Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy wydatki przeznaczone na organizację spotkań okolicznościowych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki w części odnoszącej się do kosztów o charakterze reklamowym oraz ogólnym, natomiast w pozostałym zakresie -- wydatek o charakterze reprezentacyjnym, nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki?

sygnatura: IPPB5/423-361/09/JC

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2009-08-18

słowa kluczowe:impreza, koszty uzyskania przychodów, reklama, reprezentacja

Wniosek ORD-IN: [ 540 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.06.2009 r. (data wpływu 02.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków przeznaczonych na organizację spotkań okolicznościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków przeznaczonych na organizację spotkań okolicznościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca jest organizatorem spotkań biznesowych dla strategicznych nabywców produktów i usług Spółki (dalej: klienci) oraz innych zaproszonych przez Spółkę osób (dalej: goście). Spotkania te mają charakter imprez okolicznościowych, m.in. jubileuszowy (dalej: spotkania okolicznościowe). W programie spotkań okolicznościowych przewidziane są: wystąpienia prezesa i członka zarządu oraz kierowników regionalnych Spółki, którzy prezentują m.in. informacje na temat wyników Spółki, podsumowanie współpracy za dany okres, wyróżnienie najlepszych handlowców/klientów oraz prezentacja usług w tym nowinek technologicznych. Po nich zaś następuje bankiet oraz zabawa przy muzyce lub występ artysty. Podczas tego typu spotkań Wnioskodawca eksponuje swój znak firmowy m.in. poprzez podświetlenie elewacji, balony, dywany, roll-up'y z logo Spółki, stoiska partnerskie, czy prezentację filmu o sieci Wnioskodawcy. Wymienione materiały reklamowe wykorzystywane są przez Spółkę jednorazowo na okoliczność konkretnej imprezy albo też służą Spółce przy okazji wielu spotkań. W związku z organizacją spotkań okolicznościowych, Spółka ponosi szereg wydatków, które są starannie udokumentowane, w tym także w formie szczegółowego kosztorysu, który zawiera precyzyjnie wyodrębnione poszczególne pozycje kosztowe. Na wydatki te składają się m.in.:

  • wynajęcie sali,
  • scenariusz przebiegu spotkania,
  • scenografia -- branding,
  • oświetlenie,
  • multimedia, nagłośnienie,
  • obsługa techniczna,
  • program artystyczny,
  • koszty ZAiKS,
  • osoba prowadząca,
  • hostessy, upominki, catering,
  • napoje, DJ,
  • dokumentacja,
  • zakwaterowanie,
  • ochrona, zabezpieczenie medyczne,
  • transport,
  • pianista i fortepian.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym o osób prawnych (tj. Dz. U. 2000 Nr 54, poz. 654, ze zm.; dalej: ustawa o PDOP) w opisanym stanie faktycznym, wydatki przeznaczone na organizację spotkań okolicznościowych mogą stanowić na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP koszt uzyskania przychodu Spółki w części odnoszącej się do kosztów o charakterze reklamowym oraz ogólnym, natomiast w pozostałym zakresie -- wydatek o charakterze reprezentacyjnym, który na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację spotkań okolicznościowych mogą stanowić na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP koszt uzyskania przychodu Spółki w części odnoszącej się do kosztów o charakterze reklamowym oraz ogólnym, natomiast w pozostałym zakresie -- stanowią wydatek o charakterze reprezentacyjnym, który na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Charakter spotkań okolicznościowych, ich przebieg oraz oprawa wskazują na fakt, że wydatki przeznaczone na ich organizację nie powinny być rozpatrywane łącznie, a mogą podlegać podziałowi na poszczególne grupy wydatków, których klasyfikacja dla celów podatkowych może być różna. W praktyce, wyodrębnienie poszczególnych wydatków jest ułatwione z uwagi na fakt, że Spółka posiada staranną dokumentację przebiegu każdego spotkania, w tym także szczegółowy kosztorys, który zawiera precyzyjnie wyodrębnione poszczególne pozycje kosztowe.

Posiadana przez Spółkę dokumentacja źródłowa pozwala na wyodrębnienie wydatków o typowo reklamowym charakterze. Zaliczyć do nich należy m.in. oświetlenie elewacji, balony, dywany, roll-up'y, stoiska partnerskie, branding, czy prezentację filmu nt. sieci Wnioskodawcy, które służą rozpowszechnianiu informacji na temat produktów i usług oferowanych przez Spółkę, a w konsekwencji zachętę do ich zakupu. Mają one swoje gospodarcze i racjonalne uzasadnienie, z uwagi na to, że promocja Spółki oraz marki Wnioskodawcy przyczynia się do poszerzenia wiedzy o produktach i usługach oferowanych przez Spółkę. W konsekwencji, wydatki te mają związek przyczynowo-skutkowy z działalnością i przychodami Spółki, przez co mogą stanowić koszt podatkowy. Działania Spółki w przedstawionym zakresie mają na celu promocję marki Wnioskodawcy, eksponowanie jej obecności na rynku, co jest z kolei niezbędne do przyciągnięcia potencjalnych i utrzymania dotychczasowych klientów. Bez tego rodzaju inicjatyw osiągnięcie przez Spółkę przychodu byłoby utrudnione. Przedsiębiorca, w celu zabezpieczenia źródła swoich przychodów, musi aktywnie promować swoje produkty, co opiera się nie tylko na reklamowaniu poszczególnych usług, ale także utrwalaniu pozycji marki, eksponowaniu logo oraz promocji znaku handlowego Spółki. Dzięki temu ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do klienta. Dlatego też do standardowych wydatków ponoszonych przy okazji działań reklamowych zaliczyć należy także koszty utrwalania w świadomości klientów istnienie marki wykreowanej przez Spółkę, ekspozycję jej logo oraz promocję marek należących do Wnioskodawcy, także podczas tego rodzaju spotkań jubileuszowych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że wymienione wydatki należy zakwalifikować jako koszt o charakterze reklamowym. Ze względu na ich związek z działalnością oraz przychodami Spółki, mogą one stanowić jej koszt uzyskania przychodu.

Do odrębnej kategorii wydatków zaliczyć należy koszty organizacji spotkania, które mają charakter ogólny, a bez poniesienia których spotkanie nie mogłoby się w ogóle odbyć. Wśród nich wymienić można m.in. koszt wynajęcia sali, obsługę techniczną, oświetlenie, nagłośnienie, transport, zabezpieczenie medyczne itp. Są to koszty bezpośrednio związane z organizacją spotkania, determinujące jego przebieg oraz umożliwiające realizację takiego przedsięwzięcia. Jednocześnie, ponieważ spotkania okolicznościowe mają także na celu promocję i rozpowszechnianie marki Spółki, gospodarcze uzasadnienie wymienionych wydatków nie powinno budzić wątpliwości. Tym bardziej, ze względu na przedstawione powyżej powody, dla których działania promocyjne Spółki są niezbędne dla uzyskania przychodów przez Spółkę. W konsekwencji, wydatki na organizację spotkania, które mają charakter ogólny, należy traktować jako związane z działalnością i przychodami Spółki, przez co mogą one stanowić koszt uzyskania przychodu.

Ostatnim typem wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w ramach organizacji spotkań okolicznościowych są koszty, które mogą zostać uznane za wydatki na reprezentację Spółki w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP. Do takich zaliczyć należy m.in. koszt cateringu oraz napojów, wynagrodzenie dla gwiazdy wieczoru oraz innych artystów, tantiemy, obsługę DJ'a, nagłośnienie, wynagrodzenie dla konferansjera, czyli koszty bezpośrednio związane z obsługą części artystycznej. Wydatki te służą przede wszystkim podkreśleniu wystawnego i okazałego charakteru tej części spotkania. Występ artystyczny ma bowiem na celu przede wszystkim utrwalenie ekskluzywnego wizerunku Spółki, zaprezentowanie Wnioskodawcy w sposób odbiegający od standardów przyjętych przez konkurencję. Dlatego też wydatki te noszą znamiona okazałości i wystawności. W konsekwencji, w ocenie Spółki należy je traktować jako niepodlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację spotkań okolicznościowych

  • mogą stanowić na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP koszt uzyskania przychodu Spółki w części odnoszącej się do kosztów o charakterze reklamowym oraz ogólnym,
  • natomiast w pozostałym zakresie -- wydatek o charakterze reprezentacyjnym, który na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o POOP nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY