Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy zakup działki bez aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego będzie zwalniał z 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

sygnatura: PB2/415-25/07

autor: Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

data: 2007-07-06

słowa kluczowe:

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków- Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 17.04.2007 r. uzupełnionego w dniu 29.05.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie 10-procentowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17.04.2007 r. wpłynął Pana wniosek do tutejszego organu podatkowego o udzielenie interpretacji w sprawie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu osiągniętego ze sprzedaży nieruchomości.

Zgodnie z informacjami podanymi we wniosku stan faktyczny przedstawia się następująco: W roku 2005 r. sprzedał Pan mieszkanie oraz złożył oświadczenie, że w ciągu dwóch lat wykorzysta Pan pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. W tym celu chciałby Pan nabyć działkę budowlano-rolną w ... i zbudować tam dom. Rejon ten nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, lecz w starym planie i w obecnym studium projektowym ten teren jest przeznaczony pod budownictwo jednorodzinne.

Z uwagi na powyższe zwrócił się Pan z zapytaniem, czy zakup w/w działki będzie zwalniał z zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości w roku 2005.

Pana zdaniem kwota wydatkowana na część budowlaną działki, którą planuje Pan nabyć, całkowicie zlikwiduje Pana zobowiązanie zapłaty podatku wynikającego ze sprzedaży nieruchomości w roku 2005.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków- Prądnik stwierdza co następuje:

W myśl z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w w/w ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2: - nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, - spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, - prawa wieczystego użytkowania gruntów, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Art. 28 ust. 1, ust 2 oraz ust. 2a ww. ustawy stanowi, że przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami z innych źródeł, podatek ustala sie w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni złożą oświadczenie, że przychód z tej sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. a) lub lit. e).

Art. 21 ust. 1 pkt. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a: a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży: - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie, - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, - na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, - na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z literalnego brzmienia cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wynika, że wyliczenie zawartych w nim tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości ma charakter wyczerpujący (enumeratywny), a nie przykładowy. Oznacza to, że brak jest podstaw prawnych, aby do tego katalogu zaliczać jeszcze inne wydatki. W orzecznictwie sądowym utrwalony jest pogląd, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej. W wyroku z dnia 7maja 1997 r. III RN 22/97 Sąd Najwyższy stwierdził między innymi, iż "Zasadą jest ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe". Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z 11 lipca 1997 roku III SA 1275/95 stwierdził: ,,przepisy wprowadzające ulgi podatkowe nie mogą być interpretowane ani z zastosowaniem wykładni rozszerzającej ani z zastosowaniem wykładni ścieśniającej".

Regulacja art. 21 ust. 1 pkt 32lit. a) stanowi, iż aby skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, przychód ze sprzedaży nieruchomości musi być wydatkowany w przeciągu dwóch lat na nabycie na terytorium Polski gruntu (udziału w gruncie) lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (udział w takim prawie) przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego. Powyższe oznacza, iż status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym, winien istnieć już w momencie jego nabycia. Przy czym przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiarów nabywcy tegoż gruntu, ale decydujące znaczenie w sprawie będą miały postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązujące w dniu zakupu tego gruntu, ustalające dopuszczalne sposoby i warunki zagospodarowania nieruchomości, świadczące o faktycznej możliwości realizacji wskazanej ustawą inwestycji. Zatem, o przeznaczeniu gruntu decydować będzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego powinno wynikać, że przedmiotowy grunt znajduje się na obszarach określonych jako przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową służącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, na dzień planowanego zakupu w/w działki nie będzie Pan posiadał warunków wstępnych zabudowy tejże działki ani też działka ta nie będzie posiadać obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zatem należy stwierdzić, że grunt w chwili nabycia nie będzie posiadał statusu gruntu pod budowę w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a). ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś okoliczności wskazywane przez Pana dotyczące przygotowywanego planu zagospodarowania przestrzennego pozostają bez wpływu na dokonane ustalenia.

W związku z powyższym planowany przez Pana zakup w/w działki, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w/w ustawy nie będzie podstawą do zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Zgodnie z 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie: Na powyższe postanowienie zgodnie z art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków- Prądnik w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY