Notowania

Co to jest sektor MŚP? Jakie firmy zaliczamy do MŚP

Sektor MŚP ma bardzo duże znaczenie dla gospodarki. Należą do niego małe i średnie firmy. W Unii Europejskiej to 99% wszystkich przedsiębiorstw.

Podziel się
Dodaj komentarz
Sekter MŚP to sektor małych i średnich przedsiębiorstw

Jakie firmy tworzą sektor MŚP?

Prawo bardzo dokładnie określa, którą firmę można zaliczyć do sektora MŚP. Wymagania takie są takie same dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Podstawowym wskaźnikiem decydującym o tym, że firma należy do segmentu MŚP, jest liczba zatrudnionych pracowników. Musi ich być mniej niż 250. Jeśli ten warunek jest spełniony, bierze się pod uwagę dane finansowe. Roczny obrót takiej firmy nie może przekroczyć 50 mln euro, a całkowity bilans musi być mniejszy niż 43 mln euro. Co istotne obrót i bilans mogą być stosowane wymiennie. Bierze się wtedy pod uwagę wskaźnik, który jest korzystniejszy dla przedsiębiorstwa.

Cechy wyróżniające firmy z sektora MŚP

Firmy należące do sektora MŚP, oprócz konkretnej liczby pracowników i obrotu, wyróżnia kilka ważnych elementów. Firmy sektora MŚP:

  • szybciej reagują na potrzeby rynku,
  • potrafią szybko stworzyć nowe miejsca pracy,
  • tworzą stanowiska pracy, które cechują się niskimi kosztami,
  • łatwo dostosowują się do zmieniających się warunków,
  • występują one w każdym dziale gospodarki.

W ramach MŚP wyróżnia się trzy rodzaje firm:

  • mikroprzedsiębiorstwa,
  • małe firmy,
  • średnie firmy.

Mikroprzedsiębiorstwo to firma, przedsiębiorstwo, które zatrudnia nie więcej niż 10 osób. Roczny obrót mikroprzedsiębiorstwa nie jest wyższy niż 2 miliony euro.

Mówiąc o małym przedsiębiorstwie, mamy na myśli firmę zatrudniającą nie więcej niż 50 pracowników. Roczny obrót małego przedsiębiorstwa nie jest wyższy od 10 milionów euro.

Średnie przedsiębiorstwo, które też zalicza się do segmentu MŚP, zatrudnia nie więcej niż 250 pracowników. Roczny obrót takiego firmy nie jest wyższy niż 50 milionów euro.

Choć firmy z sektora MŚP nie generują sporych obrotów, to jednak dzielnie radzą sobie w trudnej biznesowej rzeczywistości. Wszystko dzięki temu, że generują niskie koszty produkcji, są w stanie błyskawicznie zmienić profil działania, a proces decyzyjny jest bardzo szybki. Firmy sektora MŚP mają również przewagę związaną z umiejętnością szybszego dopasowania się do zmian w otoczeniu.

Popularność sektora MŚP wynika również z tego, że rośnie zapotrzebowanie na usługi i produkty bardzo indywidualne, a globalne korporacje nie dostarczą takich produktów o oczekiwanej przez klienta jakości.

Jakie elementy ograniczają sektor MŚP?

Wiele programów rządowych przeznaczonych jest na wsparcie sektora MŚP. Jest ich znacznie więcej niż w przypadku programów dla dużych firm. Mimo wielu przewag, dział MŚP boryka się z wieloma wyzwaniami. Chodzi tu przede wszystkim o to, że koncentrują się one głównie na rynku lokalnym, rzadko decydują się na podjęcie działalności eksportowej. Mają małą skłonność do współpracy z innymi przedsiębiorstwami, a także cechuje je niski potencjał ekonomiczny. Zdarza się, że małe firmy prowadzą przedsiębiorcy z niewielkim doświadczeniem biznesowym, co powoduje, że rzadko takie firmy mają strategię.

Firmy z sektora MŚP mają też duży problem z pozyskaniem zewnętrznego finansowania. Najczęściej rozwój takiego przedsiębiorstwa opiera się na środkach właściciela tej firmy, wypracowanych podczas wcześniejszych aktywności, a także w czasie działalności firmy. Sektorowi MŚP trudniej też zdobywa się nowe rynki. Głównie ze względu na to, że nie przeznaczają tak dużych środków na marketing, jak ich więksi konkurenci.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz