Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Facebook to narzędzie marketingowe dla firm. Jak prowadzić biznesowy fanpage?

1
Podziel się:

Wśród użytkowników Facebooka znajdują się rozmaite grupy docelowe, do których codziennie docierają zarówno popularne marki, jak i małe biznesy. Nie wystarczy jednak po prostu założyć fanpage. Trzeba to zrobić z pomysłem.

Facebook to narzędzie marketingowe dla firm. Jak prowadzić biznesowy fanpage?
(FirmBee, Pixabay (CC0))

Zwiększanie sprzedaży, nawiązywanie współpracy z obecnymi i potencjalnymi klientami czy budowanie świadomości marki? Niezależnie od tego, jakie zadania określisz dla swojej firmy, warto realizować je w oparciu o przemyślaną strategię w mediach społecznościowych. Facebook to narzędzie, które ułatwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

1,65 milionów - tylu aktywnych użytkowników odwiedzało Facebooka w ciągu miesiąca w pierwszym kwartale 2016 roku. Wśród nich znajdują się rozmaite grupy docelowe, do których codziennie komunikują zarówno popularne marki, jak i małe biznesy. Nie wystarczy jednak po prostu założyć fanpage. Trzeba to zrobić z pomysłem i według planu. Strona firmy musi się wyróżnić spośród tysięcy innych propozycji. Aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych fanów, warto wdrożyć w życie kilka przydatnych wskazówek.

1. Ustaw charakterystyczne "profilowe" i zdjęcie w tle

Pierwszym krokiem klienta jest poszukiwanie firmy w gąszczu podobnych stron na Facebooku. Biznesowe konto powinno więc wyróżniać się już na pierwszy rzut oka, by dać się łatwo znaleźć. W tym celu wybierz charakterystyczne zdjęcie profilowe, które wzbudzi bezpośrednie skojarzenia z prowadzonym biznesem (to pomocne zwłaszcza przy korzystaniu z wyszukiwarki)
. Może to być logo, zdjęcie lub ilustracja - coś tematycznie powiązanego z marką.

Zdjęcie profilowe to bez wątpienia główna wizytówka fanpage'a. Nie mniej ważne jest też jednak zdjęcie w tle, które zajmuje najwięcej przestrzeni na stronie i daje się zauważyć już przy pierwszej wizycie. Nie zaniedbuj tego pola. Powinno przykuwać uwagę użytkowników i wiązać się z formułą prowadzonego biznesu. Nie oznacza to jednak, że musi wprost przedstawiać usługę czy produkt. Może obrazować sytuację ich wykorzystania lub prezentować symbol korespondujący z działalnością firmy.

2. Udostępniaj interesujące zdjęcia i materiały

Nie publikuj wyłącznie nudnych materiałów z ofertą. Pokaż swoje produkty w towarzystwie zadowolonych klientów. Zachęcaj też fanów do tagowania własnych zdjęć, na których mogą oznaczać się z artykułami marki, bez względu na ich zastosowanie. Dzięki udostępnianiu takich treści na prywatnych profilach, informacje o firmie docierają do szerszego grona odbiorców. Użytkownicy lubią lifestylowe odniesienia i spontaniczne wpisy.

Prezentuj też treści około tematyczne, nawiązuj do aktualności i odnoś się do innych postów. Pokaż, że jesteś na bieżąco. Pamiętaj jednak, aby zachować umiar i nie odchodzić zbytnio od profilu działalności. Publikowanie obrazków z kotami czy przypominanie fanom o nadchodzącym weekendzie może spotkać się z negatywnym odbiorem. Komunikaty powinny być jak najbardziej dostosowane do grupy docelowej. Warto w tym celu czytać komentarze i śledzić opinie użytkowników.

3. Oferuj wartość dodaną

FB to idealne miejsce do wrzucania aktualności w temacie prowadzonego biznesu. Odbiorcy nie chcą jednak tracić czasu na czytanie opisów imprezy pracowniczej w firmie. Lepiej zaproponować im konkretną wartość, umieszczając własne treści (porady, wydarzenia, artykuły, zdjęcia "od kuchni") lub zewnętrzne odnośniki, czyli linki do blogów i forów branżowych. Tworzenie konkretnych postów zwiększa nie tylko szanse na zainteresowanie profilem, ale także na pojawianie się w aktualnościach. Nie należy jednak przesadzać z ich długością. Krótkie i treściwe posty przykuwają większą uwagę (od 100 do 250 znaków).

Oprócz codziennego contentu, warto zadbać też o regularne akcje w dłuższym odstępie czasu. Raz na tydzień lub raz na miesiąc (w zależności od planowanej niespodzianki) przygotuj specjalną ofertę produktu lub usługi - jednorazową zniżkę, informację o specjalnym wydarzeniu, a nawet darmowy upominek. Postaraj się rozbudzić ciekawość już wcześniej, sygnalizując nadchodzącą promocję. Dzięki temu fani będą wiedzieli, czego się spodziewać. Jeśli raz wezmą udział, chętnie wrócą ponownie. Aby podtrzymywać zainteresowanie klientów, a nawet zwiększyć sprzedaż internetową, warto wraz z informacją o okazjach, dołączyć link do właściwej strony.

4. Prowadź dialog z użytkownikami

Jak pobudzić użytkowników do angażowania się w życie twojego biznesu? Zadawaj pytania, twórz ankiety i zachęcaj do udzielania odpowiedzi. Staraj się komunikować z poziomu przyjaciela, a nie firmy. Pod postami zapraszaj do komentowania i dzielenia się informacjami ze znajomymi. Im ciekawsze tematy, tym ludzie chętniej reagują, by podtrzymać rozmowę i podzielić się własnymi uwagami. Chcą być blisko marki, którą lubią. A słuchanie klientów działa też z korzyścią dla firmy - pozwala doskonalić jej funkcjonowanie.

Facebook dysponuje też specjalnymi narzędziami, które ułatwiają klientom korzystanie ze strony i zachęcają do wykonywania konkretnych czynności. Możesz dodać przyciski tzw. call-to-action (wezwanie do działania) dopasowane do potrzeb firmy i klientów. Jedne zachęcają do kupienia produktu ("Kup teraz!"), drugie do przeczytania całego artykułu ("Czytaj więcej"), a jeszcze inne - do sprawdzenia konkretnej usługi (np. "Użyj aplikacji").

5. Planuj posty, obserwuj wyniki

Regularny kontakt to podstawa podtrzymywania dobrych relacji z klientami. W tym celu można wykorzystać praktyczną funkcję planowania postów. Dotyczy to przede wszystkim wpisów, ofert specjalnych i okazjonalnych wydarzeń. Warto wziąć przy tym pod uwagę pory, w których użytkownicy najczęściej korzystają z serwisu. Niezbędne dane są dostępne w Statystykach strony, gdzie oprócz czasu znajdują się także informacje o tym, jakie publikacje dotychczas cieszyły się największym zainteresowaniem wśród użytkowników.

Przydatnym narzędziem jest też Kalendarz konwersacji. Pozwala nie tylko planować posty z dużym wyprzedzeniem, ale też porządkować je pod względem tematycznym. Dzięki rozpisce na najbliższy tydzień czy miesiąc, wpisy są zorganizowane, co pozwala uniknąć powtórzeń. Łatwiej też pamiętać o ważnych wydarzeniach, które warto uwzględnić w harmonogramie publikacji. Treści można też dodatkowo dopasować do wybranych grup docelowych. W ten sposób, poszczególne posty trafią do konkretnych odbiorców. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć ikonę celu i wybrać opcję "Dodaj grupę docelową" (na podstawie m.in. płci, wykształcenia, lokalizacji czy wieku).

wiadomości
druki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
bartolini
6 lat temu
Beznadziejny pomysł. Draństwo i inwigilacja. Powinno się wysłać tych pomysłodawców na bezludną wyspę.