Czy kwoty - wypłacane stażystom w formie diet, nieprzekraczające limitów, o których mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?
sygnatura: DM/415-21/07/MZ
autor: Pomorski Urząd Skarbowy
data: 2007-08-20
słowa kluczowe: |
Postanowienie
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 czerwca 2007r. Spółki (data wpływu do tut. Urzędu: 05.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych stażystom oraz obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w związku z wypłatą ww. świadczeń
stwierdza, iż stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka zawarła z Prezydentem Miasta umowę, na mocy której osoby bezrobotne (stażyści) na podstawie skierowania Powiatowego Urzędu Pracy odbywają w siedzibie Spółki staże i przygotowanie zawodowe, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001). Spółka oferuje stażystom program zajęć teoretycznych i praktyczne możliwości wykorzystania nabytej wiedzy oraz zatrudnienie po odbyciu stażu.
W celu odbycia przygotowania zawodowego stażyści dojeżdżają do siedziby Spółki i w okresie przygotowania zawodowego mieszkają w Gdyni, ponosząc zwiększone koszty wyżywienia. Ze względu na fakt, iż dochód tych osób jest bardzo niski, Wnioskodawca zamierza wypłacać im diety w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Zdaniem Spółki świadczenia rekompensujące stażystom zwiększone koszty wyżywienia - wypłacane w formie diety, nie mogą zostać zaliczone przez nich do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy kwoty - wypłacane w formie diet, nieprzekraczające limitów, o których mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawcy diety wypłacane stażystom są zwolnione z opodatkowania, o ile nie przekroczą limitów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w związku z czym na Spółce nie ciąży obowiązek wystawienia stażystom informacji PIT-8C.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza co następuje.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są m.in. inne źródła.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:
Zgodnie z art. 21 ust. 13 ustawy przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
Stosownie do § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1990 z póź. zm.), dalej rozporządzenie, z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
W myśl § 1 rozporządzenia przez ,,podróż" należy rozumieć podróż służbową odbywaną na obszarze kraju. Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży.
Ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciami podróż i podróż służbowa, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16. W orzecznictwie podkreśla się, iż o podróży służbowej oraz o przysługujących z tytułu jej odbywania należnościach (dietach, kosztach podróży) decyduje to, że określone zadanie w ramach świadczonej pracy wykonywane jest poza miejscem ustalonym w umowie o pracę jako miejscem jej wykonywania (wyrok NSA z dnia 24.11.1999r., sygn. akt SA/Sz 1780/98).
Stosując tę definicję do osób niebędących pracownikami, realizujących cele wymienione w art. 21 ust. 13 pkt 1-2 ustawy, należy przyjąć, że podróż w odniesieniu do tych osób, oznacza wykonywanie zleconego zadania, oczywiście z pominięciem elementów zależności służbowej, łączących pracownika z pracodawcą, poza miejscowością, w której znajduje się miejsce działalności podmiotu, który podróż zleca. W przedmiotowej sprawie, w przypadku odbywania stażu w siedzibie Spółki, nie można mówić o podróży odbywanej przez stażystów. Dojazd do miejsca wykonywania czynności w ramach stażu lub przygotowania zawodowego nie stanowi podróży w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, podobnie jak dojazd do stałego miejsca wykonywania pracy nie stanowi podróży służbowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy.
Dlatego też świadczenia wypłacane przez Spółkę nie mają charakteru diet i nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dla beneficjentów stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, a na Spółce ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, stosownie do art. 42a ustawy.
Ponadto Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż w przypadku aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w trybie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tak jak ma to miejsce w niniejszej sprawie, osoby te mają możliwość wystąpienia do starosty powiatu o refundację kosztów poniesionych w związku z uczestnictwem w poszczególnych formach aktywizacji (art. 45 ww. ustawy). Otrzymane świadczenia są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102 i pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w zakresie przewidzianym w tych przepisach.
Zgodnie z pierwszym z powołanych wyżej przepisów wolny od podatku jest zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, otrzymany na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001). Natomiast na podstawie drugiego zwolniona jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie tej ustawy.
Wolne od podatku są więc środki przyznane przez starostę w trybie ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.
Reasumując, wypłacane przez Spółkę świadczenia na rzecz osób uczestniczących w stażu i przygotowaniu zawodowym, nie są objęte zwolnieniem w podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawy zwolnienia nie stanowią bowiem ani art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, gdyż uczestnicy nie są w podróży, o której mowa w tym przepisie, ani przepisy art. 21 ust. 1 pkt 102 i pkt 118, gdyż środki otrzymywane przez uczestników nie mają charakteru świadczeń otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Mając powyższe na uwadze stanowisko przedstawione przez Spółkę jest nieprawidłowe.