Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

"Jedno okienko" nie wystarczy, aby założyć działalność gospodarczą

0
Podziel się:

Od 31 marca 2009 r. gminy samodzielnie będą dokonywać wszystkich formalności dot. rejestracji działalności. Niestety teoretycznie.

"Jedno okienko" nie wystarczy, aby założyć działalność gospodarczą
(PAP/Barbara Ostrowska)

Aktualnie rekordzistom udaje się zakończyć wszystkie czynności urzędowe związane z rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej w 48 godzin. Nie dzieje się to bez wysiłku.

Tak szybko formalności można dopełnić tylko mając odpowiednią wiedzę na temat urzędowych przepisów i bezbłędnie wypełnić wszystkie druki oraz wnioski. Czy dużo zmieni się po 31 marca, kiedy zaczną obowiązywać przepisy wprowadzające zasadę _ jednego okienka _ przy zakładaniu działalności gospodarczej? Zobaczymy. W tej chwili przedstawiciele wydziałów obsługi mieszkańców i działalności gospodarczych urzędów gmin uważają, że jest to, co do zasady, niemożliwe.

Zasada _ jednego okienka _, nie jest niczym nowym i teoretyczna możliwości dopełnienia niektórych formalności związanych z rozpoczęciem własnej działalności w jednym miejscu tj. urzędzie gminy właściwym ze względu na adres zamieszkania przedsiębiorcy, była możliwa od kilku lat.

W praktyce, do tej pory urząd gminy mógł jedynie samodzielnie zgłosić przedsiębiorcę w urzędzie statystycznym, występując o nadanie numeru REGON, następnie urząd przesyłał osobie zainteresowanej zaświadczenie pocztą. Procedura trwała długo (nawet do 6 tygodni) i nikt się na nią nie decydował (przy samodzielnym zgłoszeniu działalności gospodarczej w urzędzie statystycznym numer REGON otrzymujemy od ręki). W praktyce przyszły przedsiębiorca samodzielnie dokonywał pełnej rejestracji działalności gospodarczej, udając się osobiści do każdego urzędu, wypełniając przy tym wiele wniosków i dokumentów.

W pierwszej kolejności przedsiębiorca musiał udać się do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania celem uzyskania wpisu do EDG, następnie musiał udać się do urzędu statystycznego, celem nadania mu numeru REGON, wyrabiał pieczątkę firmową i zakładał konto bankowe. Kolejnym krokiem było zgłoszenie do urzędu skarbowego, a ostatnim zgłoszenie płatnika składek w ZUS.

Od 31 marca 2009 r. gminy samodzielnie będą dokonywać wszystkich formalności dotyczących pełnej rejestracji działalności gospodarczej osoby fizycznej, związanych z wpisem lub zmianą w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacją NIP oraz zgłoszeniem płatnika składek do ZUS.

O ww. ułatwieniach w zakładaniu działalności gospodarczych mówi się od czasu podpisania przez prezydenta 9 stycznia 2009 r. ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która wchodzi w życie z dniem 31 marca 2009 r.
Urzędy gmin obawiają się, że są do tego jeszcze nieprzygotowane, szczególnie w obszarze zwiększenia niezbędnych do wykonania czynności.

W związku z przyjętym rozporządzeniem, osoby zakładające działalność gospodarczą będą musiały wypełnić jednolity formularz zgłoszeniowy dotyczący zakładania firm przez osoby fizyczne, który zawiera informacje potrzebne do zarejestrowania firmy we wszystkich urzędach. Urzędnicy spodziewają się licznych zapytań, a pracownicy urzędów nie są przeszkoleni w kwestiach dotyczących podatków, statystyki REGON bądź systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce. W części urzędów ma dyżurować przedstawiciel urzędu skarbowego, co ma ułatwić odpowiedzi na niektóre pytania.

Wygląda na to, że stworzone _ jedno okienko _ jest pojęciem abstrakcyjnym. Niestety formalności związane z założeniem firmowego konta bankowego oraz wyrobieniem pieczątki wymagają mimo wszystko samodzielnego udziału przedsiębiorcy. Nie obędzie się też bez dodatkowej wizyty w ZUS, wówczas, gdy przedsiębiorca będzie chciał zatrudniać pracownika lub zgłosić do ubezpieczenia członków rodziny. Podobnie może być z urzędem skarbowym. Przyjęty wzór wniosku nie zawiera wszystkich informacji, których do tej pory wymagał fiskus. Z tego wynika, że pewne dane i tak będą wymagały uzupełnienia przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorców, którzy podlegają wpisowi do KRS jedno okienko nie będzie obowiązywać w takim samym zakresie, jak jednoosobowe działalności. Procedura związana z rozpoczęciem działalności: liczba koniecznych do wypełniania dokumentów oraz związanych z tym opłat pozostaje bez zmian.

W porównaniu z jednoosobową działalnością gospodarczą - nie został wprowadzony jednolity wzór wniosku. Oznacza to, że dokonując wpisu lub zmiany, do wniosku do KRS należy załączyć wszystkie wnioski i zgłoszenia niezbędne do pełnej rejestracji podmiotu. Ułatwieniem dla przedsiębiorcy jest to, że wszystkie ww. wnioski, podobnie jak przy jednoosobowej działalności gospodarczej - można złożyć w jednym okienku.

Osoby, które nie będą chciały sprawdzić osobiście jak działa zasada _ jednego okienka _, mogą umocować do tego pełnomocnika. Jeżeli wniosek będzie składany przez pełnomocnika, należy dołączyć do niego pełnomocnictwo ogólne, które zostanie wysłane wraz z dokumentami do wszystkich urzędów.

Na dzień przed _ otworzeniem jednego okienka _ urzędnicy sami zastanawiają się nad tym, jak ten system będzie działał i czy dadzą sobie radę ze wszystkimi, nowymi dla nich obowiązkami.

Autor jest doradca ds. działalności gospodarczych SOHOFinance

porady
porady prawne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)