Notowania

Dotacje z urzędu pracy

Osoba bezrobotna, która pragnie założyć własną firmę, może skorzystać z dotacji oferowanych przez urząd pracy. Wystarczy rok przez złożeniem wniosku nie prowadzić firmy i spełnić kilka niezbyt surowych wymogów. Zobacz, jak starać się o dotację z urzędu pracy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Piotr Kamionka/REPORTER)
Jak uzyskać dotację na założenie firmy z Urzędu Pracy? Ważny jest status bezrobotnego

Jeśli nie odpowiada ci praca dla kogoś, masz problem ze znalezieniem satysfakcjonującej pracy, może warto spróbować swoich sił prowadząc własny biznes? Urząd pracy może przyszłego przedsiębiorcę wspomóc kwotą ponad 24 000 zł. Jak uzyskać taką dotację?

Wystarczy na początek zarejestrować się jako bezrobotny. W zależności od urzędu o dofinansowanie można się postarać już po miesiącu od uzyskania statusu bezrobotnego. Pieniądze na uruchomienie własnego biznesu pochodzą z Funduszu Pracy. Dotacja jest z założenia bezzwrotna. W kilku przypadkach, o których napiszę na końcu materiału, będzie trzeba jednak pieniądze zwrócić. A więc zaczynajmy.

Po pierwsze trzeba pamiętać, że pieniądze otrzymane z urzędu pracy na własną firmę można wydać wyłącznie na cele związane z biznesem. Może to być np. zakup sprzętu biurowego albo wykupienie reklamy firmowej. Wszystkie zakupy trzeba rozliczać w kwotach brutto, bo VAT, który normalnie przedsiębiorca by odliczył, trzeba oddać do urzędu.* Maksymalna kwota dotacji* jest zależna od średniego wynagrodzenia w Polsce. To sześciokrotność takiej średniej pensji. Obecnie jest to ponad 24 000 zł.

Jak otrzymać dotację?

Dotację może otrzymać przede wszystkim osoba bezrobotna. Tego warunku nie muszą spełniać opiekunowie osoby niepełnosprawnej, a także absolwenci centrum integracji społecznej. Oni mogą o dotacje starać bez statusu osoby bezrobotnej. Na otrzymanie dotacji nie mają szans:

  • studenci studiów dziennych;
  • osoby, które w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku prowadziły działalność gospodarczą;
  • osoby, które w ciągu 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku odmówiłprzyjęcia propozycji zatrudnienia lub stażu;
  • wnioskujący, którzy w ciągu ostatnich 5 lat otrzymali dofinansowanie lub pożyczkę z Funduszu Pracy lub z innych funduszy publicznych.

We wszystkich pozostałych przypadkach bezrobotny może starać się o dotację na rozpoczęcie * działalności*. Wystarczy złożyć wniosek. Ale to nie wszystko. Czasem urzędnicy proszą o biznesplan.

Jak rozliczyć dotację?

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o otrzymaniu decyzji bezrobotny podpisuje umowę. Jej stroną oprócz Urzędu Pracy są jeszcze poręczyciele, którzy zabezpieczają zwrot finansowania jeśli wnioskodawca nie będzie przestrzegał umowy. Pieniądze trafiają na konto
wnioskującego w ciągu kilku dni od podpisania umowy.

Bardzo ważne jest, żeby działalność założyć dopiero po otrzymaniu dotacji. Firmę trzeba potem prowadzić nieprzerwanie przez rok. Nie można firmy zawiesić ani podjąć pracy w innym miejscu.

Przedsiębiorca (już wtedy bowiem założona jest firma) musi rozliczyć się z tego, jak wydatkował pieniądze otrzymane na rozpoczęcie biznesu. W ciągu dwóch miesięcy musi przedstawić w urzędzie pracy dowody potwierdzające wydatki. Od otrzymanego dofinansowania nie trzeba płacić podatku dochodowego PIT.

Kiedy trzeba zwrócić dotacje z urzędu pracy?

Założenie dotacji jest takie, by nie trzeba było ich zwracać. Jeśli jednak przedsiębiorca nie przestrzega umowy, będzie musiał oddać dotację. Głównym obowiązkiem jest to, by prowadzić działalność przez 12 miesięcy bez przerwy. Jeśli zamkniemy firmę szybciej, urząd zażąda zwrotu pieniędzy. Zwrot pieniędzy będzie też wymagany jeśli np. pieniądze wydamy niezgodnie z ich przeznaczeniem, zatrudnimy się gdzieś lub zawiesimy działalność.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz