Notowania

zakładam firmę
16.05.2016 12:39

Jak pracować z domu? Oto kilka wskazówek, by efektywniej dysponować czasem

Praca zdalna pozwala nie tylko zaoszczędzić czas na dojazdach, ale także daje możliwość wdrożenia elastycznego harmonogramu działań. Aby w pełni wykorzystać te zalety i uczynić pracę z domu bardziej efektywną, potrzebna jest odpowiednia motywacja i kilka dobrych nawyków.

Podziel się
Dodaj komentarz
(starfotograf/iStockphoto)

Praca zdalna ma wiele zalet. Pozwala nie tylko zaoszczędzić czas na dojazdach i posługiwać się elastycznym harmonogramem działań, ale także zmniejsza ryzyko dekoncentracji przez obecność nierzadko gadatliwych współpracowników. Żeby w pełni wykorzystać te możliwości i sprawić, by praca z domu była przy tym efektywna, potrzebna jest odpowiednia motywacja oraz wyrobienie kilku dobrych nawyków.

Ustal cele i przestrzegaj deadlinów

Właściwa organizacja pracy jest podstawą produktywności. Warto więc na samym początku dnia zanotować, jakie zadania masz do wykonania w najbliższym czasie, ze szczególnym uwzględnieniem najpewniejszych pozycji. Listę celów, priorytetów i deadlinów możesz zapisać w terminarzu lub powiesić na ściennej tablicy, aby nieustannie mieć je przed oczami. Dobrze sprawdzą się także wszelkie usprawnienia technologiczne, jak np. organizery w formie aplikacji na telefon czy dodatki do przeglądarki internetowej, imitujące podręczny kalendarz.

Skomplikowane zadania najlepiej podzielić na mniejsze części. Codzienne zajęcia rozpisz więc na małych karteczkach, żeby lepiej zorganizować pracę. Przy określeniu listy konkretnych zadań warto również dopisać godziny ich wykonania. Harmonogram ułatwi terminowe działania i może zapobiec przerzucaniu obowiązków na następny dzień (np. z powodu prokrastynacji, czyli tendencji do przekładania czynności na później). Aby lepiej zmotywować się do działania, możesz też dodatkowo powiesić zdjęcia celów (np. dalekiego zakątka czy nowego mieszkania), na które planujesz przeznaczyć zarobione pieniądze.

Zaplanuj konkretne godziny pracy

Dopasowanie czasu wykonania do poszczególnych celów jest ważne z uwagi na lepszą koordynację działań. Nie mniejsze znaczenie ma także sprecyzowanie terminowości w odniesieniu do całkowitego wymiaru pracy. Brak ograniczenia czasowego może przeciągnąć zadania na wiele godzin, co w efekcie może zniekształcić granicę między czasem wolnym a godzinami pracy. Oddzielenie prywatnej i służbowej części dnia pozwala zachować niezbędną równowagę.

Nie oznacza to jednak, że praca musi odbywać się stricte między 8 a 16. Można dostosować godziny do własnych potrzeb, aby wygodniej funkcjonować. Jedni wolą skupić się na obowiązkach służbowych rano, inni natomiast wieczorem. Na dowolność nie zawsze jednak mogą sobie pozwolić osoby, które są częścią większego zespołu, gdzie kontakt z współpracownikami jest niezwykle ważny. W tym przypadku, wskazana jest raczej praca o tej samej porze, aby komunikacja była w ogóle możliwa. W każdej sytuacji lepiej nie mieszać dwóch przestrzeni życia, bo takie podejście może wybijać z rytmu.

Skup się na służbowych obowiązkach

Gotowanie obiadu, wynoszenie śmieci czy sprzątanie nie należą do służbowych obowiązków, dlaczego więc miałyby być wykonywane w trakcie pracy? Często zdarza się, że domownicy myślą, że praca w domu pozwala na dodatkowe zajęcia. Nie powinno tak być. Ustalone godziny są po to, by skupić się na sprawach zawodowych. Warto w ich trakcie jak najbardziej odseparować się od domowej codzienności. Jeśli nie można tego zrobić za drzwiami zamkniętego gabinetu, warto odciąć się chociaż przy pomocy słuchawek i muzyki wspomagającej koncentrację.

Aby zwiększyć efektywność pracy, warto także pozbyć się wszelkich rozpraszaczy, które mogą zachęcać do podejmowania innych działań. Przede wszystkim, należą do nich wszelkie narzędzia internetowe, służące do celów prywatnych. Lepiej więc wyłączyć portale społecznościowe, a czasem nawet powiadomienia na telefonie. Osoby bardziej wrażliwe na bodźce zewnętrzne powinny też przenieść telewizor do innego pomieszczenia czy schować konsolę. Przychodzące smsy i nieustanne połączenia telefoniczne również można odłożyć na później. W tym celu wystarczy ustawić w komórce tryb samolotowy.

Zadbaj o częste przerwy

Nie chodzi o unikanie pracy. Częste przerwy wzmagają produktywność i pozwalają walczyć z nudą, co jest częstym zjawiskiem przy monotonnych zadaniach. Pracownik działa sprawniej, jeśli uda mu się wygospodarować chociaż kilka minut między kolejnymi zajęciami. W ten sposób, dystansuje się od poprzedniej czynności i może oczyścić umysł, żeby przystąpić do kolejnego działania. Przy ustalaniu dziennego harmonogramu warto więc uwzględnić nie tylko kolejność realizowanych celów, ale i chwile odpoczynku.

Praca w domu potrafi być męcząca tak samo jak w biurze, trzeba więc odpowiednio dbać o swój własny komfort, zarówno ten psychiczny, jak i fizyczny. Siedzenie do późna przy komputerze męczy wzrok, a nawet cały organizm. Aby uniknąć skutków ubocznych, ważne jest odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy. Wygodny fotel czy dobre źródło światła to podstawa. Ponadto, nie można też przesadnie zasiedzieć się wewnątrz mieszkania. Nawet kilka chwil w ciągu dnia, spędzone na świeżym powietrzu może wpłynąć na lepsze samopoczucie. Warto więc wyjść na krótki spacer lub zadbać o formę, uprawiając jakiś sport. Czasu nie powinno zabraknąć, w końcu oszczędzasz go na dojazdach do biura.

Tagi: zakładam firmę, baza wiedzy, msp, firma
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz