Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Udział w zagranicznych targach. Jakie konsekwencje podatkowe?

0
Podziel się:

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

Udział w zagranicznych targach. Jakie konsekwencje podatkowe?
(Shironosov/Dreamstime)

Spółki biorące udział w targach organizowanych poza granicami Polski przez zagraniczne podmioty zadają sobie pytanie czy taki udokumentowany fakturą udział w imprezie wiąże się z jakimiś dodatkowymi obowiązkami dla spółki, np.: koniecznością posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej podmiotu zagranicznego.

W myśl zasady wyrażonej w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o PDOP) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o PDOP podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów.

Przy czym osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (art. 26 ust. 1 ustawy).

Warto jednak zauważyć, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu z art. 21 ust.1 pkt 2a ustawy o PDOP należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Przy czym lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane, przy czym charakter czynności pozostaje jest taki jak świadczeń wymienionych w tej regulacji.

Warto jednak zauważyć, że należności wynikające z uczestnictwa podmiotu w targach na terytorium innego państwa nie mieszczą się jednak w katalogu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o PDOP, gdyż nie stanowią usługi reklamowej, jak również nie mają podobnego do niej charakteru.

Co za tym idzie, jeżeli spółka wypłaca podmiotom zagranicznym należności wynikające z uczestnictwa w organizowanych przez te podmioty targach na terytorium państwa ich siedziby, nie istnieje obowiązek pobrania podatku u źródła (tak też.: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lipca 2011 r., sygn. ITPB3/423-211a/11/AM ).

Należy jednak zwrócić uwagę, iż powyższy wniosek dotyczy wyłącznie usług związanych z umożliwieniem udziału w targach. Jeżeli zawarta umowa przewidywać będzie także jakiekolwiek reklamowanie podmiotu gospodarczego podczas takiej imprezy – wtedy organ podatkowy stwierdzić może, iż doszło do zakupu usługi o charakterze reklamowym, wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o PDOP. Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na zakres świadczonych usług określony w zawartej umowie – a także na tytuł płatności ujęty na fakturze zakupowej.

Czytaj więcej w Money.pl
Nieopłacone faktury? Oto konsekwencje W przypadku, gdy kontrahent spóźnia się z zapłatą ponad miesiąc, będzie musiał skorygować in plus swoje rozrachunki z fiskusem z tytułu podatku dochodowego.
Firmy odważniej walczą o swoje Jednocześnie przedsiębiorcy znacznie szybciej niż w roku ubiegłym upominają się o zaległe należności u swoich kontrahentów.
To szczególna grupa podatników. Mogą... Przedsiębiorca dokonujący zakupu u rolnika ryczałtowanego rozlicza i wypłaca rolnikowi kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, choć nie ma tu miejsca finansowanie rolnika.
targi
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)