Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Poprawa koniunktury w handlu jeszcze nie jest trwała

0
Podziel się:

Wskaźnik koniunktury w handlu w IV kwartale 2004 roku i wyniósł -3,0 i był najniższym ujemnym wskaźnikiem od 1999 roku - poinformował Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. Według Instytutu początek 2004 r. wskazywał na utrzymywanie się pozytywnych tendencji. Odnotowany w tej edycji badania wskaźnik pokazuje, że tendencja ta nie jest jeszcze trwała.

Wskaźnik koniunktury w handlu w IV kwartale 2004 roku i wyniósł -3,0 i był najniższym ujemnym wskaźnikiem od 1999 roku - poinformował we wtorek Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG SGH).

"Odnotowany w obecnej edycji badań wskaźnik koniunktury był najniższym ujemnym wskaźnikiem od 1999 r. Od końca III kwartału 1998 r. odnotowywaliśmy osłabienie stanu koniunktury w polskim handlu. Od początku 2003 r. zaczęliśmy odnotowywać pewne oznaki ożywienia w polskim handlu. Nie były one zbyt mocne, gdyż w IV kwartale nastąpiło gwałtowne załamanie i większość wskaźników przyjęła wartość ujemną" - podał IRG SGH.

Według Instytutu początek 2004 r. wskazywał na utrzymywanie się pozytywnych tendencji. Odnotowany w tej edycji badania wskaźnik pokazuje, że tendencja ta nie jest jeszcze trwała.

23,3 proc. ankietowanych przedsiębiorstw handlowych uznało, że w IV kw. w stosunku do III kw. ich ogólna sytuacja poprawiła się, 49,6 proc. ankietowanych nie zauważyło żadnych zmian, natomiast 27,0 proc. przedsiębiorstw odnotowało pogorszenie.

Według IRG SGH 24,7 proc. badanych przedsiębiorstw uznało, że w stosunku do III kw. ich sytuacja finansowa poprawiła się, dla 50,1 proc. respondentów sytuacja nie zmieniła się, natomiast 25,2 proc. badanych odnotowało pogorszenie.

U 10,0 proc. badanych przedsiębiorstw w IV kw. w stosunku do III kw. zatrudnienie zwiększyło się, u 65,7 proc. respondentów nie zmieniło się, a u 24,3 proc. zmniejszyło się.

Z badań Instytutu wynika, że w IV kwartale w stosunku do III kwartału, w 47,9 proc. przedsiębiorstw handlowych ceny wzrosły, w 43,8 proc. nie zmieniły się, natomiast w 8,3 proc. obniżyły się.

Na koniec I kw. 2005 r. 42,8 proc. przedsiębiorstw handlowych prognozuje większy wzrost cen w porównaniu z IV kw. 2004 roku. 52,4 proc. nie prognozuje żadnych zmian cen, natomiast 4,9 proc. uważa, że ceny spadną.

18,1 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 63,3 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 18,5 proc. za słabą.

Na pytanie jak zmieni się ogólna kondycja przedsiębiorstw handlowych za sześć najbliższych miesięcy 13,7 proc. badanych odpowiedziało, że spodziewa się poprawy kondycji, 68,2 proc. ocenia, że ich sytuacja się nie zmieni, natomiast 18,1 proc. ankietowanych, że się pogorszy.

W badaniach w IV kwartale 2004 r. uczestniczyło 285 przedsiębiorstw handlowych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)