KAS, że przekazane żądania blokady rachunków tego podmiotu kwalifikowanego zostały wykonane - czytamy w oświadczeniu KAS.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Administracja informuje też, że do tej pory żadne konto nie zostało zablokowane.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Czytaj też: Kosztowne skutki utworzenia KAS. Widmo gigantycznych odszkodowań coraz bardziej realne

Czytaj także
Polecane galerie
Edward
2018-06-18 12:03
widzieliscie czy sie rozni shell od naszych polskich stacji? podnosza ceny jak zydzi. polskie stacje bronia przed podwyzkami
Jasny Gwint
2018-06-16 22:11
Ciekawe ile uczciwych firm upadnie przez takie prewencyjne zablokowanie konta na 3 miesiące....
Niezłe pole do nadużyć i likwidacji konkurencji.
xyz
2018-06-16 17:17
Czyli biorą "na wyrwę" - jeszcze od tyłu, żeby klient nie mógł zidentyfikować złodzieja ...
Pokaż wszystkie komentarze (41)