Polskie przedsiębiorstwa pozytywnie oceniają perspektywę wejścia do strefy euro, mimo obaw o wzrost cen i wzrost konkurencji - wynika z badań Instytutu Ekonomicznego NBP.
Z badań ankietowych wynika, że 50,4 proc. polskich firm korzystnie ocenia wejście do strefy euro, a 6,9 proc. niekorzystnie. 34,8 proc. nie ma wyrobionego zdania, reszta nie odpowiedziała.
W ocenie ankietowanych perspektywy rozwoju kraju po wejściu do strefy euro poprawią się. Na oceny przedsiębiorstw największy wpływ miały czynniki o charakterze krótkookresowym - spadek ryzyka kursowego i kosztów transakcyjnych oraz ułatwienie wymiany handlowej w strefie euro.
ZOBACZ TAKŻE:
Natomiast jako główny argument przeciwko ankietowani wymieniają wzrost cen. 53 proc. firm prognozuje wzrost cen w branży, w której działa, a 58 proc. firm spodziewa się wzrostu cen surowców, materiałów i towarów.
Z badań wynika, że wprowadzenie euro będzie kosztować polskie firmy 0,8 proc. obrotów rocznych i będzie jednym z wyższych w Unii. Konieczność poniesienia tych kosztów nie znalazła się jednak po stronie argumentów przeciw wejściu do strefy euro.