Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W co drugiej firmie spadła sprzedaż. Średnio o 30 proc.

0
Podziel się:

44 proc. przedsiębiorców liczy, że drugie półrocze będzie lepsze.

W co drugiej firmie spadła sprzedaż. Średnio o 30 proc.
(PAP/EPA)

Ponad połowa przedsiębiorstw sprzedaje mniej niż przed rokiem. Ale firmy liczą, że II półrocze będzie lepsze.

Badania, przeprowadzone wśród 358 losowo wybranych przedsiębiorstw, przedstawiła PKPP Lewiatan. Wynika z nich, że w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. 54 proc. firm odnotowało spadek sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu 2008 roku. Wyniósł on średnio 31 proc. Jednocześnie 44 proc. firm jest zdania, że w drugim półroczu ich kondycja się poprawi.

Jak podkreśliła ekspertka konfederacji Małgorzata Krzysztoszek, wynikający z badań optymizm firm dotyczący przyszłości nie ma uzasadnienia w parametrach makroekonomicznych.

- _ Przedsiębiorcy często zapominają, że aby dobrze radzić sobie w sytuacji kryzysowej, zwykle trzeba zrestrukturyzować firmę, zmniejszyć koszty jej działalności _ - zauważyła Krzysztoszek dodając, że _ często wiąże się to ze zwolnieniami pracowników _.

Według badań Lewiatana w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. zwolnienia miały miejsce w 1/3 firm. Najwięcej zwolnień było w firmach średnich (49 proc.) i dużych (37 proc.).

Blisko połowa z nich wskazała, że przyczyną redukcji zatrudnienia był kryzys gospodarczy. Najwięcej zwolnień było w przedsiębiorstwach przemysłowych, transportowych oraz w sektorze magazynowym i łączności.

W drugim półroczu redukcje zatrudnienia planuje 1/4 przedsiębiorstw. Deklaruje je 34 proc. dużych firm i 30 proc. małych. Najmniejsze zwolnienia planowane są w małych przedsiębiorstwach; zadeklarowało je 9 proc. badanych.

_ - Jeżeli jednak przed sejmowymi wakacjami nie zostanie uchwalony pakiet antykryzysowy, to wskaźniki wynikające z badania i optymizm części przedsiębiorców co do ich przyszłości, okażą się znacznie przesadzone _ - powiedziała prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz.

- _ Aż 20 proc. polskich przedsiębiorców przyznaje, że ich przyszłość jest niepewna. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Niepewność wykazuje aż 27 proc. firm dużych i tylko 14 proc. małych _ - powiedziała Krzysztoszek.

Poinformowała, że _ mimo niepewnej przyszłości firmy nie przestraszyły się inwestycji, choć częściowo realizują je poniżej swoich planów _.

ZOBACZ TAKŻE:

firma
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)