Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Zarobki netto. Jak określa się wysokość zarobków w Polsce?

3
Podziel się:

Ustalając pensję z nowym pracodawcą, warto od razu rozróżnić dwa pojęcia – zarobki netto i zarobki brutto.

Zarobki netto to realne wynagrodzenie pracownika
Zarobki netto to realne wynagrodzenie pracownika (Shutterstock.com)

Kwota brutto a realne zarobki

Trzeba wiedzieć, że zarobki netto to wynagrodzenie, które jest przekazywane pracownikowi w dniu wypłaty. Innymi słowy, są to pieniądze, które zarabia się realnie. W umowie o pracę, czy umowie zlecenie, zawsze określone jest wynagrodzenie (zarobki brutto). Zawiera ono dodatkowo wszystkie składki ZUS, a także zaliczki na podatek dochodowy, które pracodawca odprowadza z wynagrodzenia. Trzeba wiedzieć więc, że zarobki netto są w rzeczywistości mniejsze niż kwota zawarta w umowie.

Pracownik otrzyma do swojej dyspozycji kwotę netto. Jest ona zależna od formy umowy, która została zawarta.

Płaca brutto to kwota wyszczególniona na umowie. W przypadku umowy o pracę odlicza się od niej składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. W przypadku umowy zlecenia odliczamy również składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne i zaliczkę na podatek. W przypadku umowy o dzieło odliczamy tylko zaliczkę na podatek dochodowy. I wtedy wychodzi nam kwota netto, czyli to, czym można realnie dysponować.
Zanim zaczniemy obliczać zarobki netto, trzeba od płacy brutto odliczyć koszty uzyskania przychodu. W przypadku pracowników są to tzw. zwykłe koszty uzyskania. Miesięcznie będzie to 111,25 zł. Stosujemy je wtedy, gdy praca jest wykonywana w tej samej miejscowości, w której pracownik mieszka.

Jeśli zakład pracy mieści się w innej miejscowości, to należy zastosować podwyższone koszty uzyskania przychody. To kwota 139,06 zł miesięcznie.

Trzeba wiedzieć, że bezpośrednio z płacy brutto pracownika odejmujemy składki ZUS (to połowa składki emerytalnej i rentowej oraz w całości składka chorobowa i zdrowotna). Od płacy brutto potrąca się też całą zaliczkę na podatek dochodowy.

Składki odprowadzane z wynagrodzenia brutto

Pracodawca odprowadza od wynagrodzenia brutto:

  • składkę na ZUS,
  • składkę na NFZ,
  • zaliczkę na podatek dochodowy.

Składka na ubezpieczenie emerytalne to 19,52%. Po połowie płacona jest przez pracownika i pracodawcę. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu rentowym, to składka wynosi 8%, z czego pracodawca płaci 6,5%, a pracownik 1,5%.

Od kwoty brutto odliczyć też trzeba składki na ubezpieczenie chorobowe. To 2,45% wynagrodzenia brutto. W całości pokrywane są przez pracownika. Dzięki niemu pracownik, który jest chory i nie może wykonywać pracy, otrzymuje zasiłek. Składka zdrowotna wynosi 9% wynagrodzenia. Jednak żeby ją obliczyć, trzeba wynagrodzenie pomniejszyć o sumę składek: emerytalnej, rentowej i chorobowej.

W sytuacji gdy pracownik uzyskuje wynagrodzenie z kilku źródeł, to składki na ubezpieczenie społeczne, a dokładnie sposób ich odliczania w celu określenia kwoty netto może się różnić.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
Myszak
5 lata temu
Pensja brutto to jak podawanie długości penisa mierząc od kregoslupa
Fud Trok
5 lata temu
W USA ceny podawane sa bez podatku czyli netto . W Makdonaldzie jesli na tablicy jest napisane Bigmak $5 to znaczy , ze musisz dac $5 plus lokalne podatki , zawyczj w granicach 5%-15% w zaleznosci od lokalizacji . Zarobki sa podawane brutto .
Jestem za net...
5 lata temu
Kwota brutto to ściema i powinna być zakazana w użyciu przez pracodawcę. Powinnismy tylko operować kwotą netto czyli na rękę.