Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Planujesz założyć stronę internetową firmy? Poznaj podstawowe elementy jej konstrukcji

0
Podziel się:

Strona www to nie tylko sposób na reklamę, ale przede wszystkim buduje wiarygodność firmy i ułatwia odnalezienie produktu czy usługi w gąszczu internetowych informacji. Warto pomyśleć o założeniu domeny dla działalności gospodarczej.

Planujesz założyć stronę internetową firmy? Poznaj podstawowe elementy jej konstrukcji
(pixabay/ CC0 Public Domain)

Przedsiębiorca dbający o pozytywny wizerunek firmy nie przejdzie obojętnie obok strony www. Posiadanie domeny z chwytliwą nazwą jest nie tylko sposobem na reklamę, ale przede wszystkim buduje wiarygodność i ułatwia odnalezienie produktu czy usługi w gąszczu internetowych informacji. Warto pomyśleć o jej założeniu już na starcie działalności gospodarczej.

Głównym składnikiem wirtualnej tożsamości przedsiębiorstwa jest domena, czyli niepowtarzalny adres internetowy, który przenosi odbiorcę na konkretną stronę www. W jej skład wchodzą dwa elementy: nazwa i rozszerzenie, oddzielone kropką (np. w przypadku Money.pl - "Money" jest nazwą, a ".pl" - rozszerzeniem).

Nazwa zawarta w adresie jest zazwyczaj tożsama z terminem określającym firmę czy oferowany produkt. Powinna być prosta w zapisie, zrozumiała i łatwa do zapamiętania, aby nie generować możliwości popełnienia błędu podczas wpisywania. Chociaż w domenie mogą występować polskie znaki, nie są powszechnie stosowane. Odstęp między słowami, czyli tzw. spację, zastępuje się myślnikiem (znakiem minusa), używanie kropki jest natomiast zarezerwowane do wyróżnienia subdomen.

Subdomeny mają podobną specyfikę jak domeny. W tym przypadku, końcówkę w adresie stanowi cała nazwa głównej domeny, przed którą należy dodać dowolne słowo i oddzielić je przy pomocy kropki. Np. dla adresu "wp.pl" subdomeną będzie "finanse.wp.pl". Subdomeny ułatwiają poruszanie się po bardziej złożonych portalach internetowych. Czasem przekierowują na inną stronę, np. adres "pl.facebook.com" wskazuje na polską wersję popularnego serwisu.

Globalne, krajowe czy funkcjonalne? Rodzaje rozszerzeń w domenach

Rozszerzenie to element, który definiuje rodzaj i zasięg domeny. Może mieć ona charakter globalny (.com; .net), europejski (.eu), narodowy (.pl; .it; .gb), funkcjonalny (.biz; .org; .info; .gov) czy regionalny (.wroclaw.pl; .waw.pl; .beskidy.pl). Końcówkami wykorzystywanymi często przez media są skróty ".tv" oraz ".fm". Co ciekawe, pomimo skojarzenia z funkcjonalnością zapisu, są to narodowe domeny krajów Tuvalu i Federacji Mikronezji.

W Polsce najpopularniejszą końcówką adresu jest ".pl", która sugeruje ogólnokrajowy wymiar witryny. Niektóre firmy decydują się dodatkowo na postawienie akcentu na lokalność, można to zrobić przez zastosowanie rozszerzenia z nazwą lub skrótem regionu (np. .dolnyslask.pl). Jeśli natomiast przedsiębiorstwo działa na rynku Unii Europejskiej, może zdecydować się na wykorzystanie końcówki ".eu".

Ile kosztuje domena internetowa?

Ceny zależą od wybranego rozszerzenia i oferty firmy rejestrującej domenę. Koszt jej zakupu może się wahać od 9 do 40 złotych netto za pierwszy rok użytkowania. Abonament za drugi jest zwykle droższy i może wynosić ok. 30 - 50 złotych. Końcówki globalne można nabyć za 50 złotych rocznie, a krajowe - za 100 złotych.

Czasem usługodawca oferuje promocyjne ceny. Bywa i tak, że w pierwszym roku użytkowanie jest gratis, ale kolejne lata opłacania abonamentu kosztują np. powyżej 150 zł. Każdy może jednak wybrać opcję, która wydaje się dla niego najbardziej korzystna. Konkurencja na rynku domen internetowych z racji swojego technologicznego charakteru nieustannie rośnie w siłę, dając użytkownikom coraz więcej możliwości wyboru.

Czym jest hosting? Jak to działa?

Ważnym terminem w kontekście wirtualnej działalności firmy jest również hosting, czyli wynajem "kawałka" przestrzeni serwera w celu umieszczenia na nim strony internetowej. Innymi słowy, jest to komputer, który przez całą dobę pracuje, aby strona www była nieustannie dostępna dla każdego, kto będzie chciał ją odwiedzić. Usługi hostingowe można zazwyczaj zakupić w serwisie rejestrującym domenę.

Holding, oferowany przez wyspecjalizowaną firmę, to propozycja skierowana głównie dla posiadaczy prostych stron internetowych. Nie wymagają one własnego serwera, dlatego mogą korzystać z dysku, współdzielonego z innymi klientami. Jeśli przedsiębiorstwo chce natomiast sprzedawać produkty online, powinno raczej zainwestować w wirtualny serwer z własnym systemem operacyjnym.

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga przechowywania i przetwarzania informacji o klientach, dlatego niezbędne jest posiadanie VPS (ang. virtual private server), który mógłby to wszystko udźwignąć. Obsługą serwera dedykowanego może zajmować się sam właściciel lub zewnętrzna firma hostingowa, która przejmie rolę administratora bazy danych. Takie rozwiązanie jest wskazane w przypadku rozbudowanych serwisów i sklepów online.

baza wiedzy
zakładam firmę
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)