Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wartość fuzji i przejęć w Polsce wzrosła o 120 proc.

0
Podziel się:

14.4.Warszawa PAP) - Wartość fuzji i przejęć w Polsce w 2004 roku wzrosła o 120 proc. w porównaniu z rokiem 2003 i wyniosła 6,2 mld USD - poinformowała w czwartek firma doradcza PricewaterhouseCoopers. Ilość transakcji wzrosła o 20 proc., do 293.

Zdaniem specjalistów PricewaterhouseCoopers, przyczyną tak dużego wzrostu wartości fuzji i przejęć w Polsce były: wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, intensyfikacja konkurencji oraz wzrost gospodarczy.

"Polskie przedsiębiorstwa są obecnie postrzegane przez inwestorów jako znacznie bardziej atrakcyjne niż rok temu, między innymi ze względu na większe zaufanie odnośnie inwestowania na naszym rynku" - powiedział Michał Towpik, menedżer zespołu ds. fuzji i przejęć PricewatershouseCoopers.

Według raportu przygotowanego przed firmę, znacznie wzrosła średnia wartość transakcji przeprowadzonych w 2004 roku, do 25,1 mln USD, z 12,9 mln USD w 2003 roku.

"Oznacza to, że coraz większe przedsiębiorstwa są wynikiem transakcji" - ocenił Towpik.

Poza tym, przedmiotem zainteresowania w 2004 roku były głównie pakiety większościowe firm. Zdaniem Towpika, świadczy to o konsolidacji rynku.

136 ubiegłorocznych fuzji i przejęć dokonano z udziałem inwestorów zagranicznych (46 proc. transakcji), co oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z 2003 rokiem. Najważniejszym inwestorem w Polsce były Stany Zjednoczone.

Zdaniem Towpika, w 2004 w Polsce można było zaobserwować "nowa falę" prywatyzacji. W ubiegłym roku dokonano w Polsce ponad 100 transakcji prywatyzacyjnych (uwzględniając resztówki akcji sprzedawanych przez Skarb Państwa), a łączna wartość prywatyzacji wyniosła 3,9 mld USD (w 2003 roku ok. 1 mld USD).

W całym regionie Europy Środkowo - Wschodniej ujawniono 1219 fuzji i przejęć o wartości ponad 50 mld USD. Liderem w regionie pozostała Rosja, w której dokonano 137 transakcji za 30 mld USD.

msp
zarzadzanie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)