Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

sygnatura: PD/415-2/07

autor: Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

data: 2007-07-26

słowa kluczowe:

Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie : rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych, roboty ziemne. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zawarł Pan umowę z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem umowy jest wypłata środków pieniężnych w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej wsparcia pomostowego. Beneficjent(Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.W ocenie strony otrzymane wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w związku z art.10 ustawy z dnia 20 listopada 1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U z 1998r Nr 144,poz.930 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a/pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rzędowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki tj.:a/środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorów programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U z 2000r., Nr 116, poz. 1206). Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych tak, że środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa. Komisja Europejska zwraca wydatki dopiero po realizacji programu - zasilają one fundusze krajowe. Zgodnie z art. 27 ust.1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji , o której mowa w art. 11 ust. 7, części kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii. Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi - art.5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r., nr 249, poz. 2104 z późn.zm.). W tej sytuacji nie można twierdzić, że środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W zależności od kierunku przeznaczenia tych środków stosuje się również odpowiednie przepisy w zakresie podatku dochodowego. Z akt przedmiotowej sprawy wynika, że w zaprezentowanym przez Pana stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci otrzymanego wsparcia finansowego nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. W przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46a ,pkt 47a, pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż otrzymane środki pomostowe nie pochodzą z instytucji określonych w tych przepisach. Stosownie bowiem do przepisu art 14 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 12 ust.1 pkt. 5 lit e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólną zasadą uznania kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, określoną w art. 22 ust.1 w/w ustawy podatkowej. Podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie ewidencjonują poniesionych wydatków w prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z § 1 i §2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002r w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. z 2002r Nr 219,poz.1836 z późn.zm.) Zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z art.12 ust.2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Reasumując, otrzymana przez Pana pomoc finansowa ze środków EFS w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Informuję, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY