Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak wygląda kondycja mikroprzedsiębiorcy po kryzysie

0
Podziel się:

Blisko 30 proc. mikrofirm ucierpiało na jego skutek - pisze dla Money.pl Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Jak wygląda kondycja mikroprzedsiębiorcy po kryzysie

Ponad 30 proc. wartości polskiego PKB jest wytwarzana przez najmniejsze podmioty na rynku. W sektorze mikroprzedsiębiorstw znajduje zatrudnienie zdecydowana większość społeczeństwa. Od jego rozwoju zależy kondycja polskiej gospodarki._ _Dlatego tak istotne jest, jak firmy te poradziły sobie z kryzysem finansowym z 2008 roku oraz jak zawirowania rynkowe wpłynęły na ich kondycję - pisze dla Money.pl Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Temat ten podjęła Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, zlecając przeprowadzenie na reprezentatywnej grupie 500 mikroprzedsiębiorców badania na temat stanu ich finansów*.

Z raportu badawczego wynika, że aż 81 proc. badanych dostrzegło przejawy kryzysu, a blisko 30 proc. mikroprzedsiębiorstw ucierpiało na jego skutek. Jeden na pięciu ankietowanych mikroprzedsiębiorców uważa, że potrafił wykorzystać kryzys, aby rozwinąć swoją firmę. Do tej grupy należą właściciele przekonani o konieczności nieustannego rozwoju oraz podmioty o stosunkowo dużym zatrudnieniu i wysokich obrotach, które prowadzą działalność o szerokim zasięgu.

Z kolei prawie połowa badanych (41 proc.) uznała kryzys za zagrożenie, ale nie podejmowała żadnych środków zapobiegawczych. Również **większość firm nie wprowadziła ulepszeń, które miałyby zniwelować ewentualne straty powstałe w trakcie lub po zakończeniu kryzysu. Natomiast warto podkreślić, że nieliczne wprowadzane środki zaradcze czy ulepszenia miały charakter pro-rozwojowy i nie koncentrowały się na doraźnym cięciu kosztów.

Porównując obecną sytuację z początkiem 2008 roku, większość właścicieli najmniejszych firm podkreśla, że obecnie jest im znacznie trudniej prowadzić biznes**. **Wynika to przede wszystkim z rosnących kosztów działalności (62 proc.). Jednocześnie zdaniem połowy badanych (52 proc.) wzrosła liczba konkurentów oraz zmniejszył się popyt na wytwarzane produkty i usługi (49 proc.). Jedna piąta przedsiębiorców wymieniła również wzrost zatorów płatniczych, jako jedno z głównych ryzyk dla prowadzenia działalności w obecnej sytuacji rynkowej.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na konieczność edukowania większości polskich mikroprzedsiębiorców w zakresie tworzenia systemów wczesnego ostrzegania, czyli procedur pomagających identyfikować sygnały zbliżającego się kryzysu na podstawie zmian we wskaźnikach rentowności firmy (zysk, obroty, zatory płatnicze) lub w otoczeniu zewnętrznym. W przeciwnym razie kolejne wahania koniunktury, których nie można wykluczyć, narażą dzisiejszych mikroprzedsiębiorców na znaczącą utratę pozycji rynkowej.

*Finanse mikroprzedsiębiorcy po kryzysie - raport z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy przy współpracy merytorycznej Microfinance Centre, Pentor, maj 2011.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/88/t115544.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/decyzje;rzadu;niepokoja;wlascicieli;firm,152,0,851352.html) Decyzje rządu niepokoją właścicieli firm Wzrost VAT, składki rentowej czy kary związane z tzw. ustawę śmieciową, wpłynęły na pogorszenie nastrojów w sektorze MSP.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/219/t126427.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/sektor;msp;pozytywnie;patrzy;w;przyszlosc,217,0,832473.html) Sektor MSP pozytywnie patrzy w przyszłość Przedsiębiorcy liczą na wzrost sprzedaży i utrzymanie wydatków na inwestycje.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/88/t115544.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/mniej;upadlosci;firm;niz;rok;temu,78,0,805710.html) Mniej upadłości firm niż rok temu Od stycznia utrzymuje się nieznaczny trend spadkowy jeśli chodzi o liczbę bankructw polskich przedsiębiorstw.
kryzys
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)