Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Wnioskodawczyni nabyła w drodze dziedziczenia po rodzicach gospodarstwo rolne. Rodzice Wnioskodawczyni zmarli w 2008 roku. Uprawomocnienie postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku nastąpiło na początku 2009 r. Wnioskodawczyni z tytułu nabytego spadku skorzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W 2009 roku Wnioskodawczyni zamierza przepisać grunty orne dzieciom. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku przepisania gruntów ornych przez Wnioskodawczynię na dzieci Urząd Skarbowy nie ma podstawy do określenia wysokości podatku od spadków i darowizn w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni z tytułu nabytego spadku spełniła warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

sygnatura: IPPB2/436-252/09-2/AF

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2009-09-21

słowa kluczowe:dziedziczenie, gospodarstwo rolne, nabycie spadku, nieruchomości, obowiązek podatkowy, podatek od spadków i darowizn, powstanie obowiązku podatkowego, spadek, sprzedaż, zwolnienie

Wniosek ORD-IN: [ 387 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2009 r. (data wpływu 29.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2008 zmarli rodzice Wnioskodawczyni. Po ich śmierci zostało przeprowadzone postępowanie sądowe stwierdzające nabycie spadku. Wyrok sądowy uprawomocnił się na początku 2009 roku. W wyniku postępowania sądowego Wnioskodawczyni wraz z siostrą nabyła gospodarstwo rolne, tj. nieruchomości wraz z gruntami ornymi. W skład nabytych nieruchomości wchodzą: dom, stodoła i obora. Obecnie Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać nabyte nieruchomości wraz z częścią gruntów, na których się znajdują. Wnioskodawczyni chciałaby także przepisać odziedziczone grunty rolne na dzieci.

Na mocy art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni i jej siostra zostały zwolnione z płacenia podatku od nabytego spadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawczyni zapłaci podatek dochodowy jak sprzeda budynki, tj. dom, oborę, stodołę i plac pod nimi, tj. około 20 arów, a jeśli sprzeda do tych budynków pole powyżej 1 hektara czy wtedy zapłaci podatek...

Czy jeśli w 2009 roku Wnioskodawczyni sprzeda odziedziczone nieruchomości to zapłaci podatek dochodowy...

Czy dom to nieruchomość wchodząca w skład gospodarstwa rolnego...

Jakie Wnioskodawczyni musi spełnić warunki, żeby sprzedane nieruchomości były zwolnione z podatku dochodowego...

Czy jeśli Wnioskodawczyni w 2009 roku przepisze grunty orne na dzieci to Urząd Skarbowy będzie robił korektę na podatku od spadku i w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 karze Wnioskodawczyni zapłacić podatek od spadku... Jeśli tak, to jakie muszą być spełnione warunki, aby Wnioskodawczyni nie płaciła podatku...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od spadków i darowizn. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie przepisania nabytych gruntów ornych na dzieci i korekty na podatku od spadku Wnioskodawczyni uważa, że Urząd Skarbowy nie może zrobić korekty na przepisie, z którego Wnioskodawczyni nie skorzystała. Zgodnie z pismem z Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni została zwolniona z płacenia podatku od spadku na podstawie art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W związku z tym nie ma znaczenia co Wnioskodawczyni zrobi z nabytymi gruntami, podatek od spadku jest już sprawą uregulowaną i zamkniętą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
  2. darowizny, polecenia darczyńcy;
  3. zasiedzenia;
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje z chwilą przyjęcia spadku.

Według zapisu art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej. W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do I grupy podatkowej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

  1. wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub
  2. gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa. (art. 4 ust. 4)

Z treści art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, iż jedynym warunkiem skorzystania ze zwolnienia, w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia, jest zgłoszenie przez osoby objęte zwolnieniem właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nabycia w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

Należy nadmienić, iż dopiero niespełnienie warunku określonego w tym przepisie powoduje, iż osoby w nim wymienione korzystają z innych zwolnień na zasadach ogólnych, tj. określonych dla członków rodziny zaliczonych do I grupy podatkowej.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, na który Wnioskodawczyni wskazuje we wniosku, stanowi, iż zwalnia się od podatku:

  1. nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:
  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców
  • pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła w drodze dziedziczenia po rodzicach gospodarstwo rolne. Rodzice Wnioskodawczyni zmarli w 2008 roku. Uprawomocnienie postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku nastąpiło na początku 2009 r. Wnioskodawczyni z tytułu nabytego spadku skorzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W 2009 roku Wnioskodawczyni zamierza przepisać grunty orne dzieciom.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku przepisania gruntów ornych przez Wnioskodawczynię na dzieci Urząd Skarbowy nie ma podstawy do określenia wysokości podatku od spadków i darowizn w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni z tytułu nabytego spadku spełniła warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY