Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
nlp
08.07.2010 10:16

Techniki skutecznej sprzedaży - "wybij i wstaw"

Zamiast tylko zachwalać swój produkt, czy usługę, warto pokazać straty, jakie grozić mogą klientowi, który takiego produktu nie ma.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Svlumagraphica/Dreamstime)

*Zamiast zachwalać swój produkt, czy usługę, pokazuj straty, jakie grozić mogą klientowi, który takiego produktu nie ma. *

Przykładowo: spowodowane brakiem odpowiedniego zabezpieczenia mieszkania, jeśli sprzedajesz alarm przeciwwłamaniowy, kontuzją na nieodpowiednio wyposażonym rowerze, jeśli handlujesz rowerowymi amortyzatorami.

Technika ta nosi nazwę wybij i wstaw, od słynnej sceny z filmu Chaplina: Charlie Chaplin niesie na plecach szybę. Koło niego pałęta się chłopiec z wielką procą i kieszeniami pełnymi kamieni i wybija okoliczne okna. Wtedy Chaplin pojawią się ni stąd ni zowąd i sprzedaje nową szybę komuś, komu ją przed chwilą wybili.

Taka metoda przekonywania klienta opiera się na tym, że poczucie straty (nawet wirtualnej) jest 3 razy silniejszym bodźcem psychofizjologicznym niż poczucie wygranej. Daje Ci to trzykrotną przewagę nad sprzedawcami, którzy po prostu zachwalają to, co chcą sprzedać. Do tego w tej technice klient bardzo dobrze wie do czego jest mu potrzebne to, co sprzedajesz, łatwiej więc przekonać go do zakupu.

Jak stosować technikę _ Wybij i Wstaw? _

Służą temu 3 kroki:

1. Powiedz o złych rzeczach

- mów prawdę

- posługuj się liczbami np.:

  • ile klient by stracił gdyby ktoś okradł mu dom (policz to z nim)
  • w jakiej sytuacji zostawił by żonę i 2 dzieci, gdyby zginął w wypadku nieubezpieczony?
  • co może mu się przydarzyć na wycieczce górskiej gdy nie będzie miał roweru z amortyzatorami?

Na tym etapie ważne jest aby to klient mówił więcej niż Ty, gdyż bardziej utożsami się z tym co sam powiedział, niż z tym co usłyszał od ciebie. Zadaj mu więc pytanie czy zna kogoś lub słyszał o kimś, komu obrabowano dom, zginął w wypadku czy miał otwarte złamanie jadąc na rowerze, jeżeli twierdzi, że nie zna ani nie słyszał to powiedz mu o kimś z Twoich znajomych lub znajomych znajomych, którym się to przytrafiło.

2. Pokaż swój produkt lub usługę jako rozwiązanie

- pamiętaj sprzedajesz rozwiązanie a nie produkt!

- jest to konkretna odpowiedź na konkretną potrzebę

- Twoje rozwiązanie daje mu bezpieczeństwo/prestiż lub zaspokaja jego inną potrzebę

Możesz użyć takiej konstrukcji: zgodzi się pan ze mną, że:

  • dobrze jest ochraniać swój dom za pośrednictwem alarmu?
  • dobrze jest pomyśleć wcześniej i zabezpieczyć przyszłość żony i dzieci?
  • dobrze jest mieć rower, który podnosi pana bezpieczeństwo podczas jazdy po górskich trasach?

*3. Zabezpiecz klienta *

Na zakończenie takiej rozmowy powinna paść propozycja. _ Skoro powiedział pan, że jest dla pana ważne aby: _

  • _ zabezpieczyć się przed rabunkiem, _
  • _ zadbać o żonę i dzieci na wszelki wypadek _
  • _ uchronić się przed niepotrzebnymi urazami na trasie... _

_ - to proponuję panu rozwiązanie (tu mówisz o produkcie bądź usłudze) _.

Wtedy klienta raczej nie obchodzi z jakiej firmy jesteś czy co sprzedajesz, on już wie po co mu Twój produkt bądź usługa są potrzebne.

Autor jest specjalistą z zakresu programowania neurolingwistycznego a także trenerem biznesowym w gammaNLP

Tagi: nlp, wiadomości, druki, baza wiedzy, zarządzanie, msp, czołówki, zarzadzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz