Notowania

Sponsoring a podatki. Jak rozliczyć wydatki w ramach działalności gospodarczej?

Wsparcie lokalnych klubów sportowych, wydarzeń kulturalnych czy audycji telewizyjnych pozwala budować pozytywny wizerunek marki. W tym celu, przedsiębiorcy podejmują działalność sponsoringową. Jej koszty mogą obniżyć podatek.

Podziel się
Dodaj komentarz
(istockphoto)

Przedsiębiorcy podejmują działalność sponsoringową, aby zareklamować firmę wśród potencjalnych klientów. Wsparcie lokalnych klubów sportowych, wydarzeń kulturalnych czy audycji telewizyjnych pozwala budować pozytywny wizerunek marki. Koszty poniesione w związku z podjętymi działaniami mogą obniżyć podatek. Warto wiedzieć jak je poprawnie rozliczyć.

Sponsor przekazuje na rzecz instytucji, osoby prywatnej lub firmy korzyści majątkowe, oczekując w zamian promocji dla swojej działalności. Co do zasady, prawo definiuje sponsoring jako finansowanie różnych dziedzin życia za reklamę na podstawie umowy. Głównym celem działań jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez tworzenie powiązań ze wspieranym obiektem.

Rodzaje sponsoringu i formy reklamy

W praktyce wyróżnia się kilka form sponsoringu:

  • finansowy, polegający na przekazaniu przez sponsora środków pieniężnych;
  • rzeczowy, w ramach którego sponsor przekazuje produkty lub towary;
  • usługowy, czyli np. użyczenie samochodu czy realizacja przedstawienia;

W przeciwieństwie do darczyńcy, w zamian za rzeczy, pieniądze czy usługi sponsor ma prawo oczekiwać określonych świadczeń, najczęściej w postaci reklamy. Podmiot sponsorowany może promować firmę, od której otrzymał wsparcie, na kilka różnych sposobów. Przykładowe formy to:

  • umieszczenie stoiska firmowego z informacją o ofercie;
  • lokowanie produktu sponsora w trakcie opłaconego wydarzenia;
  • widoczne używanie przekazanych przedmiotów (np. nart konkretnej marki);
  • umiejscowienie logo, np. na strojach sportowców;
  • rozwieszenie banerów reklamowych (np. na hali podczas meczu);
  • rozdawanie ulotek i gadżetów podczas sponsorowanej imprezy;

Jak rozliczyć sponsoring w [działalności gospodarczej](https://msp.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/jak-zalozyc-dzialalnosc-gospodarcza,245,0,2413557.html)?

Przedsiębiorca może zaliczyć wydatki związane z działalnością sponsoringową do kosztów uzyskania przychodu na takich samych zasadach jak na reklamę i public relations. Jest to możliwe wyłącznie do wartości uzyskanych świadczeń reklamowych. Ważne, aby umowa sponsoringu dokładnie precyzowała kwoty pieniężne. W innym wypadku wyceny należy dokonać w oparciu o ceny rynkowe.

Sponsoring ma charakter ekwiwalentny. Co to oznacza w praktyce? Wartość przekazanych towarów powinna być równa wartości uzyskiwanej w zamian usługi reklamowej. Jeśli udzielone wsparcie przekracza jednak wysokość kosztów reklamy, nadwyżka stanowi darowiznę i nie podlega rozliczeniu.

Działania sponsoringowe a VAT

Koszty związane ze sponsoringiem rozlicza się w oparciu o faktury VAT, które wystawiają obie strony transakcji. Aby to zrobić, muszą być jednak czynnymi podatnikami VAT. Jeśli któraś ze stron nie prowadzi działalności gospodarczej, jako podstawę należy przyjąć umowę cywilnoprawną o sponsoring.

Sponsor powinien przedłożyć dokument na kwotę ustaloną w umowie lub oszacowaną według wartości przekazanych rzeczy. Instytucja lub osoba wspierana wystawia natomiast fakturę na kwotę wartości usług reklamowych, które wyświadcza.

Tagi: sponsoring, baza wiedzy, zakładam firmę, msp, firma
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
27-12-2016

biznesmen KOKOJa n.p już od 2 lat sponsoruję piękną i "zdolną" studentkę pedagogiki Angelikę. Niestety koszty sponsoringu z roku na rok a nawet z semestru … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (1)