Notowania

baza wiedzy
30.12.2016 09:52

Chcesz skutecznie konkurować na rynku? Postaw na innowacje w firmie

Wdrażanie innowacji jest coraz częściej koniecznością, jeśli firma chce skutecznie konkurować na rynku. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej polskich firm stawia na nowe technologie, które usprawniają prowadzenie biznesu w różnych obszarach.

Podziel się
Dodaj komentarz

Wdrażanie innowacji jest coraz częściej koniecznością, jeśli firma chce skutecznie konkurować na rynku. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej polskich firm stawia na nowe technologie, które usprawniają prowadzenie biznesu w różnych obszarach.

Jak wynika z badania Ipsos MORI, 83% polskich szefów firm twierdzi, że technologie wspierają innowacyjność biznesu. Podobnego zdania jest 60% pracowników. Warto dodać, że 57% przedstawicieli sektora MŚP dostrzega wpływ cyfryzacji na rozwój nowych źródeł przychodów dla biznesu. Rodzaj i poziom wdrażania zaawansowanych technologii zależy jednak głównie od modelu biznesowego określonej firmy, ale coraz częściej można zidentyfikować obszary, w których w pierwszej kolejności dokonuje się cyfrowa ewolucja bez względu na branżę i wielkość, w jakiej działa przedsiębiorstwo.

Outsourcing księgowości

Z raportu firmy analitycznej Grant Thornton wynika, że w Polsce jedynie 8% średnich i dużych firm zleca obsługę rachunkowości na zewnątrz (czyli outsourcingu), gdy tymczasem na świecie robi to 20% przedsiębiorstw. Co ciekawe, z tego samego raportu można dowiedzieć się również, że większość firm, które raz skorzystały z outsourcingu księgowości, najczęściej już z niego nie rezygnuje, doceniając wysoką jakość takich usług i przystępną cenę. Nie można zapominać, że tego rodzaju innowacja korzystna jest również dla najmniejszych przedsiębiorców. Ci ostatni mogą skorzystać przede wszystkim z usług firm oferujących księgowość przez internet. Najczęściej wiąże się to z koniecznością założenia konta w wybranym serwisie. Takie rozwiązanie ogranicza koszty, które byłyby o wiele wyższe w przypadku zatrudniania własnej księgowej i pozwala na skupienie się tylko na rozwijaniu biznesu bez konieczności poznawania i analizowania
skomplikowanych przepisów prawno-podatkowych.

Obecność w chmurze

Inwestycja we własną infrastrukturę IT i jej utrzymanie jest kosztowne, a do tego wiąże się często z rozbudową własnego działu informatycznego. Coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnego modelu IT staje się jednak chmura obliczeniowa. Firma analityczna Gartner wyliczyła, że przedsiębiorstwa zainwestują w rozwiązania chmurowe 37,1 mld dolarów na koniec 2016 roku, a do 2020 roku ta kwota może wzrosnąć nawet do 59,5 mld dolarów. W Polsce już 30% firm korzysta z technologii chmurowych. Przykładem takich usług, skutecznie wspierających działania pracowników i funkcjonowanie firm, jest pakiet Office 365. Firmy otrzymują z nim dostęp do takich programów biurowych, jak Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Publisher i OneNote, a do tego cały szereg usług jak SharePoint Online i
OneDrive do udostępniania i współdzielenia plików, jak również biznesowy komunikator (Skype dla Firm), dzięki któremu można szybko organizować spotkania przez internet i przeprowadzać rozmowy. Office 365 pozwala na mobilne wykonywanie obowiązków przez pracowników poza siedzibą przedsiębiorstwa z dowolnego urządzenia (komputery, laptopy i smartfony). Dodatkowo zatrudnione osoby mogą korzystać z aktualnych danych firmowych, spływających na bieżąco do centrali. Dzięki takim rozwiązaniom, jak Office 365, działania pracowników stają się efektywniejsze, można współpracować nad projektami z różnych lokalizacji (co jest zwłaszcza istotne z perspektywy zatrudniania osób pracujących zdalnie) i znacznie szybciej wdraża się nowe produkty oraz usługi. Warto dodać, że Office 365 jest dostępny w abonamencie, który można odpowiednio dopasować do potrzeb przedsiębiorstwa (plany abonamentowe znajdziemy na stronie https://products.office.com/pl-pl/business/office).

Biznes potrzebuje internetu

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy (bez względu na jej wielkość) bez nawet najmniejszej obecności w internecie. Tymczasem według badań Głównego Urzędu Statystycznego, 33% polskich przedsiębiorstw ciągle jeszcze nie posiada nawet najprostszej strony internetowej. Niestety, największy z tym problem mają najmniejsze firmy – 37,7% z nich nie jest w ogóle obecna w sieci, gdy w przypadku średnich przedsiębiorstw ten odsetek wynosi 13,9%, natomiast 8,2% dużych firm nie posiada własnej strony www. Warto dodać, że jesteśmy gorsi pod tym względem niż średnia unijna. Przy okazji należy zauważyć, że również dwie trzecie polskich przedsiębiorstw nie jest w ogóle obecna w mediach społecznościowych, które są coraz ważniejszym kanałem kontaktu z klientami i sposobem na budowanie wiarygodności marki. Obecność w
internecie jest już nie tyle innowacyjnym krokiem, ile koniecznością. Bez tego coraz częściej trudno konkurować skutecznie na rynku. To powinien być w rzeczywistości pierwszy krok w technologicznym, ale również biznesowym, rozwoju firmy, za którym powinny pójść kolejne rozwiązania, jak wykorzystanie potencjału chmury i takich usług, jak Office 365.

Oczywiście przedstawiliśmy powyżej zaledwie kilka obszarów, w jakich można i warto szukać innowacyjnych rozwiązań, ale w rzeczywistości nowe technologie skutecznie wspierają również wiele innych działań biznesowych. Ważne tylko, żeby w procesie innowacji i cyfrowej transformacji, zwracać uwagę na rzeczywiste potrzeby przedsiębiorstwa, a nie kierować się modą. Tylko wtedy innowacja staje się efektywna i pozwala budować przewagę konkurencyjną na rynku.

Tagi: baza wiedzy, zakładam firmę, msp, firma
Źródło:
Artykuł sponsorowany
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
31-12-2016

hyChcesz skutecznie konkurować na rynku? Przenieś firmę na Słowację....

Rozwiń komentarze (1)