Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Wzór reklamacji – co należy w nim zawrzeć?

0
Podziel się:

Zawsze staraj się rozwiązać problem z firmą polubownie, zanim zwrócisz się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Możesz to zrobić, rozmawiając bezpośrednio ze sprzedawcą lub menedżerem sklepu lub, jeśli to się nie powiedzie, pisząc list reklamacyjny.

W reklamacji należy opisać zaistniałą sytuację z uwzględnieniem kluczowych informacji, a także załączyć dokumentację taką jak paragon
W reklamacji należy opisać zaistniałą sytuację z uwzględnieniem kluczowych informacji, a także załączyć dokumentację taką jak paragon (Fotolia, stokkete)

Co uwzględnić w liście reklamacyjnym?

Podczas pisania listu reklamacyjnego powinieneś:

  • opisać dokładnie swój problem i wynik, jaki chcesz osiągnąć w ramach jego rozwiązania (wymiana towaru, zwrot pieniędzy, inne);
  • wskazać kluczowe daty, takie jak zakup towarów lub usług i kiedy wystąpił problem;
  • jakie działania już podjąłeś, aby rozwiązać problem i co zrobisz, jeśli ty i sprzedawca nie rozwiążecie problemu;
  • prosić o odpowiedź w rozsądnym czasie;
  • załączyć kopię jakiejkolwiek dokumentacji pomocniczej, takiej jak paragon lub faktura.

Reklamacja wzór to narzędzie, które ułatwić ma dochodzenie twoich praw jako konsumenta. Pamiętaj, że masz prawo do wniesienia reklamacji do producenta bezpośrednio lub za pośrednictwem sklepu, w którym towar został kupiony. Reklamacja jest zasadna, jeżeli doszło do uszkodzenia przedmiotu nie z twojej winy, ale z powodów błędów w procesie produkcyjnym, użycia nieodpowiednich materiałów etc.

Przykład listu reklamacyjnego

Reklamacja kierowana może być do konkretnej osoby, jeżeli znasz jej personalia albo po prostu do danej firmy. Odpowiednio nazwij swoją reklamację, aby w późniejszym procesie wiadomo było, o jaki produkt chodzi.

Możesz zacząć od wskazania swojego niezadowolenia z powodu jakości zakupionego przedmiotu. Wskaż datę zakupu. Następnie przejdź do wymienienia jak najdokładniej wszystkich wad i czasu ich zaobserwowania.

Kolejna część wzoru reklamacji powinna dotyczyć preferowanego sposobu postępowania przez producenta: na przykład wymiany towaru, naprawy, zwrotu gotówki. Jednocześnie wskazać można dalsze kroki postępowania w przypadku przekroczenia terminu odpowiedzi na reklamację lub jej niekorzystnego rozstrzygnięcia.

Zakończeniem powinno być wymienienie dołączonych dowodów, takich jak kserokopia rachunku.

Co jest podstawą reklamacji?

Podstawą do reklamacji zawsze jest rękojmia, a niekiedy także gwarancja, jeżeli została ona udzielona przez producenta. Do prawa konsumenta należy wybranie podstawy, na bazie której składana jest reklamacja.

Reklamacja może zostać złożona w dowolnej formie, jednak pismo jest zdecydowanie najbezpieczniejsze. Ważne jest, żeby wiedzieć, że paragon wydrukowany z kasy fiskalnej nie jest niezbędny do złożenia reklamacji. Jednak znacznie to ułatwia i często przyśpiesza. Innym dowodem zakupu może być wydruk z konta potwierdzający transakcję, zeznanie świadka albo na przykład wiadomość e-mail po zakupie. Dlatego posiadanie lub nie rachunku nie jest podstawą do odrzucenia reklamacji.

Okres na złożenie reklamacji na podstawie rękojmi to rok od momentu zauważenia wady. W przypadku żądania polegającego na naprawie towaru, jego wymiany na nowy lub obniżenia ceny, przedsiębiorca ma konieczność rozpatrzenia jej w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Jeżeli nie ma w tym czasie odpowiedzi, reklamacja z urzędu uznana jest za zasadną.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)