Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zakup firmowej domeny - na co warto uważać

0
Podziel się:

Zakup domeny u rejestratora trwa kilka minut. Sprawdź, o czym pamiętać, żeby w pełni korzystać z zalet firmowej strony internetowej.

Zakup firmowej domeny - na co warto uważać
(Corazonphoto/Dreamstime)

Zakup domeny u rejestratora to czynność zajmująca jedynie kilka minut. Jednak specjaliści zwracają uwagę, że warto poświęcić trochę więcej czasu i odpowiednio się do tego przygotować.

Przede wszystkim należy pamiętać, że adres firmowej strony WWW powinien być odpowiednio dobrany do profilu firmy oraz łatwy do zapamiętania dla jej klientów. Kontakt odbiorcy z adresem strony WWW (promowanym np. na plakatach lub w spotach telewizyjnych) jest bardzo krótki. Dlatego ważne jest, aby domena była łatwa do odczytania. Potencjalnym klientom dużo łatwiej zapamiętać np. nazwę, która składa się ze słów klarownie oddzielonych myślnikiem.

Właściwie każda firma powinna zarejestrować rozszerzenie polskie .pl, ze względu na fakt, iż jest ono najpopularniejsze i najczęściej wpisywane w wyszukiwarki internetowe przez internautów. Spośród wielu dostępnych rozszerzeń warto zarejestrować właśnie te najbardziej popularne (.pl, .eu, .com) oraz te, które bezpośrednio kojarzą się z działalnością firmy.

Wybór rejestratora

Kolejnym, bardzo istotnym aspektem jest wybór odpowiedniego rejestratora. Jest to usługodawca, który pośredniczy w sprzedaży domen pomiędzy użytkownikami internetu, a zarządcami poszczególnych końcówek. Wybierając gdzie kupimy firmowe domeny, warto zwrócić uwagę na pozycję firmy na rynku oraz opinie dotychczasowych klientów (np. na forach internetowych, czy blogach). Tylko najwięksi usługodawcy mogą zapewnić właściwe zabezpieczenie usług, a także odpowiedni poziom obsługi klienta.

Warto sprawdzić też, czy rejestrator posiada akredytacje organizacji takich jak ICANN oraz czy ma zawartą umowę partnerską z EURid oraz NASK. Tylko firmy gwarantujące wysoką jakość oraz bezpieczeństwo usług, a także posiadające odpowiednie zaplecze techniczne, mogą dołączyć do grona akredytowanych rejestratorów domen.

Rejestracja wybranej domeny

Kiedy już dokonany zostanie wybór, rozszerzenia oraz usługodawcy wystarczy złożyć zamówienie. W tym celu należy wejść na stronę wybranego dostawcy i sprawdzić, czy wybrana domena jest dostępna. Jeśli tak, warto niezwłocznie ją zarejestrować. W przypadku gdy domena jest zajęta można zmienić nazwę na inną, zarejestrować ją z innym rozszerzeniem lub spróbować odkupić domenę od jej użytkownika.

Poprawność danych przy rejestracji

W przypadku firmowej domeny internetowej niezmiernie ważna jest poprawność danych podanych w trakcie rejestracji. Bo abonentem domeny jest podmiot (firma lub osoba fizyczna)
, na rzecz którego zarejestrowana jest domena i którego dane zostały podane podczas rejestracji usługi. I tylko abonent w trakcie okresu abonamentowego może w pełni dysponować domeną.

Kilka najważniejszych zasad:

  • dane muszą być aktualne i prawdziwe,
    • jeżeli firma posługuje się zamiennie skrótem własnej nazwy, przy rejestracji powinna podać pełną nazwę firmy taką, jaka widnieje na dokumentach identyfikacyjnych (np. na wyciągu KRS),
    • adres firmy należy podać zgodny z jej zarejestrowaniem, a nie siedzibą bądź adresem korespondencji.

Ważny jest także poprawnie wprowadzony numer REGON. Częstym błędem ze strony firm jest podawanie ogólnych danych do korespondencji. Najlepiej jest wybrać jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za administrowanie domeną.

Rejestracja domeny na firmę

Domena powinna być zarejestrowana na właściciela firmy, bądź na dane firmy. Przedsiębiorstwo nigdy nie powinno rejestrować usługi na pracownika firmy lub webmastera, który zajmuje się tworzeniem firmowej strony WWW. Wiąże się to z prawem do dysponowania domeną.

Jeśli wykonanie serwisu WWW zlecone zostanie zewnętrznej firmie, warto dopilnować, aby domena prowadząca do witryny zarejestrowana była na firmę zlecającą, nie na wykonawcę. Stanowi to zabezpieczenie przed ewentualną sytuacją, w której po zakończeniu współpracy z firmą zewnętrzną, prawo przedsiębiorstwa do dysponowania domeną mogłoby zostać zakwestionowane. Podobne utrudnienia mogą wystąpić, jeśli podczas zakupu usługi zostały podane dane pracownika, który zajmował się rejestracją lub odpowiedzialny jest w firmie za administrowanie serwisem.

Jeśli zostanie zakończona współpraca z pracownikiem, mogą wystąpić utrudnienia w pełnym zarządzaniu usługą. Udowodnienie, że firma ma prawo do dysponowania domeną bywa kosztowne oraz czasochłonne.

Warto czytać regulaminy

Regulamin usługi jest formą umowy pomiędzy klientem a usługodawcą. W przypadku usług zakupionych w modelu abonamentowym (np. domeny internetowe, hosting lub strony WWW) warto zwrócić uwagę na warunki dotyczące kolejnych okresów użytkowania. Jest to ważny aspekt bo może zdarzyć się, że w umowie znajduje się zapis, który zmusza abonenta do przedłużenia usługi.

Warto też zwrócić uwagę, czy podana cena to kwota netto czy brutto. Dodatkowo sprawdzajmy informacje w regulaminie, dotyczące przetwarzania danych osobowych klientów firmy. Rejestrator powinien szczegółowo określić komu będzie udostępniał dane klientów i do jakich celów będą wykorzystywane. Tym samym konsumenci będą świadomi ewentualnego kontaktu ze strony innych firm, np. otrzymywania ofert handlowych.

Autorka jest kierownikiem sekcji public relations w firmie NetArt

internet
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)