Notowania

środki trwałe
05.12.2014 13:26

Utylizacja majątku firmowego. Wszystko, co musisz wiedzieć

Utylizacja nie jest ani przychodem, ani kosztem i nie wymaga zapłaty VAT-u.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Fotolia)

Rozliczanie w działalności gospodarczej rozmaitych zakupów jest korzystne podatkowo, ponieważ obniża podatek dochodowy i VAT do zapłaty. Po pewnym czasie jednak ten majątek przestaje być w firmie potrzebny, a wtedy można się go pozbyć. Wówczas warto rozważyć utylizację, czyli zniszczenie danego sprzętu, czy wyposażenia.

Utylizacja majątku firmowego - kiedy możliwa?

Majątek firmowy (zarówno towary, jak i wyposażenie) może z czasem przestać być w firmie przydatny, co dzieje się z różnych przyczyn. Towarów może nie dać się sprzedać z uwagi na brak popytu, a wyposażenie może się zniszczyć, zużyć, czy też po prostu przestać być potrzebne z uwagi na zmianę charakteru działalności.

W takich sytuacjach korzystnym rozwiązaniem może być zutylizowanie majątku należącego do firmy. O tym czy warto to zrobić decyduje oczywiście przedsiębiorca.

Utylizacja nie jest ani przychodem, ani kosztem i nie wymaga zapłaty VAT-u

Utylizacja majątku firmowego sprowadza się do oddania zbędnych, zużytych, czy też zepsutych rzeczy do skupu, firmie zajmującej się recyclingiem lub na wysypisko śmieci. W założeniu nie mają one być już w przyszłości wykorzystywane, nawet jeśli firma zajmująca się recyclingiem uzyska w procesie utylizacji jakąś korzyść z tego majątku (np. odzyska metale szlachetne z części elektronicznych).

Tak rozumiana utylizacja nie stanowi ani odpłatnej dostawy towarów, ani darowizny, ponieważ majątek firmowy w jej wyniku nie zmienia właściciela, tylko zostaje zniszczony. Jednocześnie utylizacja nie stanowi przychodu, ani kosztu, chyba że wiąże się ze zdarzeniem losowym, co jest opisane na końcu tego artykułu.

Co za tym idzie oddanie majątku do utylizacji nie oznacza konieczności zapłaty żadnych podatków - ani VAT-u, ani podatku dochodowego.

Rzeczy firmowe można także przekazać do majątku prywatnego, ale wówczas należy od nich zapłacić VAT (obliczany od aktualnej wartości rynkowej). Z kolei sprzedaż wiąże się z koniecznością zapłaty zarówno podatku dochodowego, jak i VAT-u.

Jak zutylizować majątek firmowy?

Z uwagi na to, że utylizacja majątku firmowego nie wymaga zapłaty VAT-u (nawet jeśli ten VAT został wcześniej odliczony), trzeba dopełnić pewnych formalności. Dzięki temu w razie kontroli taka decyzja nie zostanie zakwestionowana.

Przekazania towaru lub wyposażenia, czy środków trwałych do utylizacji nie dokumentuje się fakturą. Jeśli dany sprzęt jest wpisany do ewidencji środków trwałych lub wyposażenia, to odpowiednią adnotację umieszcza się wraz z wykreśleniem sprzętu z tych ewidencji. Oprócz tego trzeba spisać protokół likwidacji zawierający m.in. opis jej przyczyny, sposób i termin przeprowadzenia.

Tutaj trzeba pamiętać, że w przypadku rzeczy, których nie można po prostu wyrzucić na śmietnik niezbędny może okazać się dowód na to, że sprzęt trafił do odpowiedniego skupu. Dotyczy to zwłaszcza elektroniki. Niewłaściwa utylizacja może oznaczać karę, o czym mówi Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z nią niewłaściwa utylizacja może zakończyć się karą od 2 tys. zł do 100 tys. zł.

Likwidacja w wyniku zdarzenia losowego może być kosztem

Oczywiście może się też zdarzyć, że majątek firmowy ulegnie zniszczeniu w wyniku zdarzenia losowego, takiego jak kradzież, zalanie, pożar, itd. W takim przypadku majątek również jest utylizowany, ale w przeciwieństwie do sytuacji opisanej wcześniej strata danego sprzętu może być zaliczona do kosztów podatkowych.

W takim przypadku trzeba jednak postarać się o dodatkową dokumentację, która potwierdzi dane zdarzenie, np. w przypadku kradzieży jest to protokół policyjny. O analogiczny dokument można również zgłosić się do straży pożarnej.

Tutaj trzeba jednak pamiętać, że zniszczenie majątku w wyniku zdarzenia losowego nie może być stratą rozliczoną w kosztach, jeżeli jest wynikiem umyślnego działania, lekkomyślności, czy też niedochowania standardów, jeśli chodzi o zabezpieczenia. Przykładowo strata w postaci kradzieży w sklepie jubilerskim, który nie był wyposażony w odpowiednie zamki i w alarm może być zakwestionowana w razie kontroli.

Czytaj więcej w Money.pl
Koniec z biurokracją? Spółkę założysz w sieci Ułatwienie nie będzie już dotyczyło tylko spółki z o. o.
Dobra informacja dla firm. Sejm zdecydował Obligacje mają być źródłem finansowania, obok emisji akcji i kredytów bankowych.
Zakładasz spółkę? Potrzebujesz 100 tysięcy W niektórych przypadkach wystarczy jednak już dwadzieścia razy mniej.
Tagi: środki trwałe, wiadmomości, wiadomości, kraj, gospodarka, druki, baza wiedzy, zarządzanie, msp, czołówki, zarzadzanie
Źródło:
infakt.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz