Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

UOKiK coraz surowiej karze firmy. Prawie ćwierć miliarda złotych kar w 2017 r.

8
Podziel się:

900 decyzji i kary na łączną kwotę 223 mln zł. Takie są efekty działań UOKiK w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów w 2017 roku. Eksperci wskazują na tendencję do zaostrzenia polityki karania przedsiębiorców.

UOKiK pod rządami Marka Niechciała nałożył indywidualne kary sięgające 26 mln zł.
UOKiK pod rządami Marka Niechciała nałożył indywidualne kary sięgające 26 mln zł. (Wlodzimierz Wasyluk)

Jak wskazuje Krzysztof Borżoł, adwokat, senior associate w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie, łączna wartość kar nakładanych na przedsiębiorców więcej niż podwaja się w ostatnich latach. Jeszcze w 2015 r. było to 47 mln zł, rok później prawie 107 mln zł, a w zeszłym roku już 223 mln zł.

Z podsumowania działalności UOKiK w 2017 roku wynika, że urząd wszczął 96 postępowań wyjaśniających oraz antymonopolowych. Najgłośniejszym i zarazem zakończonym wydaniem najwyższej kary było rozbicie kartelu producentów płyt drewnopochodnych, gdzie urząd nałożył łączne kary na przedsiębiorców w wysokości 135 mln zł.

Krzysztof Borżoł stwierdza, że polityka Marka Niechciała, prezesa UOKiK "konsekwentnie nastawiona jest na surowe karanie przedsiębiorców łamiących prawo konkurencji". Z drugiej jednak strony można zauważyć jednocześnie tendencję do korzystania z tzw. wystąpień miękkich, czyli wezwania UOKiK do udzielenia wyjaśnień lub wezwania do zaprzestania naruszeń - zaznacza ekspert.

Łagodniejsze działania są stosowane głównie w przypadku małych firm lub dopiero rozpoczynających działalność przedsiębiorstw, które muszą konkurować z dużymi korporacjami, a nałożenie kary mogłoby doprowadzić do zakończenia przez nie działalności.

Mec. Borżoł wskazuje, że UOKiK coraz częściej korzysta też z przeszukań jako narzędzia postępowania antymonopolowego. W 2015 roku tylko dwa razy prowadził przeszukania, rok później już sześć, a w 2017 r. aż dziewięć.

"Cały czas można również zauważyć, że jest duża tendencja do ochrony najsłabszych, czyli konsumentów. Po aferze Amber Gold UOKiK cały czas monitoruje przedsiębiorstwa udzielające tzw. szybkich pożyczek oraz parabanki" - zwraca uwagę Krzysztof Borżoł.

Tylko w październiku prezes UOKiK przedstawił zarzuty firmie Złotówka oraz Euroexpert za tzw. rolowanie pożyczek, co jest sprzeczne z ustawą o kredycie konsumenckim. W 2017 r. Prezes UOKiK wydał 9 decyzji z tej branży na 60 wszczętych postępowań - Net Credit, Meritum Polska, Incredit, Provident Polska, Wonga.pl, Compass Money, EGF Council, Council, For you.

UOKiK w bieżącym roku kontynuował weryfikowanie działań banków w zakresie informowania konsumentów o zmianach regulaminów czy cenników za pośrednictwem trwałych nośników. Kontrolowane były również banki, które udzielają kredytów hipotecznych pod kątem wzorców umów, regulaminów i aneksów do umów kredytów.

"Można zatem zauważyć, że UOKiK konsekwentnie dąży do zwiększenie ilości kontroli i świadomości zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów" - ocenia mec. Borzoł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(8)
T.
6 lat temu
Skoro występujące nadużycia w tzw. parabankach powtarzają się regularnie, tzn. że takie stwory mają jeden cel. Rąbać klientów po kieszeni do granic możliwości . W takim razie tego typu działalności nie powinny mieć miejsca w kraju prawa.
Konsument
6 lat temu
Panie Prezesie gratuluje, łącze ukłony, jednocześnie wnoszę o : szczegółową weryfikacje produktów bankowych, ubezpieczeń, usług telekomunikacyjnych-pora czyścić nieuczciwe umowy.
piada
6 lat temu
czy urzędowe regulowanie cen jest "zmową cenową" czy po prostu normą w państwie socjalistycznym
adwokat
6 lat temu
świetnie, tylko kiedy się wreszcie wezmą za firmy ubezpieczeniowe,
nmg
6 lat temu
Te kary są wliczone w ryzyko oszustów. I tak zarabiają oszuści, zarabia skarb państwa a zawsze tracą naciągnięci.