Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Domena europejska - dlaczego warto ją zarejestrować?

0
Podziel się:

Strona z rozszerzeniem .eu opłaca się także firmom, które prowadzą działalność wyłącznie w Polsce.

Domena europejska - dlaczego warto ją zarejestrować?
(Extra Ketchup/CC/Flickr)
Od momentu utworzenia domena europejska cieszy się niezmiennie bardzo dużą popularnością. Coraz częściej spotyka się strony WWW rodzimych firm, do których prowadzi adres WWW z rozszerzeniem .eu. Jednak nadal wielu przedsiębiorców nie jest świadomych, jakie korzyści może przynieść rejestracja domeny europejskiej.

Historia domeny .eu

Operatorem domeny europejskiej, czyli organem zajmującym się nadzorem nad jej rejestracją, jest organizacja non-profit o nazwie EURid. Adres z rozszerzeniem .eu może być zarejestrowany przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej oraz osoby zamieszkujące jej obszar.

Rejestracja domeny .eu rozpoczęła się 4-miesięcznym okresem, zwanym Sunrise. W tym czasie rejestrować adresy z rozszerzeniem europejskim mogły jedynie instytucje posiadające zarejestrowany znak towarowy. W czasie trwania Sunrise wnioski o przyznanie adresu WWW w domenie .eu złożyło ponad 350 tys. organizacji oraz przedsiębiorstw. Ponad 4,5 tys. podań złożonych zostało przez polskie podmioty.

Otwarta rejestracja domeny .eu rozpoczęła się w kwietniu 2006 roku. Od samego początku istnienia, domena europejska cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. W ciągu czterech godzin otwartej rejestracji osiągnęła wynik 700 tys. rejestracji, po upływie doby była to już liczba 1 miliona adresów. Wartym zaznaczenia jest również fakt wprowadzenia przez EURid możliwości rejestracji domen europejskich ze znakami narodowymi w grudniu 2009 roku. W ciągu godziny Internauci z krajów Unii Europejskiej zarejestrowali ponad 38 tys. adresów z popularnymi ogonkami (Polska znalazła się na piątej pozycji).

Obecnie zarejestrowanych jest ponad 3,2 mln domen z rozszerzeniem .eu, w tym w samej Polsce ponad 195 tys. Świadectwem korzyści płynących z posiadania domeny europejskiej jest jej rosnąca z każdym dniem popularność. Obecnie rozszerzenie .eu jest jednym z trzech najpopularniejszych w Polsce, zaraz obok .pl (ponad 1,2 mln rejestracji) oraz .com.pl (310 tys. zarejestrowanych adresów).

Zalety posiadania domeny .eu

Posiadanie adresu z rozszerzeniem .eu może przynieść wiele korzyści. Jedną z nich jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Do Unii Europejskiej należy obecnie 27 państw, które łącznie zamieszkuje 500 milionów obywateli, a każdy z nich może być klientem bądź kontrahentem firmy.

Ponadto przedsiębiorstwa, które działają na terenach europejskich mogą dotrzeć do ich mieszkańców za pomocą jednego adresu WWW. Jest to korzystne szczególnie dla firm posiadających oddziały w różnych krajach, a dla każdego z nich oddzielną stronę WWW. Przedsiębiorstwa te mogą zamieścić wszystkie serwisy pod jednym adresem internetowym. Klientom łatwiej będzie odnaleźć właściwą dla siebie lokalną wersję firmowej strony WWW, jeśli wszystkie będą znajdowały się pod jedną domeną.

Posiadanie domeny europejskiej jest niezwykle korzystne zarówno dla firm działających na rynku zagranicznym, jak i tych, które do tej pory swoją ofertę skierowały jedynie do polskich klientów. Szczególnie w drugim przypadku korzyści płynące z rejestracji adresów z rozszerzeniem .eu mogą niezwykle zwiększyć potencjał rozwoju działalności. Dlatego nie warto ograniczać możliwości promocyjnych firmowej strony WWW poprzez rejestrację adresu jedynie w domenie .pl.

Przedsiębiorstwo niejako straciłoby możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje.

Rejestracja adresu WWW z rozszerzeniem .eu jest korzystna dla przedsiębiorstw, które zamierzają rozszerzyć obszar działań na kraje Unii Europejskiej. Mogą sprawdzić np. czy firmowa strona WWW jest odpowiednia dla danego rynku oraz jakim cieszy się zainteresowaniem. Niejednokrotnie zdarza się, że firmy nieplanujące do tej pory działań zmierzających do poszerzenia zasięgu, nawiązują współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Rejestracja domeny europejskiej i wynikające z tego korzyści mogą stać się dla przedsiębiorstwa impulsem, który znacząco przyśpieszy rozwój firmy.

Jaką nazwę wybrać?

Przedsiębiorstwa, które decydują się na zakup adresu z rozszerzeniem .eu niejednokrotnie zastanawiają się, jaką nazwę warto dla niego wybrać. Wszystkich domen dotyczy podstawowa zasada. Mianowicie, nazwa domeny powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania, bez względu na to, z jaką końcówką występuje. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów.

Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, niezależnie od tego, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.

Może się zdarzyć, że adresy internetowe z użyciem firmowych nazw będą już zarejestrowane. Należy wtedy rozważyć użycie w adresie internetowym słów kluczowych dla danej branży. Warto przy tym zastanowić się, do kogo skierowany będzie firmowy serwis WWW.

Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Warto wtedy zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Jest to odpowiednie rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw, które działają na terenie całej Europy, jak i tych funkcjonujących w obrębie własnego kraju. Dzięki zastosowaniu popularnego języka nie muszą się ograniczać jedynie do odbiorców z terenów Polski. Jednocześnie, adres strony WWW będzie zrozumiały dla Internautów z kraju oraz zagranicy.

Firmy, które prowadzą działalność w określonych państwach i do ich mieszkańców głównie kierują serwis internetowy, mogą zastosować w adresie strony WWW słowa w językach odpowiadających tym krajom.

Przykładowo: polskie przedsiębiorstwo produkujące obuwie, prowadzi działania na terenie Niemiec, Austrii i Niderlandów. W takim przypadku firma powinna zarejestrować adres z użyciem słowa kluczowego w języku polskim z rozszerzeniem .eu, a także odpowiedniki w języku niemieckim oraz angielskim. Jeżeli więc adres w języku polskim brzmiałby www.obuwie.eu, firma powinna zarejestrować również warianty www.shoes.eu oraz www.shuhe.eu. O ile oczywiście adresy te nie zostały wcześniej zarejestrowane.

Treści zawarte na stronie WWW

Kolejną istotną kwestią jest język, w którym napisane powinny być informacje zawarte na stronie WWW, zamieszczonej pod adresem w domenie europejskiej. W tym przypadku również należy wziąć pod uwagę obszar, na którym firma oferuje swoje usługi. Jeżeli są to konkretne kraje, warto by przedsiębiorstwo zamieściło na swojej stronie internetowej treści w odpowiadających im językach. Dzięki temu zabiegowi, klientom oraz kontrahentom znacznie łatwiej będzie poruszać się po witrynie firmy. Dodatkowo, działanie to jest świadectwem profesjonalnego podejścia przedsiębiorstwa do prowadzonych działań.

Firmy, działające jedynie w rodzimym kraju mogą zdecydować się na budowę firmowej witryny w ojczystym języku. W Sieci dostępne są bezpłatne translatory, które umożliwiają przetłumaczenie treści na wiele języków. Niemniej jednak, mogą one popełniać błędy, szczególnie jeżeli język charakteryzuje się zawiłą gramatyką. Natomiast nieścisłości wynikłe wskutek błędnej translacji, mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić poprawne zrozumienie zawartości witryny. Warto więc zastanowić się nad umieszczeniem informacji w drugim wariancie, np. w języku angielskim, który cieszy się dużą popularnością w krajach europejskich. Dzięki temu zwiększa się szansa, że oferta dotrze do zagranicznych odbiorcy.

Autor pracuje jako dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt (www.nazwa.pl).

wiadomości
druki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)