Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
wolontariat
21.08.2011 07:02

Co decyduje o sukcesie programu wolontariatu pracowniczego w firmie?

Wolontariat musi być realizowany oddolnie. Zadaniem komórki prowadzącej wolontariat powinno być inspirowanie pracowników, wspieranie ich oraz koordynowanie prowadzonych przez nich działań.

Podziel się
Dodaj komentarz

Jednym z kluczowych czynników determinujących powodzenie programu wolontariatu pracowniczego jest przede wszystkim wpisanie go w szerszą strategię przedsiębiorstwa. Jasny i klarowny plan komunikacji w realizowaniu inicjatyw społecznych, a także przekonanie do pomysłu osób zarządzających firmą to niewątpliwie znaczące elementy na drodze do sukcesu programu wolontariatu pracowniczego.

Warto również mieć na uwadze kilka wskazówek, które z pewnością usprawnią działania związane z realizacją wolontariatu w firmie, a które w mniejszym bądź większym stopniu wpłyną na jego powodzenie.

Po pierwsze: Stwórz wolontariuszowi odpowiednie warunki do pracy

Opracuj zestaw stałych elementów, na których oprze się program wolontariatu w twojej firmie. Odpowiednie procedury, system do zarządzania, sieć udogodnień (takich jak na przykład: dzień wolny przeznaczony na działania wolontariusza, dofinansowanie dla instytucji, w której wolontariusz przepracował ustaloną liczbę godzin, ubezpieczenie i zwrot kosztów podróży) - to składowe niezbędne do sprawnego funkcjonowania każdego programu wolontariatu.

Po drugie: Informuj, zachęcaj, inspiruj, ale nie zmuszaj

Wolontariat musi być realizowany oddolnie. Zadaniem komórki prowadzącej wolontariat powinno być inspirowanie pracowników, wspieranie ich oraz koordynowanie prowadzonych przez nich działań.

Trzeba wypracować odpowiednie kanały komunikacji z wolontariuszami (np. strona www, mailing). Powinni oni mieć pełny dostęp do informacji i swobodę w wyborze ofert pracy wolontariackiej.

Wolontariusze Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy korzystają ze strony internetowej VMS (_ Volunteer Management System _) - dzięki niej w bazie projektów wolontariackich mogą wyszukać interesujące ich działania, śledzić własne zaangażowanie w pracę w ramach wolontariatu oraz poznawać inicjatywy wspierane przez firmę.

Po trzecie: Doceniaj zaangażowanie wolontariuszy

Niezbędna jest otwartość na pracowników i ich pomysły, na społeczeństwo i jego potrzeby, a także na osoby z zewnątrz i ich chęć udziału w projekcie. Mimo że wolontariusze nie pracują dla nagród i często nawet nie mówią o wszystkich swoich społecznych działaniach, dobrze jest docenić zaangażowanie każdego z nich, np. organizując specjalne eventy tylko dla wolontariuszy.

Po czwarte: Oddaj inicjatywę, zachowaj kontrolę

Naturalnym elementem rozwoju każdego programu wolontariatu pracowniczego jest moment, w którym pracownicy-wolontariusze działają samodzielnie. Nie potrzebują już zachęty ani inspiracji. Wtedy też rolą koordynatora programu staje się wspieranie i czuwanie nad działaniami oraz rozwijanie nowych projektów związanych z wolontariatem. Pracownicy mają wówczas szansę na realizację swoich koncepcji w otoczeniu, które znają lub też w których chcieliby pomagać i realizować własne pomysły na wolontariat.

Nierzadko zdarza się, że programy wolontariatu w firmach prowadzone są przez osoby z działu marketingu, które nie zawsze rozróżniają kwestie związane ze sponsoringiem, marketingiem czy mecenatem - umniejszając przy tym rolę wolontariatu. Stąd też niezwykle ważne jest, by zarządzaniem wolontariatem zajmowała się specjalnie do tego wyznaczona osoba lub zespół. Warto również pamiętać o długofalowości działań, gdyż w przeciwnym razie taka jednorazowa inicjatywa niejednokrotnie może przyczynić się do zniechęcenia pracowników i odbiorców pomocy.

W ciągu pięciu lat funkcjonowania Programu Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy zostało zrealizowanych 720 projektów, a wolontariusze angażując się ponad 9 tys. razy przepracowali ponad 54800 godzin. Według szacunków wsparcie ze strony naszych wolontariuszy otrzymało ponad 90 tys. potrzebujących. Obecnie w Citi jest zarejestrowanych 935 wolontariuszy co stanowi około 20 proc. wszystkich pracowników. Corocznie przepracowują oni średnio 11 tys. godzin, angażując się 1817 razy.

Więcej informacji o działaniu firm w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/254/t90622.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/marki;wspolne;szansa;dla;malych;producentow,58,0,894010.html) Polski ser jak włoskie wino. Posmakuje? Ser świętokrzyski twarogowy to wspólny projekt trzech, konkurencyjnych dotąd firm.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/221/t37597.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/zarzadzanie/artykul/masz;wieksza;szanse;na;podwyzke;niz;szef,117,0,890229.html) Masz większą szansę na podwyżkę niż szef Trzy czwarte firm planuje dać podwyżki w tym roku. Kto je dostanie?
[ ( http://static1.money.pl/i/h/92/t137820.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/wazne;zmiany;dla;firm;w;kodeksie;postepowania;cywilnego,24,0,878360.html) Ważne zmiany dla firm w kodeksie postępowania cywilnego Należą do nich m.in. likwidacja postępowania gospodarczego, przeniesienie części spraw do sądów administracyjnych czy modyfikacja postępowania dowodowego - pisze dla Money.pl Małgorzata Nowotnik, adwokat z kancelarii Noerr.

Autor jest dyrektorem Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy

Tagi: wolontariat, giełda, kraj, zarządzanie, msp, czołówki, Eksperci dla Money.pl, zarzadzanie, wiadomości, wiadmomości, porady, gospodarka, druki, baza wiedzy
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz