Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Na co uważać przy reklamowaniu firmy

0
Podziel się:

Za niezgodne z prawem praktyki reklamowe można stracić nawet jedną dziesiątą rocznych przychodów.

Na co uważać przy reklamowaniu firmy
(Andriy Solovyov/Dreamstime.com)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie 30 postępowań dotyczących reklam. Ukarany może zostać każdy przedsiębiorca, który reklamą wprowadza w błąd kupującego.

Kontroli UOKiK powinni obawiać się wszyscy przedsiębiorcy, bez względu na rodzaj i wielkość prowadzonej działalności. Urząd karał dotąd zarówno gigantów jak sieć Żabka czy działające lokalnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi.

Aby ustrzec się kary należy pamiętać, że reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi, a wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi. Co ważne, nie ma przy tym znaczenia, czy konsument zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty.

Nie stosuj socjotechniki

UOKiK przyjrzał się niedawno reklamie napoju Veroni Mineral Fit i uznał, że wprowadzała ona właśnie konsumentów w błąd. Na producenta napoju - spółkę Zbyszko Company - została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 240 tys. zł. Dlaczego? Między innymi, za socjotechnikę.

Jak informuje UOKiK, chodzi o zastosowane w reklamie zabiegi socjotechniczne mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu (m.in. sformułowanie: _ większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić - benzoesan sodu, sorbinian potasu - to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić _).

Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci. Sprytnymi chwytami reklama miała przekazać dodatkową, nieuprawnioną treść.

Nie siej paniki

Konsumentów nie wolno też straszyć. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności przekaz odwołujący się do uczuć klientów poprzez wywołanie lęku.

Za to także zapłacić musi Zbyszko Company, bo urząd uznał, że podkreślanie w kampanii szkodliwego działania konserwantów znajdujących się w tzw. _ wodach smakowych _ innych niż Veroni Mineral Fit, może wywoływać u konsumentów lęk.

Reklamuj się likwidacją tylko, gdy ta faktycznie nastąpi

Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. Takie mylne wyobrażenie mogli mieć klienci sieci sklepów Żabka, gdy ta reklamowała się hasłem: _ Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska... zamykamy żabki _. W rzeczywistości nie było planowane zamykanie placówek, a całość była tylko kampanią promocyjną.

Wg UOKiK spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd. Nałożona na nią kara wyniosła ponad 1,5 mln zł. Wcześniej za podobną praktykę ukarana została sieć Media Markt, która organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu.

Materiał przygotowano w oparciu o informacje UOKiK.

reklama
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)