Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Wpis do ewidencji. Obowiązek przedsiębiorcy zakładającego działalność

1
Podziel się:

Żeby prowadzić działalność gospodarczą, trzeba wypełnić kilka formalności. Podstawowym obowiązkiem jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje się na druki CEiDG-1
Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje się na druki CEiDG-1 (123RF)

Najprostsza forma prowadzenia działalności to jednoosobowa działalność gospodarcza. Do jej założenia wystarczy wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Żeby dokonać wpisu do ewidencji, trzeba wypełnić formularz CEiDG-1. Najłatwiej dokument ten wypełnić elektronicznie (przy użyciu bezpiecznego podpisu kwalifikowanego albo przy użyciu ePUAP). Można też wniosek podpisać bezpośrednio w urzędzie miasta, a także wysłać listem poleconym. Wtedy musi być poświadczony notarialnie.

Co musi znaleźć się we wpisie do ewidencji?

We wpisie do ewidencji oznaczamy pełne dane przedsiębiorcy, razem z numerem PESEL. Trzeba też wpisać pełną nazwę firmy, adres, a także miejsce, w jakim będzie wykonywana działalność.

Wpis do ewidencji działalności musi też zawierać rodzaj tej działalności. Koniecznie trzeba pamiętać, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, w nazwie trzeba zawsze umieścić imię i nazwisko właściciela. Konieczne będzie też wpisanie odpowiedniego kodu z rejestru PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Warto pamiętać, że można wpisać dowolną liczbę takich kodów. Oczywiście ważne jest, że w przypadkach niektórych kodów PKD będzie trzeba zatroszczyć się o koncesję lub specjalne zezwolenie. Chodzi tu np. o sprzedaż alkoholu.

Wpis do ewidencji dokonywany na druku CEiDG stanowi jednocześnie zgłoszenie do Urzędu Skarbowego, a także do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli będzie trzeba wprowadzić jakiekolwiek zmiany w działalności gospodarczej, użyjemy tego samego formularza. Warto pamiętać, że wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie jest skomplikowaną czynnością. Szczególnie że już od dawna urzędnicy są bardzo przyjaźnie nastawieni do osób, chcących założyć własną firmę. Pomagają oni rozwiązywać wszelkie niejasności.

Wpis do ewidencji przez internet

Wpis do ewidencji na druku CEiDG jest bardzo szybko procedowany. Wszystko po to by uruchomienie firmy było skrócone do minimum.

Dlatego warto skorzystać z możliwości wpisu do ewidencji poprzez system internetowy. W przypadku wpisu za pośrednictwem tradycyjnej poczty, z wykorzystaniem listu poleconego trzeba się liczyć z tym, że cała procedura potrwa zdecydowanie dłużej. Mało tego. Będzie to też kosztowny proces. Trzeba bowiem zapłacić za notarialne poświadczenie dokumentu.

Dlatego najwygodniej i najszybciej jest dokonać wpisu do ewidencji, korzystając z podpisu kwalifikowanego. Można też użyć profilu ePUAP. Jeśli takiej możliwości nie ma, to da się oczywiście wygenerować wpis do ewidencji przez internet, ale i tak trzeba będzie podpisać go na miejscu, w urzędzie.

Wpis do ewidencji – numery REGON i NIP

Z wpisem do ewidencji wiąże się tez konieczność uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (jeśli go jeszcze nie posiadamy). Będzie też wydany numer REGON. Warto pamiętać, że jeśli przedsiębiorcy został już kiedyś przydzielony numer NIP, to nie ulega on zmianie. Jest stały.

Po co przedsiębiorcy NIP? Jest on bardziej potrzebny urzędnikom skarbowym. Pozwala on zidentyfikować przedsiębiorcę w kwestii rozliczania podatku. Chodzi tu przede wszystkim o rozliczanie podatku VAT.

Numer REGON będzie używany do identyfikowania go w urzędzie skarbowym, jak i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Wprowadzenie kilka lat temu zasady tzw. jednego okienka sprawia, że dane z wpisu do ewidencji złożone na druku CEiDG stanowią podstawę np. do wpisania do rejestru REGON.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
Trump
5 lata temu
Brak wytwórczy ZUS wypis z ZUS Inflacja działalności degradującego spółki