Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Biuro w mieszkaniu - jak rozliczać koszty i VAT?

Biuro w mieszkaniu - jak rozliczać koszty i VAT?

Fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz

Wydatkami związanymi z wykorzystywaniem mieszkania, które możemy rozważać jako koszty uzyskania przychodów, mogą być koszty najmu, koszty opłat czynszowych do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, wydatki eksploatacyjne typu opłaty za prąd, gaz, wodę, śmieci itp.

W art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa) określono definicję kosztów uzyskania przychodów, która określa je jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 Ustawy.

O ile więc dany wydatek nie został wykluczony zgodnie z art. 23 Ustawy, to ustalenie, czy jest on kosztem podatkowym, pozostawione jest do decyzji podatnika przy zachowaniu związku przyczynowo-skutkowego z osiąganym przez podatnika przychodem.

Firma w domu: pięć sposobów na niższe podatki
W związku z tym decyzja podatnika, czy wydatki związane z użytkowaniem lokalu mieszkalnego na cele biurowe będą uwzględnione w kosztach podatkowych, wiąże się z koniecznością wykazania przez podatnika związku między wydatkiem a osiąganym przychodem.

Wydatkami związanymi z wykorzystywaniem mieszkania, które możemy rozważać jako koszty uzyskania przychodów, mogą należeć np. koszty najmu, koszty opłat czynszowych do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, wydatki eksploatacyjne typu opłaty za prąd, gaz, wodę, śmieci itp.

Należy jednak ustalić, w jakiej części powyższe wydatki będą wydatkami osobistymi podatnika, a w jakiej części będą to wydatki związane z działalnością gospodarczą.

Jaką powierzchnię przeznaczasz pod działalność?

Najczęściej stosowaną metodą, która określi jaką część wydatków związanych z mieszkaniem będziemy mogli zaliczyć do wydatków związanych z działalnością gospodarczą, jest ustalenie wielkości udziału powierzchni wykorzystywanej na cele działalności gospodarczej w stosunku do łącznej powierzchni całego lokalu. Najczęściej w tym celu określa się, które pomieszczenia w naszym lokalu będą stanowiły powierzchnię biurową.

Taki sposób ustalania powierzchni biurowej naszego mieszkania znajduje uzasadnienie w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych (np. ILPB1/415-947/09-2/AG).

Należy przy tym podkreślić, że kwestia zaliczenia danych wydatków dotyczących mieszkania, a związanych z działalnością gospodarczą, nie jest wprost określona w Ustawie i dla ich prawidłowej kwalifikacji należy stosować przedstawioną powyżej definicję kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do tej definicji określone powyżej kategorie wydatków nie stanowią w tym wypadku katalogu zamkniętego. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie (sygn. 1409/PDG/415-5/06/AZ) zgodził się ze stanowiskiem podatnika, który do kosztów związanych z działalnością gospodarczą zaliczył wydatki na odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na sfinansowanie nieruchomości w tej części, w jakiej pozostaje powierzchnia (w tym wypadku) pokoju przeznaczonego na działalność gospodarczą w powierzchni całego lokalu mieszkalnego.

Poprzednia strona
  • 1
  • 2
gaz, koszty, czynsz, biuro, prąd, koszty uzyskania przychodu, firma w domu
Done Well
Czytaj także
Polecane galerie
Amelie2
79.185.77.* 2010-10-30 17:56
Proszę grubą czcionką podać , że podatek (czynsz) od powierzchni mieszkania (domu) wykazanego jako przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej jest 30 razy większy od podatku od powierzchni mieszkalnej.
pytajacy
213.25.109.* 2010-10-28 12:35
a jak np wygląda sytuacja wynajmu lokalu pod działalność gdzie w mieszkaniu zameldowany jest ktoś z rodziny mieszkanie jest małe 1 pokoj i kuchnia, czy mozna całość przeznaczyć na działalność ?? jesli nie to jak w takiej sytuacji podzielic np. koszty korzystania z toalety i piecyka gazowego (ogrzewanie mieszkania)?? bardzo proszę o odpowiedź