Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Jak napisać biznesplan? Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa

0
Podziel się:

Dobra wizytówka firmy może wypromować produkt lub usługę. Liczą się chwytliwa nazwa, dobrane logo i sprecyzowana misja. Dowiedz się, jak uwzględnić te elementy w biznesplanie.

Jak napisać biznesplan? Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa
(Fotolia)

Dobrze sporządzona wizytówka firmy może stać się kartą przetargową w sytuacji, gdy o dofinansowanie stara się kilka konkurencyjnych podmiotów. Taką rolę pełni zazwyczaj pierwszy rozdział biznesplanu. W części opisowej powinny znaleźć się kluczowe dane o przedsiębiorstwie, które skłonią czytelnika do dalszego zgłębienia dokumentu.

Najważniejsze informacje o działalności

Firma obecna na rynku przedstawia dotychczasową historię, charakteryzując w kilku słowach przedmiot i obszar prowadzonej działalności. Ważne, aby wskazać miejsce na rynku i pozycję wśród konkurencji, a także ich oddziaływanie na planowany sukces przedsiębiorstwa. Najczęstszym powodem tworzenia biznesplanu dla istniejącej już jednostki jest poszerzenie oferty o nową usługę czy produkt, a także próba pozyskania finansowania.

W przypadku nowo powstających firm, autor biznesplanu powinien określić początkowe etapy rozwoju, w których udało się np. pozyskać dofinansowanie lub wynająć lokal. Jeśli jednak wszystkie działania pozostają w fazie planów, można pominąć ich ujęcie i skupić się na zdefiniowaniu celów na przyszłość.

W rozdziale należy zawrzeć podstawowe fakty:

  • misję, wizję i cele działalności gospodarczej;
    • nazwę i logo firmy;
    • formę organizacyjno-prawną;
    • prezentację przedmiotu działalności;
    • kluczowe informacje o właścicielach;
    • dane teleadresowe przedsiębiorstwa (siedziba firmy, miejsce świadczenia usług);

Misja i wizja przedsiębiorstwa

Planowanie warto zacząć od ustalenia misji, czyli charakterystycznej roli przedsiębiorstwa, która prezentuje jego odrębność na tle innych jednostek organizacyjnych oraz dąży do zaspokojenia potrzeb klientów. Kierownictwo firmy lub sam biznesmen określają ją na podstawie przyjętych kryteriów, np. profilu klienta, oferowanych produktów czy przewagi konkurencyjnej.

Powinna być sformułowana w sposób zwięzły i syntetyczny, lepiej unikać form o nadmiernej inwencji twórczej, pozbawionych autentyzmu. W praktyce misja wyznacza kierunek działalności firmy, wyraża marzenia i plany, a także uwzględnia cel zasadniczy, dzięki któremu przedsiębiorstwo może się poprawnie rozwijać.

Drugim elementem, który należy rozpatrzyć w planach przedsiębiorstwa jest jego wizja, czyli opis wizerunku w odległej przyszłości przy założeniu korzystnych warunków. Przedstawia model funkcjonowania organizacji na przestrzeni czasu. Podobnie jak w przypadku misji, informacja na jej temat powinna być kompleksowa i treściwa.

Dla realizacji założeń, menadżerowie wyznaczają cele szczegółowe, które mają być wykonane w określonym terminie. Dostosowuje się je do ustaleń organizacji, a także do zewnętrznych warunków funkcjonowania, zgodnie z prawem, rynkiem czy lokalizacją. Określenie celów jest konieczne ze względu na realizację strategii całej firmy oraz poszczególnych interesów (np. właścicieli, menadżerów, pracowników).

Nazwa i logo - podstawowa wizytówka firmy

Mogą przyciągnąć klientów albo zniechęcić ich do skorzystania z usług. Elementy zewnętrznego wizerunku firmy mają duże znaczenie ze względów marketingowych. W tym rozdziale biznesplanu warto więc zaprezentować nazwę i znak towarowy firmy.

Istnieje kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas wymyślania nazwy dla działalności gospodarczej. Określenie powinno m.in. spełniać oczekiwania grupy docelowej, komunikować osobowość firmy, pasować do specyfiki rynku, a przede wszystkim być chwytliwe i łatwe do zapamiętania. Złe dopasowanie może skutkować niezrozumieniem wśród klientów i brakiem zainteresowania marką.

Logo natomiast to ważna część identyfikacji wizualnej, która pozycjonuje firmę pośród konkurencji. Za pośrednictwem znaku graficznego można w łatwy i szybki sposób dać klientowi znać o prowadzonej działalności. Najlepiej, jeśli dodatkowo wzbudza pozytywne skojarzenia, a także spełnia zasady projektowania graficznego.

Forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa

Indywidualna działalność gospodarcza osób fizycznych, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - w takich formach organizacyjno-prawnych może być prowadzona działalność gospodarcza w Polsce.

Wybór jednej z nich niesie za sobą konsekwencje zarówno na późniejszych etapach, jak i przy zakładaniu działalności. Każde z rozwiązań wiąże się z indywidualnymi wymaganiami podczas procedury rejestracji firmy (np. w Krajowym Rejestrze Sądowym), a także ma wpływ na wewnętrzną organizację pracy.

Forma organizacyjno-prawna określa sposoby podziału zysku, metodę rozliczeń finansowych, odpowiedzialność majątkową, a także zewnętrznych reprezentantów i osoby zarządzające. Decyzja powinna być uzależniona od wielkości i profilu firmy. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawne czy jednoosobowe działalności są zazwyczaj domeną mikro- i małych przedsiębiorstw.

Struktura własnościowa

Odbiorcy biznesplanu zwracają uwagę na rozkład udziału akcji lub wniesionego kapitału przez poszczególnych właścicieli, a także na zakres zobowiązań, które na nich spoczywają. W tej części dokumentu należy więc zaprezentować strukturę własności oraz ewentualne powiązania z innymi podmiotami gospodarczymi.

Dodatkowa charakterystyka właścicieli, w oparciu o wykształcenie, znajomość branży czy wiedzę popartą np. certyfikatami ze szkoleń, również może się okazać istotna. Opisanie cech szczególnych ma znaczenie w przypadku nowych przedsiębiorstw, które nie mogą się pochwalić długoletnim doświadczeniem zawodowym. Firma obecna na rynku powinna natomiast opisać kadrę zarządzającą, kładąc akcent na osiągnięcia i zawodowstwo, przydatne przy podejmowaniu kolejnej inicjatywy.

Profil działalności firmy

W tym rozdziale powinny znaleźć się informacje:

  • historia firmy - data i forma założenia (w przypadku obecnej na rynku również najważniejsze wydarzenia);
    • osiągnięcia (dotychczasowy rozwój, sukcesy);
    • dane o udziałowcach i kontrahentach;
    • kwalifikacje kadry i zasoby;
    • stan prawny, finansowy i struktura organizacyjna;
    • opis branży i produktu lub usługi;
    • plan rozwoju;

Dokładny opis przedsiębiorstwa w tym punkcie jest szczególnie ważny, jeśli biznesplan przygotowuje się dla zewnętrznego adresata. Szczegółowa prezentacja firmy podnosi jej wiarygodność i może wzbudzić zainteresowanie planowanymi inicjatywami.

Nie oznacza to jednak, że w wypadku tworzenia dokumentu na własny użytek nie powinno się zawierać takiej adnotacji. Pomaga ona określić konkretny charakter firmy i trzymać się zaplanowanych założeń.

Sprawdź, jak napisać dobry biznesplan:

Zobacz także: Polskie firmy w przetargach w UE. Zarabiają ułamek tego, co zagraniczne w Polsce

baza wiedzy
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)