Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Unia chce chronić małe firmy przed oszustami

0
Podziel się:

Komisja Europejska zapowiedziała walkę z tzw. oszustwami marketingowymi.

Unia chce chronić małe firmy przed oszustami

Komisja Europejska zapowiedziała walkę z tzw. oszustwami marketingowymi. Ich ofiara padają przedsiębiorcy podpisujący niewinnie wyglądające umowy, za które potem muszą słono płacić. Komisja zaproponowała zaostrzenie sankcji dla takich oszustów.

_ - Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa _ - mówiła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding przedstawiając mapę drogową działań w tej sprawie, którą zaaprobowała we wtorek Komisja Europejska.

Stosowane również w Polsce wyłudzenia polegają na tym, że nieuczciwe firmy wysyłają do niewielkich przedsiębiorców (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) formularze oferujące wpisy do w branżowych katalogów. Proszą jedynie o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych i podpis. Gdy niczego nieświadomy przedsiębiorca go złoży, informowany jest o fakcie podpisania umowy oraz konieczności uregulowania znacznych opłat rocznych.

23 miliony małych i średnich firm w Europie stanowią 99 proc. przedsiębiorstw UE. W latach 2002-10 stworzyły one 85 proc. nowych miejsc pracy w UE.

KE zdecydowała w środę o wzmocnieniu obowiązującego prawodawstwa dotyczącego reklamy wprowadzającej w błąd, tak by wyraźnie zakazać praktyk, takich jak _ ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu _.

Z przyjętej strategii wynika, że w pierwszej kolejności odbędzie się przegląd zasad zakazujących nieuczciwych praktyk. Następnie zakazane mają zostać praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych.

KE przewiduje też zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. O tym jednak, jakie one będą, mają decydować państwa członkowskie. Komisja chce jednocześnie wzmocnić egzekwowanie przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych.

I tak każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia specjalnego organu, z kompetencjami gwarantującymi stosowanie przepisów w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. _ Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa _ - wyjaśniała Reding.

Ogólnoeuropejski sondaż pokazał, że w nieuczciwym procederze wprowadzającym w błąd przedsiębiorców poszkodowanych było co najmniej 13 tys. firm. Według KE może to być jednak jedynie czubek góry lodowej. Statystyki wskazują bowiem na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie.

Według Komisji wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Szacuje się, że straty finansowe jednego przedsiębiorcy wynikające z takich praktyk wynoszą od 1 tys. euro do 5 tys. euro rocznie.

Czytaj więcej w Money.pl
To grozi za nieuczciwą reklamę Przepisy zabraniają reklam, które zawierają informacje nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd. O jakie reklamy chodzi? Jakie konsekwencje grożą za mylący przekaz reklamowy?
Zdjęcia z internetu. Kiedy można je wykorzystać? W sieci łatwo znaleźć i pobrać dowolne zdjęcia lub grafiki, ale tylko w nielicznych przypadkach można je swobodnie wykorzystywać do własnych potrzeb.
wiadomości
wiadmomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)