Notowania

kontrahent
29-05-2013 (08:55)

Precyzyjna umowa dźwignią do sukcesu przedsiębiorcy

Kto? Co? Kiedy? I za ile? To cztery podstawowe pytania, które powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca, zamierzający zawrzeć umowę kontrahentem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Otnaydur/Dreamstime.com)

*Kto? Co? Kiedy? I za ile? Brzmi prawie jak odmiana rzeczownika przez przypadki. W rzeczywistości są to cztery podstawowe pytania, które powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca, zamierzający zawrzeć umowę kontrahentem. *

W internecie, prasie czy na stronach kancelarii prawniczych można znaleźć wiele informacji na temat prawidłowego zawierania umów z kontrahentami, dobrej reprezentacji, odpowiedniej formy czy skutecznego zabezpieczenia tychże umów. A jednak wydaje się, że na co dzień, wciąż wielu przedsiębiorców _ dogaduje się _ z kontrahentami np. telefonicznie, a w najlepszym razie w korespondencji mailowej. O dziwo dotyczy to nierzadko kontraktów na duże kwoty. O umowach pisemnych przedsiębiorcy ci przypominają sobie dopiero w razie problemów i sporu z kontrahentem. Wtedy może być za późno.

Po pierwsze Strony

Kim jest kontrahent? W jakiej formie prawnej działa? Kto jest uprawniony do reprezentacji kontrahenta? Przedsiębiorca powinien sprawdzić wszystkie te informacje np. w oparciu o aktualny odpis KRS przy spółkach kapitałowych lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej przy osobach fizycznych. Jeśli kontrahenta reprezentuje pełnomocnik – należy spojrzeć w zakres pełnomocnictwa. Jeżeli to możliwe, przedsiębiorca powinien oczywiście zweryfikować sytuację finansową kontrahenta.

Jednak nie każdy wie, jak to zrobić czy nie każdy współpracuje z biurami informacji gospodarczej. Wtedy chociaż aktualny odpis KRS wskaże, czy kontrahent nie jest w upadłości. Teoretycznie przedsiębiorcy znają wszystkie te zasady. Kto z nich rzeczywiście stosuje się do powyższego? Konsekwencją może być przykładowo nieważność umowy, niewypłacalność kontrahenta lub nawet kontrahent - _ firma krzak _.

Co i kiedy? Czyli przedmiot umowy

Precyzja i klarowność to podstawowe zasady, którymi powinien kierować się przedsiębiorca, gdy ustala z kontrahentem zakres umowy. Trzecia zasada to wyczerpujący opis. Każda ze stron powinna bez wątpliwości określić mi. in. do czego jest zobowiązana i w jakim terminie. Jaką ponosi odpowiedzialność? Jak ma zostać przeprowadzony odbiór świadczenia, jakie będą konsekwencje niewykonania, czy nieprawidłowego wykonania umowy. Czy wreszcie, co może zrobić, gdy druga strona z umowy się nie wywiąże. Co ważne, należy przewidzieć, jakie będą konsekwencje opóźnienia w świadczeniu. Za co przedsiębiorca ma ponosić odpowiedzialność, czy tylko za niektóre wypadki opóźnienia np. te, które powstały z jego winy (zwłoka), czy wszystkie bez wyjątku. Jak ta odpowiedzialność ma się przejawiać, czy to jako kara umowna lub np. możliwość odstąpienia od umowy. Nawet jeśli umowa nie odpowiada na powyższe pytania, powinien zadać je sobie sam przedsiębiorca, aby być świadomym sytuacji i ryzyka.

Za ile?

Dobrze określone wynagrodzenie i warunki jego płatności, to jeden z najważniejszych elementów umowy. Przedsiębiorca musi przeanalizować i zawrzeć w umowie zapisy, kiedy wynagrodzenie się należy, kiedy może zostać zmniejszone/zwiększone? Co, jeżeli płatność nastąpi z opóźnieniem. Jak będzie wyglądało rozliczenie stron w razie rozwiązania umowy przed planowanym terminem?

Strona powinna określić, czy w ramach tegoż wynagrodzenia, ponosi koszty związane z wykonaniem umowy (np. materiałów do produkcji czy transportu), czy dodatkowo przysługuje jej zwrot takich kosztów. Równie ważne jest zabezpieczenie płatności (nie tylko w formie np. weksla, ale chociażby odpowiednie dostosowanie terminów płatności do rodzaju i charakteru świadczenia).

Oprócz powyższych podstawowych kwestii, w umowie powinna być przewidziana możliwość jej rozwiązania. Należy wtedy przemyśleć, kwestię terminów i przyczyn rozwiązania umowy, w tym możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy np. w razie określonych istotnych naruszeń warunków współpracy przez kontrahenta. Zawsze jednak umowa powinna wskazywać, iż jej rozwiązanie może nastąpić tylko na piśmie pod rygorem nieważności, podobnie jak jakiekolwiek jej zmiany.

Precyzyjnie i wyczerpująco sformułowana umowa, zawarta na piśmie, pozwoli zminimalizować ryzyko konfliktów pomiędzy kontrahentami na tle wykonania tejże umowy i da klarowne zasady współpracy. A m.in. tak rodzi się sukces przedsiębiorcy.

KANCELARIA ADWOKACKA ADWOKAT MAGDALENA AMEREK-KRAJEWSKA

Czytaj więcej w Money.pl
Stosunek pracy a zatrudnienie na podstawie innych umów Podstawową formą zatrudniania są umowy o pracę na czas określony lub na czas nieokreślony. W przeciwieństwie do innych form dają one szczególną ochronę.
Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT Decyzję o zrzeczeniu się tego prawa warto przemyśleć – na możliwość ponownego wyboru zwolnienia trzeba czekać ponad rok.
Przeliczenie walut ma wpływ na wysokość podatku Firma posługująca się w rozrachunkach obcymi walutami zobowiązana jest do obliczenia różnic kursowych, których kwota może zmienić wartość podstawy do opodatkowania.
Tagi: kontrahent, wiadmomości, wiadomości, gospodarka, druki, baza wiedzy, zarządzanie, msp, czołówki, zarzadzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz

Wybrane dla Ciebie