Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy kwoty - wypłacane stażystom w formie diet, nieprzekraczające limitów, o których mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?

sygnatura: DM/415-21/07/MZ

autor: Pomorski Urząd Skarbowy

data: 2007-08-20

słowa kluczowe:

Postanowienie

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 czerwca 2007r. Spółki (data wpływu do tut. Urzędu: 05.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych stażystom oraz obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w związku z wypłatą ww. świadczeń

stwierdza, iż stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka zawarła z Prezydentem Miasta umowę, na mocy której osoby bezrobotne (stażyści) na podstawie skierowania Powiatowego Urzędu Pracy odbywają w siedzibie Spółki staże i przygotowanie zawodowe, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001). Spółka oferuje stażystom program zajęć teoretycznych i praktyczne możliwości wykorzystania nabytej wiedzy oraz zatrudnienie po odbyciu stażu.

W celu odbycia przygotowania zawodowego stażyści dojeżdżają do siedziby Spółki i w okresie przygotowania zawodowego mieszkają w Gdyni, ponosząc zwiększone koszty wyżywienia. Ze względu na fakt, iż dochód tych osób jest bardzo niski, Wnioskodawca zamierza wypłacać im diety w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Zdaniem Spółki świadczenia rekompensujące stażystom zwiększone koszty wyżywienia - wypłacane w formie diety, nie mogą zostać zaliczone przez nich do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy kwoty - wypłacane w formie diet, nieprzekraczające limitów, o których mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy diety wypłacane stażystom są zwolnione z opodatkowania, o ile nie przekroczą limitów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w związku z czym na Spółce nie ciąży obowiązek wystawienia stażystom informacji PIT-8C.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza co następuje.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są m.in. inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem
  • do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zgodnie z art. 21 ust. 13 ustawy przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Stosownie do § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1990 z póź. zm.), dalej rozporządzenie, z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

  1. przejazdów;
  2. noclegów;
  3. dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
  4. innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W myśl § 1 rozporządzenia przez ,,podróż" należy rozumieć podróż służbową odbywaną na obszarze kraju. Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży.

Ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciami podróż i podróż służbowa, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16. W orzecznictwie podkreśla się, iż o podróży służbowej oraz o przysługujących z tytułu jej odbywania należnościach (dietach, kosztach podróży) decyduje to, że określone zadanie w ramach świadczonej pracy wykonywane jest poza miejscem ustalonym w umowie o pracę jako miejscem jej wykonywania (wyrok NSA z dnia 24.11.1999r., sygn. akt SA/Sz 1780/98).

Stosując tę definicję do osób niebędących pracownikami, realizujących cele wymienione w art. 21 ust. 13 pkt 1-2 ustawy, należy przyjąć, że podróż w odniesieniu do tych osób, oznacza wykonywanie zleconego zadania, oczywiście z pominięciem elementów zależności służbowej, łączących pracownika z pracodawcą, poza miejscowością, w której znajduje się miejsce działalności podmiotu, który podróż zleca. W przedmiotowej sprawie, w przypadku odbywania stażu w siedzibie Spółki, nie można mówić o podróży odbywanej przez stażystów. Dojazd do miejsca wykonywania czynności w ramach stażu lub przygotowania zawodowego nie stanowi podróży w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, podobnie jak dojazd do stałego miejsca wykonywania pracy nie stanowi podróży służbowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy.

Dlatego też świadczenia wypłacane przez Spółkę nie mają charakteru diet i nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dla beneficjentów stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, a na Spółce ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, stosownie do art. 42a ustawy.

Ponadto Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż w przypadku aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w trybie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tak jak ma to miejsce w niniejszej sprawie, osoby te mają możliwość wystąpienia do starosty powiatu o refundację kosztów poniesionych w związku z uczestnictwem w poszczególnych formach aktywizacji (art. 45 ww. ustawy). Otrzymane świadczenia są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102 i pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w zakresie przewidzianym w tych przepisach.

Zgodnie z pierwszym z powołanych wyżej przepisów wolny od podatku jest zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, otrzymany na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001). Natomiast na podstawie drugiego zwolniona jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie tej ustawy.

Wolne od podatku są więc środki przyznane przez starostę w trybie ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.

Reasumując, wypłacane przez Spółkę świadczenia na rzecz osób uczestniczących w stażu i przygotowaniu zawodowym, nie są objęte zwolnieniem w podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawy zwolnienia nie stanowią bowiem ani art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy, gdyż uczestnicy nie są w podróży, o której mowa w tym przepisie, ani przepisy art. 21 ust. 1 pkt 102 i pkt 118, gdyż środki otrzymywane przez uczestników nie mają charakteru świadczeń otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko przedstawione przez Spółkę jest nieprawidłowe.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY