Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Telepraca a ubezpieczenia społeczne

0
Podziel się:

W ustawach dotyczących ubezpieczeń nie ma odrębnych przepisów dotyczących telepracowników.

Telepraca a ubezpieczenia społeczne
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Ani w ustawie systemowej, ani w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135 ze zm.) nie ma odrębnych przepisów dotyczących telepracowników.

Oznacza to, że ta grupa osób podlega ubezpieczeniom według zasad przewidzianych dla ogółu pracowników. Obowiązkowy jest więc dla nich cały zakres ubezpieczeń społecznych (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe). Taki sam charakter nosi ubezpieczenie zdrowotne.

Pracodawca jako płatnik składek musi zgłosić telepracownika do poszczególnych ubezpieczeń na druku ZUS ZUA z _ pracowniczym _ kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od cyfr 0110, w terminie 7 dni od nawiązania stosunku pracy, a następnie naliczać i opłacać składki na tych samych zasadach co w przypadku pozostałych pracowników.

Telepracownik ma też prawo do świadczeń chorobowych i wypadkowych na zasadach obowiązujących w stosunku do ogółu pracowników, a określonych przepisami Kodeksu pracy, ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.) oraz ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. nr 199, poz. 1673 ze zm.).

Autor jest specjalistą w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

porady
kadry
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)