Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak dobrze wybrać domenę dla firmy

0
Podziel się:

Nie tylko adres strony jest istotny dla popularności firmy w sieci. Ważne jest także rozszerzenie, jakiego użyjemy.

Jak dobrze wybrać domenę dla firmy
(monkeybusinessimages/<br>iStockphoto)

Znaczenie domeny, jako czynnika identyfikującego firmę oraz determinującego jej sukces w sieci wciąż jest lekceważone. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Przedsiębiorstwa, których funkcjonowanie opiera się głównie na działalności prowadzonej w sieci, często używają domeny w logo firmy. Coraz częściej firmy posiadające fizyczne oddziały oraz prowadzące działalność w internecie jako dodatkową, traktują domenę jako główną markę przedsiębiorstwa. Domena zamieszczana jest np. na wszelkich materiałach identyfikacyjnych czy promocyjnych firmy. Używana jest także zamiennie z nazwą przedsiębiorstwa, nierzadko w przeważającym stopniu.

Użycie adresu firmowej strony www jako logo zmniejsza ryzyko popełnienia przez klienta błędu w adresie www, w wyniku którego użytkownik trafiłby do innego serwisu o podobnej nazwie (np. różniącego się jedynie rozszerzeniem, jak allegro.pl i allegro.com.pl). Niejednokrotnie pod adresami zbliżonymi do nazw popularnych firm czy serwisów znajdują się treści dla nich konkurencyjne.

Zamieszczenie domeny w logo znacząco zwiększa jej rozpoznawalność, dodatkowo ułatwiając odbiorcom dotarcie do strony www z ofertą firmy. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient mija wystawę sklepu czy budynek firmy. Jednak pomimo zaciekawienia, nie ma czasu na zapoznanie się z ofertą. Umieszczenie na szyldzie domeny tożsamej z nazwą firmy ułatwi klientowi zapoznanie się asortymentem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo skorzystania z niego.

Słowo jest kluczem

Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na polski rynek lub rozpoczynają swoją działalność w sieci mają do wyboru dwie drogi tworzenia nazwy dla firmowego serwisu www. Pierwszą z nich jest rejestracja zupełnie nowego adresu internetowego oraz jego promocja. Drugim - odkupienie domeny z użyciem słowa, które budzi największe skojarzenia z firmą.

Adresy z rozszerzeniem .com można rejestrować od 24 lat, natomiast .pl od 18 lat.
Decydując się na pierwszy wariant, przedsiębiorstwo musi wypromować zupełnie nowy i nieznany adres internetowy, a to wiąże się z niemałym nakładem czasu i pieniędzy. Otwarta rejestracja domen, na zasadzie _ kto pierwszy, ten lepszy _ trwa już od dawna. Dlatego domeny z użyciem najpopularniejszych wyrazów i sformułowań są od dawna zarejestrowane.

Drugie rozwiązanie, czyli odkupienie już istniejącego adresu www jest coraz częściej wybierane przez polskich przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mediów. Korporacje działające w branży medialnej odkupują adresy zawierające popularne, kluczowe słowa, a następnie tworzą pod nimi serwisy tematyczne.

Dlatego coraz częściej słychać w mediach doniesienia o adresach www, które osiągnęły zawrotne ceny. Według nieoficjalnych danych domena sport.pl została sprzedana za około 200 tys. zł (2007r.), news.pl za 50 tys. zł (2008r.), a dziennik.pl za 79 tys. zł (2006r.).

Rozszerzenie także jest ważne

W Polsce najczęściej rejestrowane i najpopularniejsze są nazwy z rozszerzeniem .pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 1,17 mln domen z końcówką .pl, a wszystkich zarejestrowanych domen polskich (.pl, rozszerzenia regionalne i funkcjonalne) jest ponad 1,72 miliona (www.dns.pl). Natomiast adresów z rozszerzeniem .com.pl jest ponad 301 tys.

Liczba domen z końcówką europejską .eu zarejestrowanych w Polsce przekroczyła 192 tys.
Domena .pl jest najczęściej wybierana przez polskich internautów, bo wpisywana jest w okno przeglądarki intuicyjnie. Często użytkownicy automatycznie dodają do rozszerzeń .eu, .com końcówkę .pl. Dlatego tak popularna jest rejestracja domen .com.pl. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się oryginalne końcówki, takie jak .tv, .to czy .fm. Powodem tego jest głównie ich wąskie zastosowanie.

Czy warto mieć pakiet domen

Praktyką, którą coraz częściej można spotkać wśród przedsiębiorstw, jest rejestracja wielu adresów internetowych, w kombinacjach z rozmaitymi rozszerzeniami. Zakup takiego pakietu domen jest zabezpieczeniem nazwy firmowego adresu przed działaniami np. nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ułatwia użytkownikom dotarcie do firmowego serwisu www.

Standardowo pakiet firmowych domen składa się z głównego, promowanego adresu internetowego oraz domen dodatkowych, które są na niego przekierowane. Przeważnie firmy rejestrują kilka lub kilkanaście domen, jednak zdarzają się przedsiębiorstwa.

Autorka jest kierownikiem sekcji public relations w firmie NetArt.

internet
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)